Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir norske bysentra terningkast

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-17, 10:35   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gir norske bysentra terningkast

Jeg MÅ snakke om noe annet enn Trump kjenner jeg, og syns denne saken er interessant. Byutvikling har interessert meg lenge og jeg ha mang en gang revet meg i håret over manglende tanke på gateliv og gode uteområder.

Denne saken understreker endel av det jeg har tenkt på; hvordan tradisjonelle kjøpesentre lukker byen. Enkeltbutikkene er ikke åpne ut mot gata, du må inn for å se. I tillegg har mange andre nybygg bedriftslokaler på gateplan, i stedet for cafeer, butikker og gallerier. Mange andre steder i verden er dette et krav til nybygg i byen, slik at bylivet faktisk kan overleve.

Jeg tror det som kjennetegner alle de byene jeg liker godt, små som store; er at de er interessante å tusle rundt i. At jeg kan gå inn og ut av steder, krysse gata, sette meg i en park med en kaffe. Jeg drar ikke til fine byer for å vandre rundt inne på digre kjøpesentre.

https://www.nrk.no/kultur/slakter-no...bok-1.13349988

Sitat:

I boka «Kjøpesenterland» slakter og hyller han ulike tettsteder og byer for sine sentrumsløsninger, og gir – i god norsk pressetradisjon – terningkast til hvert sted.
Fire steder får én på terningen

Spaans har tildelt fire tettsteder lavest mulige score på terningen: Sandvika, Førde, Ørsta og Gran. I den andre enden av karakterskalaen er det to steder som får full pott, nemlig Røros og Lom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 10:46   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

I byen der jeg vokste opp, var det en veldig levende gågate med ulike butikker, kafé, iskiosk osv. men der er det helt dødt etter at kjøpesenteret ble bygget på midten av 90-tallet. Om jeg ikke husker feil var det også noen politikere som ønsket å forby gratis parkering på kjøpesentre i Bergen fordi sentrum etter hvert ble så dødt, det var både billigere og enklere for folk å kjøre til et senter i utkanten enn å ta buss til sentrum av byen. Jeg mener også at det er problematisk dersom det nye regjeringskvartalet i Oslo blir bygget slik det er planlagt nå, for da blir det et gigantisk område i Oslo sentrum som blir helt uten butikker, kaféer eller andre grunner til å oppholde seg der om du ikke jobber der.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 10:47   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Dette mener jeg utrolig mye om, og innser at jeg må lese den boka. Mange norske kommuner har tanker om hvordan man bør løse dette, men tør ikke å faktisk gjennomføre tiltak i frykt for å bli upopulære hos egne innbyggere.

Takk for link!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 10:53   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg er enig i at Sandvika fortjener ener på terningen.

Jeg syns det virker som mange lokalsentrum har "gitt opp" i kampen mot kjøpesentere - og da er det jo ikke så rart at det går nedenom og hjem. Men det er jo ikke umulig å ha levende bysentre - man må bare ha litt annen fokus kanskje?

I "mitt" sentrum (som riktignok ikke er en by) er de veldig flinke på det, selvom vi har et kjøpesenter i sentrum og tre til innen 10 min kjøreavstand. På 80-tallet var det verdens stusseligste tettsted, nå syns jeg de har fått til mye. Spesialbutikker, aktiviteter på torget og en organisasjon som er flink til å promotere aktiviteter i sentrum og i nærmiljet er alle ting som har hjulpet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 11:02   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg synes min hjemby er nydelig å rusle rundt i, men vet den sliter mer og mer og taper for sentrene. Jeg tror det handler mye om tilgjengelighet. Sentrene har lett tilgjengelige og gratis parkering. I tillegg helt andre åpningstider. Når det er vinter, mørkt Og kaldt er det også klart at folk trekker inn. For min bys del er det lørdagen de overlever på, og jeg har lurt på om søndagsåpent også hadde hjulpet. Fridager er da folk har tid til å gå i butikker på dagtid. Sikkert brannfakkel, men det er ihvertfall de mulighetene jeg ser sånn umiddelbart.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 11:40   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jeg merket enorm forandring i min nordnorske hjemby etter at tre store kjøpesentre kom på plass for 17-18 år siden og jeg blir like overrasket hver gang jeg er på besøk. Det har sikkert vært positivt på mange områder, men det har definitivt gjort sentrum betydelig mindre hyggelig og interessant. Det har aldri vært noen generelt pen by, men det var hyggelig å spasere gjennom sentrum og det var der man traff folk, nå er alle på kjøpesentrene.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:03   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Veldig spennende tema!



Jeg er litt delt på det med "kjøpesentre i byen". Jeg ser poenget ditt, men i Norge HAR vi mye vær, og det er hyggeligere å rusle gatelangs i teori enn i praksis i mange av dem. Jeg syns for eksempel, hva heter det, det som ligner Paleet, men i Bergen, er ganske vellykket.

Ålesund har et døende sentrum, etter massiv utbygging av kjøpesenteret en mil unna. Det er tre ting som så vidt berger det: Cruisetrafikk som sender en jevn strøm turister gjennom byen, et bykjøpesenter som gjør at du kan handle uten å få vask-og-føn av været på kjøpet, og et oppblomstrende småbutikkliv med mye små, rare butikker som tydeligvis benytter seg av at det har blitt billig å leie butikker i byen. Så de er inne på noe, men bygger samtidig ut Moa for alt remmer og tøy kan holde, så det er litt brems og gass på en gang.


Jeg syns også mitt bygdesentrum i bydelen min i Oslo har fått til en del ut fra et ekstremt dårlig utgangspunkt: Knutepunkt med lettvint t-bane med 10 min til sentrum (så hvorfor handle "hjemme" når du så lett er i Bogstadveien?), pluss et større kjøpesenter 5 minutter unna, et DIGERT og ekstremt trafikert lyskryss midt i og et torg med et gammelt bydelshus man aldri ser ut til å klare å få til en beslutning på.

Det er gamle og høyst levende butikker med fagfolk i (en NYDELIG bokhandel og lekebutikk med ekte nerdeentusiaster som selv har prøve/lest det meste de selger, for eksempel), nybygde, freshe butikklokaler på bakkeplan sammen med de gamle som "alltid" har vært der, et lite kjøpesenter med Meny og pol om blomster og Ark og sushi. Det lille sentrumet har to apotek, 3 matvarebutikker, pol, 3 klesbutikker, et par interiørbutikker, to bokhandler, leker, to sportsbutikker, Nille (!), to bakerier og en Kaffebrenneriet, to blomsterbutikker, flere frisører, to sushisjapper, en helsekost, en barneklærbruktbutikk, et Elixia, et Evo og ett bad.

Det som gjør at det funker og lever, tross alt, er IKKE at det er så koselig å vandre der (lyskrysset som skulle vært lagt i tunnel for lenge siden, men som stadig faller ut av planene, ødelegger for det, og estetisk er ikke de gamle byggene noen højdare), men iherdige butikkeiere, aktiv boligutbygging rundt t-banen, og at lokalbefolkningen er bevisste på å bruke nærbutikkene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:10   #8
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Eg kan i alle fall skrive under på at Ørsta fortjene terningkastet sitt Det er ein av grunnane til at eg ikkje kunne tenkt meg å bo der. Ålesund er som Poly seier begge deler med fæle Moa ei mil unna.

I min bygdeby har dei tatt tak i dette og har hatt ein arealplan samtidig som vi unngår vask og føn-vær med to mindre kjøpesenter. At dei har fått til ei fantastisk flott sjøparade burde alle kystbyar blitt inspirert av! Eg skal lese boka

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:16   #9
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

At Ørsta fikk dårlig terningkadt overrasker meg ikke, det er jo ingenting igjen der. Var mye koseligere å gå der før, trist at det har blitt sånn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:17   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Joda, Norge har vær og det blir ALLTID trukket fram. Om det virkelig var tilfelle burde jo Røros og Lom ha bombet fullstendig.

Jeg tror det handler mer om bil og mangel på planlegging. Når man bygger i et bysenter MÅ man tenke på transport. Man kan f.eks. ikke ta bort folks mulighet til å kjøre uten å kompensere med godt kollektivtilbud. Man må kreve at utbyggere også har planer for plassen utenfor, og kreve at første etasje forbeholdes noe offentlig som en butikk, galleri eller restaurant. Kjøpesentre osm bygges sentralt kan i større grad bygges som en bygate, ikke som en massiv fasade du må gå langs før du kommer til å en hovedinngang. Man må tenke mer helhetlig, rett og slett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:17   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Bygda jeg kommer fra, som i utgangspunktet ligner en del på bybygda jeg bor i nå, er eksempel på det stikk motsatte når det gjelder byutvikling: Pga rot og dårlig samarbeid og trumpete butikk- og eiendomseiere, så har man endt opp med et skikkelig stykkevis og delt-sentrum. En klump ett sted, som kokte bort i tøys og klatting, tross nydelig beliggenhet og alt liggende tilrette, så en klump til 500 meter unna, og så et flunkende nytt senter godt og vel 500 meter fra det igjen. Akkurat sånn at det er klønete å gå fra klump til klump.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:20   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Jepp, enig, Tallulah. Storsenteret i Ålesund er en merkelig konstruksjon, siden det har vokst frem i gamle hus, men det har masse innganger og masse butikker på gateplan. Det tror jeg er viktig for at det skal funke. Og byen tåler at folk kjører til byen.

Og selv om Røros og Lom kan bli kjempekaldt, så er det liksom bare å kle seg mot kulde, så kan du fint kose deg utendørs. Sidelengs kuling med stikkende regn er liksom fordømt ubehagelig uansett hvordan du kler deg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:21   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Mashpee som forfatteren trekker fram som eksempel ligger på en forblåst tupp ut i Atlanterhavet, i Rhode island. Akkurat nå er det -7 grader der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:22   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Støtter terningkast 1 til Førde, der jeg en gang var på seminar. Men jeg elsker kjøpesentre, da. (Og så registrerer jeg at Lillestrøm heldigvis ikke er med på lista. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:23   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Brrrr!


Jeg kjenner forresten på, når vi er i Ålesund, at vi har alle intensjoner om å dra til byen og ikke til Moa, men så ser vi ut vinduet og så...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:23   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jepp, enig, Tallulah. Storsenteret i Ålesund er en merkelig konstruksjon, siden det har vokst frem i gamle hus, men det har masse innganger og masse butikker på gateplan. Det tror jeg er viktig for at det skal funke. Og byen tåler at folk kjører til byen.

Og selv om Røros og Lom kan bli kjempekaldt, så er det liksom bare å kle seg mot kulde, så kan du fint kose deg utendørs. Sidelengs kuling med stikkende regn er liksom fordømt ubehagelig uansett hvordan du kler deg.

Jeg syns det kjøpesenteret i sentrum av Ålesund er beyond skrekkelig, men de har i det minste beholdt fasadene. Jada, stikkende isregn er fælt. Men det bodde folk i Ålesund før både storsenteret i byen og Moa. Det går an å tenke litt mer kreativt enn de gjør i den byen der, altså. Tenk deg å ha det flotte utgangspunktet, også rasere det så komplett!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:24   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Lillestrøm er snedig! Den er jo helt klassisk norsk småby, med lav bebyggelse, koselige gater, oversiktlig sentrum, men så har den dødd helt! Hva skjedde der, egentlig??

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:24   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Lillestrøm storsenter, I guess?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:25   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det kjøpesenteret i sentrum av Ålesund er beyond skrekkelig, men de har i det minste beholdt fasadene. Jada, stikkende isregn er fælt. Men det bodde folk i Ålesund før både storsenteret i byen og Moa. Det går an å tenke litt mer kreativt enn de gjør i den byen der, altså. Tenk deg å ha det flotte utgangspunktet, også rasere det så komplett!

Er det lenge siden du har vært der? Enig angånde kjøpesenteret, det er underlig, men syns det er verdt å fremheve at de ER i kontakt med gateplan, i det minste.

Men det skjer mye rundt omkring, mange små og rare butikker som popper opp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-17, 12:29   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir norske bysentra terningkast

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det lenge siden du har vært der? Enig angånde kjøpesenteret, det er underlig, men syns det er verdt å fremheve at de ER i kontakt med gateplan, i det minste.

Men det skjer mye rundt omkring, mange små og rare butikker som popper opp.

Nei, det er noen år siden nå altså. Og jeg vet de har blitt bedre etterhvert. Men herregud for en jobb de som er litt opptatt av bygningsvern, kulturhistorie og slikt har vært nødt til å kjempe.

(Faktisk har vi ikke vært der etter Hiawata ble født! Det er jo for ille, egentlig. Han må få vite om røttene sine)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no