Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Nok en bunadsvalgstråd

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-12, 11:08   #61
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg syns den var fin!

Mine har vel valg mellom bærumsbunaden (som svigerfamilien har), sunnmørsbunad (som jeg har) eller en Bergens variant. For meg ville det være veldig rart om Vesla velger en annen variant enn den jeg har, men hun skal få velge altså (tror jeg, det er jo ganske lenge til hun må ta et valg siden hun bare er 1 år). Og hun skal få til konfirmasjonen sin (det er tradisjon hos oss og det har jeg tenkt å videreføre, men den skal ha rikelig med stoff, så det er mulig å sy den ut senere). Hun kommer også til å få barnebunad om ikke så altfor lenge siden min mor holder på å brodere til henne, så hun vil jo bli godt kjent med den bunaden i årene fremover.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:26   #62
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg synes den er fin, selv om den er enkel. Men jeg synes den er finest med sort skjørt.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:30   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Å la henne få bruke sølvet, og bli kjent med bunaden, gjennom barnebunader, synes jeg i alle fall er en god ide, da får hun jo på et vis kjenne på om det er denne hun vil ha som voksen?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 11:30   #64
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg har bare skumlest her, så ha meg unnskyldt hvis jeg har misforstått noe. Men, altså, hvis farmor syr og betaler, så synes jeg problemstillingen er litt søkt. Litt sånn "my diamond shoes are too tight, and my wallet is too small for my fifities." Det er ikke alle som får gratis bunad slengt etter seg, altså. Og som tidligere nevnt, så er det jo bare å skaffe henne en annen selv. Dere vil jo uansett ikke tape noe på det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:15   #65
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd



Finnmarkbunad er jo fin denne, men den andre synes jeg var veldig "samisk" - Sikkert pga fargene. Jeg synes jo kofter er utrolig vakre - så denne var liksom en sånn kjedelig variant.

(og jeg forstår at det sikkert ikke er noen link her altså) - Det som kan gjøre den fin er det at den er så uvanlig. Jeg synes ikke nordlandsbunaden er noe særlig vakker heller jeg da, så jeg er kanskje rar.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:29   #66
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Den som du viser der er jo veldig fin syntes jeg, finere enn den som ble vist i hi. Er det samme bunad, bare andre farger? Eller nei, dette er den festdrakten det er nevnt lenger oppe, det er kanskje ikke samme?

For den blå er det jo ikke borderier på, det er det på denne.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:36   #67
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Den som du viser der er jo veldig fin syntes jeg, finere enn den som ble vist i hi. Er det samme bunad, bare andre farger? Eller nei, dette er den festdrakten det er nevnt lenger oppe, det er kanskje ikke samme?

For den blå er det jo ikke borderier på, det er det på denne.

Den avbildet i HI er bunad, den med broderier er festdrakt.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:38   #68
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg har aldri sett Finnmarksbunaden i utgave med broderi, er det en festdrakt tro? Hmmm ...

Malama: Bunaden kommer med hvit skjorte og rød vest uansett, men du kan velge om du vil ha blå eller sort stakk.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:39   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Bare sånn malapropos er jeg redd for at nordlandsbunaden er den nye Oslo-3-bunaden. Alle har et syskjenbånn fra Gjøvik, og alle har en tippoldemor fra Nord-Norge.

Jeg synes den er fin, altså, men den er nå så vanlig i min hood at jeg hadde valgt noe annet hvis jeg hadde andre naturlige valg.

Jeg likte forøvrig finnmarksbunaden godt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:40   #70
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Det fant jeg også ut, bortsett fra at jeg fant en nettside som ier at finnmarksbunaden ble kalt festdrakt da den kom i 1967. Men omtalen av bunaden er at den er sånn uten broderi der jeg finner denne omtalt. Så ja, bunaden er uten, og festdrakten var i mine øyne fortsatt enkel, men penere. Men mulig jeg ville likt bua den bedre med sort skjørt også. Det er nemlig noe med det blå og røde, med den lua og det hele som gir same-tanker. Samedrakter er fine, men de er veldig, veldig annerledes, utsmykket og stæsjet, mens dette var enkelt. Fikk en følelse av en samedrakt før man fikk på fargene og stæsjet. Svart ville muligens ikke gitt samme inntrykk.

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:43   #71
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Erre noe galt med samer og nå!??





__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:45   #72
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Nei, slett ikke. Samer er fine folk, og samedrakter er fine drakter, det var nettopp det at denne var "som en samedrakt men uten at det som hører til" som gjorde at den ble feil i mine øyne.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:46   #73
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.


.

Denne var jo nydelig.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:52   #74
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Denne var jo nydelig.

Ja, men det er ikke finnmarksbunaden, som nevnte bestemor har kjøpt sølv til og har tenkt å sy til barnebarnet. Så det hjelper sånnsett lite?

Tror dog jeg hadde likt finnmarksbunaden bedre med svart skjørt, det har jeg aldri sett, så jeg vet ikke.

Men altså, den erjo uansett ikke stygg da. Og enkel er den jo i svart også.

Så jeg vet ikke helt hva mine tanker skal være godt for.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:53   #75
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

I dette blogginnlegget er det bilde av bunaden med svart stakk. Og som sagt synes jeg den er penere i svart enn i blått (jeg har den ikke selv).

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:56   #76
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Mye finere med svart stakk!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:58   #77
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, slett ikke. Samer er fine folk, og samedrakter er fine drakter, det var nettopp det at denne var "som en samedrakt men uten at det som hører til" som gjorde at den ble feil i mine øyne.

Jeg bare tulla altså!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 13:01   #78
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd



Svart stakk og konfirmant i ett og samme bilde ...og tydelig flere som er ute for å ta bilde! Ja, er det ikke Nordland i bakgrunnen også da, for å gjøre det "komplett"?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 13:01   #79
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Finere med svart stakk, ja, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde valgt en sånn bunad. Enkel, men såpass at den blir litt kjip. Det er jo greit nok at man kan få den som gave, men hva er vitsen om man ikke liker den og den ikke blir brukt? Og gjerne skaffer en annen i stedet? Da er det vel bedre å være ærlig, og si at man vil ha en annen heller?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 13:17   #80
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Finere med svart. Absolutt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no