Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvem er dagens "rødstrømper"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-08, 17:15   #21
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Jeg er ganske på linje med Electronica her.

Uten å dra kvoteringssaken veldig langt, så grøsser jeg hver gang jeg hører om nye grupper som skal kvoteres inn i alt mulig.
Jeg vil ha en jobb fordi det er jeg som er best egnet til den jobben, ikke fordi jeg har eller ikke har noe mellom bena.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:22   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Feminismen har heldigvis utviklet seg i takt med tiden, og 70-tallet mannshatere er det vel ikke så mange igjen av.

Det er vel en myte at det var så himla mnge av dem på 70tallet også. En myte antifeminister elsker å dra frem som en sannhet.

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg vil ha en jobb fordi det er jeg som er best egnet til den jobben, ikke fordi jeg har eller ikke har noe mellom bena.

Men det er jo nettopp det som er poenget. Det er ikke snakk om å ansette en underkvalifisert kvinne. Men når en mann og en kvinne er like godt kvalifisert, skal den som er i mindretall velges.
Et annet problem er at gutteklubben grei velger ikke den som er best kvalifisert, de velger den mannen de kjenner best. I mange tilfeller.

(Ikke bry dere om smileyvalget, det er sønnen minpå tre som har forlangt at den skal med)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:34   #23
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er feminist og kan vel kanskje kvalifisere til rødstrømpe anno 2008. Men denne marsjeringstrenden har jeg ikke merket noe større til.

Signerer denne. Og jeg vet helt klart hva jeg står for og hvorfor jeg står for det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:40   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

<---- ikke feminist.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:45   #25
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.


Men det er jo nettopp det som er poenget. Det er ikke snakk om å ansette en underkvalifisert kvinne. Men når en mann og en kvinne er like godt kvalifisert, skal den som er i mindretall velges.
Et annet problem er at gutteklubben grei velger ikke den som er best kvalifisert, de velger den mannen de kjenner best. I mange tilfeller.

I mange tilfeller er det snakk om å ansette/putte inn i styreverv underkvalifiserte/mindre kvalifiserte mennsker jo. Bare fordi de tilhører en gruppe. Det er da jeg ser rødt. (snakker ikke bare om kvinner, men kvotering generelt.)
Ellers er vi enige!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:46   #26
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Jeg er rødstrømpe, jeg var som era før, men har blitt "rundere" politisk nå.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:50   #27
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Julekona, her.

dette var veldig "in" på 70-tallet.

Nåja, håper dette var ironisk ment, det at det var "in"? Det kvinnesaksforkjemperne fikk til på 70-tallet var ikke noen motebølge, altså, og vi skylder dem enormt mye. Vi er nok kanskje blitt litt bortskjemte. Jeg vokste opp i den tro at jeg levde i et tilnærmet likestilt samfunn, men da jeg ble voksen oppdaget jeg at jeg nok hadde vært litt naiv. Det er også naivt å tro at 8.mai må legitimeres med at kvinneundertrykking er noe som må bekjempes "ute i resten av verden", det er noe som angår oss her hjemme også.
Så ja, jeg har litt inntrykk av at dagens kvinner (og menn) ikke alltid vet hvorfor de skal feire 8. mars, men det er nok neppe disse kvinnene som faktisk går i tog, vel?
Jeg kaller meg selv feminist, i mangel av et bedre uttrykk. "Likestillingist" er jo et litt dårlig ord, jeg er tilhenger av likestilling mellom kjønnene, gjennom like rettigheter, samt like muligheter til selvrealisering enten det gjelder omsorgsoppgaver eller karriereveier. Jeg har ingen røde strømper, men ganske mange hullete, noe som vel er et tegn på min avstandstagen fra husmorrollen

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:57   #28
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Jeg er ganske rund æsse, men uvant med å diskutere med hetrofile kvinner over 30 eller under 50 begynner å bli litt sprø av det for å være ærlig, jeg er nok vesentlig mere militant en den vanlige middelklasse husmor, men myyye rundere en størstedelen av nettværket. *to stoler -plask*

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:58   #29
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg er ganske rund æsse, men uvant med å diskutere med hetrofile kvinner over 30 eller under 50 begynner å bli litt sprø av det for å være ærlig, jeg er nok vesentlig mere militant en den vanlige middelklasse husmor, men myyye rundere en størstedelen av nettværket. *to stoler -plask*

Ja, jeg har jo passert 30, så ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:59   #30
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Jeg er nok en "rødstrømpe", hvis det går ann å bruke et så utdatdert begrep.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:59   #31
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg er en typisk støttestrømpe. Enig med siste taler.

Eg og.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 18:31   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.832
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

BH'ene min har jeg inderlig god bruk for, så dem brenner jeg ikke med det første, men røde strømper tar jeg gjerne på meg. Det er masse å ta tak i ennå.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 19:17   #33
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nåja, håper dette var ironisk ment

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 20:58   #34
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg er ganske på linje med Electronica her.

Uten å dra kvoteringssaken veldig langt, så grøsser jeg hver gang jeg hører om nye grupper som skal kvoteres inn i alt mulig.
Jeg vil ha en jobb fordi det er jeg som er best egnet til den jobben, ikke fordi jeg har eller ikke har noe mellom bena.

Man må da vel ikke være for kjønnskvotering selv om man er feminist og/eller rødstrømpe. Jeg mener jo kjønnskvotering er et tilbakeslag for kvinner. Vi er liksom så "svake" at vi trenger hjelp til å få en jobb.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:18   #35
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Man må da vel ikke være for kjønnskvotering selv om man er feminist og/eller rødstrømpe. Jeg mener jo kjønnskvotering er et tilbakeslag for kvinner. Vi er liksom så "svake" at vi trenger hjelp til å få en jobb.

Jeg er helt enig!
Jeg dro bare litt videre fra Electronicas innlegg.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:19   #36
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.645
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Jeg er en wannabe rødstrømpe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:27   #37
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, jeg har jo passert 30, så ...

Jeg og, så jeg begynner å få litt "normalitetsbehov" men sånn er det nå en gang de fleste over 30 må være hjemme og leve reele kvinneliv og har da ikke tid til å diskutere feminisme& sånn......litt catch 22 det der.

Men herreguuuuud som jeg savner andre voksne damer som lever like kjedelig som meg i diskusjonen, det er pokker meg rett før jeg bukker under og blir organisasjons menneske jeg og...

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:32   #38
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

:Peker på avatar:

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:53   #39
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Reflekterte litt rundt hvilken strømpe jeg egentlig er...

Jeg har ikke lyst til å realisere meg selv. I alle fall ikke nå. Jeg har jobbet og jobbet hele livet for å "bli noe og være noe". Oppfostra av foreldre som kjempet for at kvinner skulle klare seg selv, ikke være avhengig av en mann, ha en utdanning. Så da gjorde jeg det.

Men jeg vil jobbe mindre jeg, og være mer hjemme. Men vi trenger penger. Sånn er det. Vi har våre faste utgifter som alle andre. Da er det flott at mannen kan tjene mer, siden jeg vil gjøre mindre.

Hva vil jeg så?

Jeg vil ikke bake. Det blir aldri bra. Til nå har mamma og svigermor ordnet hver barnebursdag her i huset. Jeg stryker ikke mannens skjorter. Lager aldri mat fra bunn. Økologisk og naturlig er ikke begrep du finner på etiketter her i huset. Pepsi Max derimot. Jeg liker å pusle rundt litt i huset og smårydde, se tv, lese en bok, være sammen med barna, gå på café og shoppe. Jeg liker å leve, oppleve ting, besøke nye steder. Jeg ønsker et liv som er noe mer enn jobb, middag og god natt. Dager som ikke alle er like hverandre.

Jeg tror egentlig jeg har en skjult Posh-Spice i meg. Og hva slags strømper bruker hun? Stay-ups?


Sist redigert av Dronningen : 22-01-08 kl 22:00.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:57   #40
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er dagens "rødstrømper"

Jeg har heller ikke videre ønske om å realisere meg selv, men kan ikke se at det har noe med rødstrømpe/ikke rødstrømpe å gjøre.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
feminisme, moderne feminisme, rødstrømper


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no