Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

To wolf or not to wolf

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-17, 16:15   #201
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Ulven hadde ikke tatt årsgamle kalver heller på hundre år (de er ganske store), før de slo i hjel min fars kalv.

Ulvespor har en viss størrelse og skiller seg visstnok klart fra hundespor, jfr min bestevenninne, viltforvalteren (med masterutdanning).

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-17, 16:21   #202
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Denne blekka fra Miljødirektoratet mener noe annet, HV.

http://www.miljodirektoratet.no/old/...stor%20fil.pdf

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-17, 16:28   #203
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nå skal jeg ikke påberope meg å være noen ekspert, så jeg vet ikke om det stemmer. Men jeg vil tro at en ørn ikke kan ta ut halve buskapen til en og samme person, med konsekvensen at bonden velger å avvikle drifta. Antar at angrepene kommer litt mer spredt, der det blir tatt ut ett lam her og ett lam der. Derfor tror jeg kanskje ikke at en ørn alene, på samme måte som ulv, fører til at en bonde velger å legge ned sauedrifta, men at det er lettere å holde oppe motet og motivasjonen til å fortsette, selv om det selvsagt heller ikke er hyggelig å miste lam til ørn.

Men som sagt, det er bare antakelser.

http://mobil.nordlys.no/nyheter/dett...s/1-79-6450829

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-17, 16:30   #204
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Takk, det var oppklarende.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-17, 17:31   #205
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Og hvor mange gjelder det? Jeg synes mange av de som uttaler seg i avisen viser irrasjonell frykt for ulv.

Men slik er det jo når konsekvensen er stor.
Sjangsen for å krasje er ganske liten, men konsekvensen er stor. Derfor bruker vi sikring i bil.
Sannsynligheten for at en unge blir tatt av ulv er bitte, bitte liten. Men konsekvensen er jævlig stor.
Litt på nivå med at man er redd for at barna skal få kreft.
De fleste vil jo bekrefte at de er redd for at barna skal bli syke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-17, 17:37   #206
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Sannsynligheten for at en unge blir tatt av ulv er bitte, bitte liten. Men konsekvensen er jævlig stor.

Men nå er det nå en gang sånn at man må bruke sannsynligheten for at noe fælt skal skje når man vurderer tiltak, og sannsynligheten her er svinnende liten, er den ikke? Like liten/stor som at ungen skal bli utsatt for en sint elgku eller rasende grevling (jeg har møtt på begge i eget boligområde)?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-17, 20:13   #207
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Sånne argumenter er tulleargumenter og like fruktbare som argumentet: Menn dreper flest mennesker!

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

HVIS de mister sin naturlige skyhet ja. Det er det vel ingen som påstår at den har gjort.
Sannsynligvis hadde jeg kjørt ungene til bussholdeplassen, evnt leste jeg om de som fikk sponset taxiskyss av kommunen. Hvor mange er det egentlig som får drept hunder og husdyr rundt husveggen?

Var det bare jeg som humret litt av disse to rett etter hverandre?

@Lille*My: Jerv kan ta ut ganske mange dyr i en flokk. Og i likhet med ulv dreper de mange flere enn de spiser. Har et par slektninger som har gitt seg med sau pga jerven. Når kjerneområdet for jerv plutselig omfatter setra og fjellbeitet ditt, er det ikke så mye mer å gjøre.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 10:47   #208
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Bra skråblikk på ulvedebatten fra Are Kalvø.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 11:17   #209
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Nå leste jeg det innlegget fra en redd bestemor i Aftenposten, Lykken, så nå forstår jeg hva du argumenterer mot.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no