Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelse

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-12, 16:26   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelse

I forbindelse med en annen tråd, ble jeg litt i stuss over ordene ansvar og forpliktelse. Jeg vet hva begge ordene betyr, men jeg mener at det er unaturlig å bruke de når man referere til seg selv. Hvilke ord bruker man da?

Feks så synes jeg det er naturlig å si:
"Det var ingen andre som var kommet, så jeg tok ansvaret for å starte med oppdekningen." (OK, litt formelt blir det, men ikke unaturlig)

Men det å si:
"Jeg hadde ingen klær som passet, så jeg tok ansvaret for å handle inn en masse kjoler." Det høres corny ut.

Er det fordi at ordene ansvar og forpliktelse er såpass formelle at det høres feil ut, eller?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 18:43   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelse

Man tar jo ansvar og går av, for eksempel, om man ikke har oppfylt forpliktelsene som ligger i den stillingen man innehar.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 19:20   #3
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelse

Jeg synes kjoleeksempelet skurrer fordi det på en måte bare angår en sjøl. Det blir litt som å ta ansvaret for husarbeidet når man bor aleine, det høres litt rart ut det og. Man står jo egentlig ikke til ansvar for noen. Ingen andre, i alle fall.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 19:22   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord som tilsvarer ansvar og forpliktelse

Eg synest ikkje det er rart å seie at eg tar ansvar for ditt og du tar ansvar for datt, og kunne godt brukt ordet i begge eksempla dine. Eller, eg ville vel ikkje sagt at eg tok ansvar for å handle kjolar, men eg kan godt seie at eg tar ansvar for å handle middag til i morgon. Forpliktelse bruker eg mest i negativ samanheng. Eg har ikkje lyst, men eg kjenner eg er forplikta til å gjere slik og sånn.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no