Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

En ny matrett hver uke

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-16, 15:56   #1
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

En ny matrett hver uke

Vi har som mål å lage en ny matrett hver uke gjennom hele 2016.
Det kan være hverdagsmiddag, vegtar, suppe, super enkle retter, rett som tar litt tid osv osv.
Poenget er å utvidet middagsrepertoaret, og jeg tenker vi ikke er de eneste som trenger ny inspirasjon
Tenkte bruke denne tråden til oppdatering og nye forslag til retter. Skriv gjerne oppskrift og om du evt gjorde noen forandringer i forhold til oppskriften.
Vi har så langt prøvd
Søtpotetsuppe
http://www.matprat.no/oppskrifter/gj...sotpotetsuppe/
Her lagde jeg for 8 personer og det holdt til fire voksne til middag og det ble litt rester igjen som ble lunsj. Kunne med fordel hatt i litt mer hvitløk og chili (brukte bare en chili). Kjempe god suppe!

Kjøttpakke i baconnett
http://www.godt.no/#!/oppskrift/7275...ke-i-baconnett
Denne retten tok litt tid å lage, men var enkel og god. Hadde stekte potetbåter og tzatziki til. Holdt fint til fire voksne og hadde litt rester til lunsj (for en person) igjen. Falt i smak hos alle. Neste gang den lages tenkte vi forsøke med fetaost i fyllet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 16:41   #2
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Alltid kjekt med tips til nye retter

Denen prøvde jeg meg på forrige uke:
Sprø kylling med parmesan og tomatsaus.
http://www.godt.no/#!/oppskrift/1928...n-og-tomatsaus

Den smakte godt, men det ble litt mye med et kyllingrbryst til hver - de var mektige med all toppingen.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 16:47   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Vi prøvde sweet pork nachos forrige uke og det var så godt at vi skal ha det denne uken også (jeg laget nok til to middager sist). Jeg har endret litt på oppskriften, jeg brukte bare halvparten av mengden brunt sukker og jeg laget grønn salsa selv framfor å bruke kjøpt (Jeg griller grønn paprika i ovnen til skinnet er svart, lar hvile i plastpose litt før skinnet dras av. Hele hvitløksfedd bakes i ovnen til de er møre. Paprikakjøttet, jalapeños etter smak, den bakte hvitløken, salt, frisk koriander, sitron- eller limesaft kjøres sammen i blender). Jeg serverte det med rømmedressing, salat, pico de gallo og guacamole.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 17:08   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

God ide!
Jeg har stadigvekk planer om å prøve nye oppskrifter, men det blir ikke så ofte for det krever jo litt planlegging.

Den kjøttpakken så god ut, skal prøve den.

I dag har jeg begynt å lage potetlefser. Skal stå i kjøleskap over natten før man steker så jeg aner ikke hvor vellykket det blir enda.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 21:13   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Veldig god idé! Jeg så at det var en annen her inne som også gjør det samme. Ikke for at jeg husker nicket hennes. Uansett, hun inspirerte meg til å prøve nye retter også.

Hittil har vi prøvd ut:

Honning- og pepperstekt andebryst. Veldig, veldig godt og lettvint.

Finnbiffgryte, noe jeg faktisk aldri har laget før.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 21:17   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Jeg har laget to nye retter (for meg) denne uken.

Den beste: Torskegryte med tomat fra Trines matblogg.
http://trinesmatblogg.no/2014/08/05/...orsk-og-tomat/

Har også laget kyllingsuppe med kokosmelk fra bloggen Kvardagsmat. Den måtte jeg spice kraftig opp for å få nok smak, synes jeg. Laget også nanbrødene som står sammen med de. De var greie nok, men neste gang skal jeg ha mer krydder inni deigen, ikke bare oppå.
http://kvardagsmat.no/2014/02/17/kyl...e-med-nanbrod/

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 21:22   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Jeg har visst laget mer. Denne fiskesuppen var veldig god! Vi har som mål å spise mer fisk i år og jeg fant oppskrift nok en gang på Trines matblogg:
http://trinesmatblogg.no/2012/09/11/...e-versjon-2-0/

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 22:28   #8
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Har testet ut ribbe kokt i cola. Kokte tynnribbe i vanlig cola i ca tre timer. Tok på litt barbecue saus og Grillet det lett etterpå og serverte med båtpotetet og salat, samt maiskolbe. Veldig smakfullt og godt

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 23:37   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Det er et veldig bra forsett, som jeg sånn halvveis pleier å ha selv. Det er jo gøy!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-16, 09:04   #10
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Vi har prøvd Tikka lasagne:

http://www.matprat.no/oppskrifter/fa...tikka-lasagne/

Et glass saus var ikke nok, så jeg ville foretrukket å minst doble sausen for å få dekket lasagneplatene. Men smaken var god.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-16, 10:44   #11
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Luksuspanne med laks og krepsehaler laget jeg i går (med ferdigpillede reker i stedet for krepsehaler). Det var kjapt laget og kjempegodt!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-16, 10:56   #12
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Dette gjorde jeg for ett par år siden. Mitt tips er å lagre alle oppskriftene i en mappe. Jeg har glemt og rotet bort endel av oppskriftene vi faktisk likte. Hvis en oppskrift ble en hit passet jeg på å lage den flere ganger iløpet av en måneds tid slik at jeg fikk den i fingrene (liker best å koke uten oppskrifter).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-16, 11:23   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Dette må dere lage:

Pastaform med kjøttboller.

Nok til 5-6 personer.

Sett ovnen på 200 varmluft.
300 g grov pasta kokes og has i en stor ildfast form
1 pk frosne rotgrønnsaker blandes i pastaen
Bland en pakke kalkunkjøttdeig med en hakket stekt løk, 1 ss maldonsalt, litt pepper og en ss tørket oregano. Stek små kjøttboller og ha i pasta/grønnsaksblandingen.
Stek et par remser bacon og skjær i småbiter og ha i blandingen.
Del 4-5 store eller 8-10 små champignoner i små biter og stek. Ha i formen.
Lag ca 7 dl hvit saus, smak til med litt sennep/kajenne/muskat, alt etter hva du liker best. Pisk to egg og ha i. Hell sausen over pastaen, grønnsakene og kjøttbollene.
Riv en osterest over formen og sett i ovnen i 20 minutter.
Server med en salat eller "tacogrønnsaker".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-16, 11:36   #14
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

http://www.melk.no/oppskrifter/sunne...g-gulrotsuppe/

Denne lagde jeg, og hadde med på skitur i helgen. Veldig god!

Jeg doblet, så vi har mye igjen og skal ha den til middag i dag (muligens sammen med litt laks eller kylling).

Skal prøve noe nytt denne uken også.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-16, 20:23   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

I dag har vi hatt denne: https://kolonial.no/oppskrifter/1714...-med-brokkoli/
Lagde i litt for stor form og kunne derfor med fordel hatt mer fløte/egg/osteblanding. I tillegg hadde jeg en halv ferdig grilla kylling oppi. Men det var godt og tre tenåringsjenter haug innpå. Ble akkuart nok til 5 voksne.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-16, 20:52   #16
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Denne i dag. Kjempegodt! Brukte eplejuice i stedet for hvitvin siden vi ikke hadde det.
Bakonsurret kylling med eple og balsamicosaus.

http://trinesmatblogg.no/2016/01/08/...balsamicosaus/

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 23:46   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Jeg har laget Italian paleo chicken fingers, eller kalkunfingre burde jeg vel si, og Primal Scotch eggs.

Veldig godt begge deler.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-16, 00:22   #18
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

I dag spiste vi denne lakseretten. Den var knallgod.
https://kolonial.no/oppskrifter/1462...g-avokadokrem/

Jeg mer enn halverte mengden smør til laksen og det samme med rømme i avokadokremmen og det gjorde seg synes jeg.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 15:46   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Ground beef with sweet potato and spinach
Oppskrift og oppskrift ... Mer sånn man tager hvad man haver opplegg. Men jeg ble nå inspirert til å lage noe av svinekjøttstuffingen og lammeleveren jeg hadde liggende. Godt ble det og.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 19:17   #20
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: En ny matrett hver uke

Denne uka lager vi to retter vi ikke har laget fra bunn av tidligere og i dag ble det denne fiskegratengen https://kolonial.no/oppskrifter/292-fiskegrateng/
Holder i massevis til fire voksne. Jeg laget den hvite sausen ørlite for tynn og neste gang skal jeg slenge oppi litt makaroni. Det var visst dypt savnet. Ellers kjempegod.
Imorgen blir det kylling Satay.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no