Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

PC til ungdomsskolebruk

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-17, 11:20   #1
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

PC til ungdomsskolebruk

Jeg vurderer om ikke jentene, som starter på ungdomsskolen, skal få PC til bursdagen sin for å forenkle skolehverdagen for både dem og oss foreldre. Men jeg aner ikke hva jeg skal lete etter og håper FP har gode tips.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 12:21   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.821
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Får de ikke skolepc når de begynner på ungdomsskolen? Her har alle elevene "egen" pc som de fritt kan ta hjem for å gjøre skolearbeid.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 12:34   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Her får de ikke ta skole-pc'ene med hjem i det hele tatt, de legges i ladeskap på skolen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 12:40   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Skole PC får de ikke her heller. Det er forventet at de disponerer egen PC på ungdomsskolen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 13:11   #5
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Tja, det meste kommer an på pris du har tenkt å legge i det.
Jeg vil anbefale å klatre opp fra de aller billigste prosessorene, det blir fort fryktelig tregt.
Fra AMD A6 og Intel Core i3 og oppover.

Den aller billigste jeg ville ha kjøpt til vesla for skolebruk på komplett akkurat nå:

https://www.komplett.no/product/8978...hp-255-156-hd#

Litt raskere:
https://www.komplett.no/product/8983...b50-50-156-hd#

Begge har SSD som er mindre men raskere enn tradisjonell harddisk.
Jeg holder meg unna Intel Celeron, Intel Pentium og AMD R-serie, de er aller billigst men det gjenspeiles i hastigheten.
Har du spørsmål om en spesifikk modell så legg den inn her.

Og hold deg unna Packard Bell! (Det er en grunn til at vi kaller det Packard Hell)

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 15:12   #6
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Jeg er usikker på hva de har av PC på skolen, men jeg vet at de ikke får PC og at det mye skolearbeid som krever PC bruk. Siden barna har to hjem og det i hvert hjem bare er en PC som kan brukes, så tenker jeg at det kanskje er en enklest løsning at de får en PC som de kan ta med seg, da slipper vi å passe på at filer blir overført mellom hjemmene og at de kan jobbe samtidig på PC.

Takk for tips, Sir Limpalot, da vet jeg hva jeg skal lete etter, det hjelper masse!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 23:10   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

På vår skole får de ikke pc og alle lekser ligger på nett. De jobber også via disse nettsidene med hjemmearbeid. Altså er det egentlig ikke behov for å lagre filer hjemme. Jeg vet ikke om de jobber på samme måte hos dere, men her trenger de ikke pc for å ta med seg filene de jobber med. Det gjør også at de kan jobbe mez det samme på skolen. Hjemme hos oss har vi i utgangspunktet ikke noen pc som ungdomskoleeleven kan ta med seg.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:12   #8
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Men om de jobber med datafiler, må de ha maskin å jobbe på? Det har ikke mine. Jeg har en mac, men de kan ikke jobbe på den begge to. I dag har vi sittet til klokken 21.30 med innlevering til i morgen, fordi de må skrive etter tur. Og det tar sin tid når man er 12 år og skal skrive en faktatekst på rundt 1000 ord.

Jeg tenker at bærbart er praktisk når de har to hjem.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:24   #9
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Jeg er absolutt enig i at det er lurt med en pc til hver når de skal jobbe hjemme. Men de trenger den ikke nødvendigvis til å tranportere filer med. Håper dere finner en lur pc. Der har jeg desverre ikke noe å bidra med.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-17, 22:36   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Godt tilbud for tiden hos ps.no:
https://www.ps.no/hp-elitebook-820-g...t-p/c/p8527578

Bedriftsmodell - jevnt over bedre byggkvalitet etc. enn det man finner i samme prisklasse for konsumentmarkedet. Skulle gjerne sett 8 GB minne i denne, men dette er en maskin som er bygget for at man lett kan oppgradere selv.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 10:44   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Godt tilbud for tiden hos ps.no:
https://www.ps.no/hp-elitebook-820-g...t-p/c/p8527578

Bedriftsmodell - jevnt over bedre byggkvalitet etc. enn det man finner i samme prisklasse for konsumentmarkedet. Skulle gjerne sett 8 GB minne i denne, men dette er en maskin som er bygget for at man lett kan oppgradere selv.

Interessant, jeg må visst kjøpe meg ny pc veldig snart. Når det står 128 GB SSD, betyr det at det er den eneste interne lagringen? Jeg bruker pc mest til å ha bilder på, i tillegg til å skrive/surfe, så jeg ønsker meg egentlig en stoooor harddisk. Men det er kanskje ikke mulig å få tak i?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 11:13   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: PC til ungdomsskolebruk

HP 8x0 G3-modellene er slik at man kan sette inn en harddisk i tillegg til SSD-en internt. I 820 er det litt trengt, men ser ut til å gå:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04887199
http://hardwarerecs.stackexchange.co...itebook-820-g3

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no