Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Religiøse folk dummere enn andre?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 16:23   #1
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Religiøse folk dummere enn andre?

Poster denne brannfakkelen fra NRK
http://www.nrk.no/nyheter/1.6098756



Selv mener jeg som ikke-troende at all religion i utgangspuktet kommer fra det menneskelige behov for å få svar på de spørsmålene som er vanskelig å få svar på.

At man kan foreta en slik generalisering og si at religiøse mennesker er dummere enn andre ikke troende har derimot ikke noen tro på.

Hva mener dere? Bullshit eller er det noen ser noe i denne voldsomt tabloide overskriften?

:kjedermegogklarforåhiveutenlitenbrannfakkel:


Sist redigert av Lilleville : 24-06-08 kl 16:40. Årsak: Presisering...
Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:48   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Jeg er tilfeldigvis både smart og religiøs!

Nei, men dette tror jeg ikke det er noe hold i...

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 17:00   #3
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Nei, det tror jeg ikke noe på.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 18:04   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Siden jeg ikke er religiøs, så stemmer det selvfølgelig.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 18:21   #5
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Nei, dette har jeg ingen tro på, og jeg synes hele opplegget rundt forskningen var lite troverdig.

Religion handler ofte like mye om tradisjon som tro, så for veldig mange troende mennesker så har det vel strengt tatt ikke vært et reelt valg, men et resultat av den verdensbilde de er oppdratt til å tro på.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 18:40   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.326
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Kanskje litt mer lettlurte? Nei, jeg tror ikke på det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 18:44   #7
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.109
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Niks. Tro har ingenting med intellignens å gjøre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:05   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.789
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Tja, om de stemmer FrP så ... :Prøveråfyreoppunder:

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:07   #9
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg er tilfeldigvis både smart og religiøs!

Nei, men dette tror jeg ikke det er noe hold i...

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:09   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Det skremmer meg faktisk litt Fluke, at oppegående, intelligente kristne stemmer FrP. Dvs jeg kaller dem kanskje litt mindre oppegående etter at jeg fant ut at de mente at KrF og FrP burde danne regjering.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:12   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Akkurat forskiingen rundt det hiolder vel ikke helt vann, men jeg sorterer religiøse i esken for "Naive. Vil ha enkle løsninger og greie svar. Ønsker å slippe å tenke selv og vil ha ferdigtygde løsninger. Trenger redningsbøye og er kanskje litt uselvstendige. Ukritiske. Autoritetstro."

Dette burde kanskje vært postet i tråden for fordommer, ser jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:15   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.109
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Akkurat forskiingen rundt det hiolder vel ikke helt vann, men jeg sorterer religiøse i esken for "Naive. Vil ha enkle løsninger og greie svar. Ønsker å slippe å tenke selv og vil ha ferdigtygde løsninger. Trenger redningsbøye og er kanskje litt uselvstendige. Ukritiske. Autoritetstro."

Takk for den .

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:17   #13
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Akkurat forskiingen rundt det hiolder vel ikke helt vann, men jeg sorterer religiøse i esken for "Naive. Vil ha enkle løsninger og greie svar. Ønsker å slippe å tenke selv og vil ha ferdigtygde løsninger. Trenger redningsbøye og er kanskje litt uselvstendige. Ukritiske. Autoritetstro."

Dette burde kanskje vært postet i tråden for fordommer, ser jeg.

Siden når ga Bibelen enkle løsninger og greie svar? Å bli kristen er noe av det vanskeligste jeg har gjort, og det var et selvstendig valg jeg tok ved å tenke selv. Så det så. En redningsbøye er det jo, men en nødvendig en, slik jeg ser det.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~

Sist redigert av kiki : 24-06-08 kl 20:24.
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:23   #14
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.109
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av kiki, her.

Å bli kristen er noe av det vanskeligste jeg har gjort,

I det samfunnet jeg vokste opp var det det samme som å takke farvel til alle vennene mine. Jeg var spedalsk.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:41   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

I mitt oppvekstmiljø hadde jeg blitt sett rart på om jeg ikke var kristen. Så jeg begynner nå, i en alder av 32 å lure på hva det egentlig er jeg holder på med ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:43   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.326
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Akkurat forskiingen rundt det hiolder vel ikke helt vann, men jeg sorterer religiøse i esken for "Naive. Vil ha enkle løsninger og greie svar. Ønsker å slippe å tenke selv og vil ha ferdigtygde løsninger. Trenger redningsbøye og er kanskje litt uselvstendige. Ukritiske. Autoritetstro."

Dette burde kanskje vært postet i tråden for fordommer, ser jeg.

Det var ikke småtteri, nei. Jeg håper ikke dette er finsorteringen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:46   #17
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.109
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var ikke småtteri, nei. Jeg håper ikke dette er finsorteringen?

Jeg mener å huske hun skrev en gang at samboeren er kristen .

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 20:58   #18
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var ikke småtteri, nei. Jeg håper ikke dette er finsorteringen?

Nei, det får jeg da endelig ikke håpe. Jeg har en tro, og jeg vil ikke si at den troen gjør livet mitt noe enklere. Jeg tilhører ingen trosretning, så min tro er bygd på nettopp tro. Jeg kan ikke forklare den eller peke på enkle løsninger i en bok. Jeg mener faktisk at livet hadde vært enklere om jeg IKKE hadde en tro. What you see is what you get hadde så absolutt vært å foretrekke mange ganger.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 21:00   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.987
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Så vidt jeg klarte å lese meg til var det en sammenheng mellom IQ og religiøs overbevisning. Men IQ-målinger er vel mildt sagt omstridt og i hvert fall som betegnelse på intelligens? Men at mange troende har behov for at andre svarer og velger for dem er vel sant.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 21:19   #20
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.109
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Religiøse folk dummere enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men at mange troende har behov for at andre svarer og velger for dem er vel sant.

Ja det er nok en helt objektiv sannhet .

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no