Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-07, 21:45   #101
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du vet at du er full av bullshit nå, ikke sant? Jeg antar du også har et spiseproblem, iom at du misbruker mat.

Nope, mat er ikke et narkotikum, det er ikke definert slik. Men du har selvsagt rett i at noen kan misbruke mat ved å spise for mye/lite. Og ISDN-tiden min er ute for i dag...

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 22:53   #102
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Årsaken til det meste at rusmisbruk tror jeg kan oppsummeres i ett ord: omsorgssvikt. Mange av faktorene nevnt over her har jo direkte sammenheng med en eller annen form for omsorgssvikt i barndommen. Det følelsesmessige vakuumet dette skaper, er det vanskelig for dem det gjelder å "fylle" på annen måte enn med rusmidler. Vanskelig, men ikke umulig.
.

Her er jeg ikke enig med deg.
Det er klart det gjelder for endel, men langt i fra alle.

Jeg kan ta utgangspunkt i min bror (og endel andre som begynte som bruker/misbruker samtidig som han)
Mamma og pappa gikk til sosionom, som var vanlig den gangen.
Der fikk de beskjed om at skulle min bror klare å kutte ut og få litt orden på skolegang så måtte de slakke på tøylene.
Det var stramme tøyler (faste grenser) som var årsaken........

Dermed ble det itl at mange fulgte rådet de fikk, og med de følgende det også fikk, og det var i allefall ikke at tingene bedret seg.
Mamma og pappa fulgte ikke rådene, vi flyttet i steden, uten at det hadde den store virkningen da....

Når man ser tilbake med dagens kunnskap så er det nok ikke umulig at min bror i dag ville fått diagnosen ADHD.
Han var høyt og lavt fra han var bitteliten.
Han gikk når han var 7 mnd gammel, og hadde da i 1 mnd tid kommet seg ut av sprinkelsenga. Dette sier jo ingen ting selvfølgelig, men det var MYE opp igjennom årene.
På skolen klarte han f.eks ikke jobbe i klasserommet, han ble distrahert bare noen kremtet omtrent. osv osv.

Men det er fortsatt ikke omsorgsvikt.
Å skulde på omsogsvikt blir for enkelt, det er mange faktorer som spiller inn og man kan ikke skyve det under en stol, de det gjelder MÅ ta litt ansvar selv også.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 23:30   #103
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Jeg har en jobb hvor jeg daglig møter og snakker med rusavhengige. Det være seg avhengige av reseptpliktige medisiner (angstdempende, smertestillende osv) eller ulovlige stoffer. Deres kamp for en normal hverdag, verdighet og evne til å klare seg uten rus i blodet, gjør meg helt sikker på at jeg aldri kommer til å prøve noe som kan gi meg en rus jeg bare MÅ oppleve igjen og igjen... Det er ikke tvil om at disse menneskene prioriterer sin higen etter rus foran alt annet, og i løpet av mine 8 år har jeg aldri opplevd at noen av dem har klart å komme seg ut av det helvetet det må være å ikke kunne fungere uten stoff.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 23:35   #104
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og jeg gjentar; det er forskjell på bruk og misbruk. Eller mener du at alle som røyker eller tar seg et glass vin i ny og ne er misbrukere av disse stoffene?

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...het?vp_id=6697

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 00:51   #105
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er ikke tvil om at disse menneskene prioriterer sin higen etter rus foran alt annet, og i løpet av mine 8 år har jeg aldri opplevd at noen av dem har klart å komme seg ut av det helvetet det må være å ikke kunne fungere uten stoff.

Det er sikkert ikke lett å klare seg i samfunnet igjen etter avrusing når tilbudet samfunnet har til de er et rom på et hospits.
Hvor narkomane og de som faktisk prøver å bli rusfrie lever side om side.

I tillegg til å bli stuet på slike steder har de INGEN TING å bruke dagene på.
De kan vandre rundt i Oslo, hvor "alle" vet hvem de er og de får tilbud om å kjøpe, eller de kan sitte 24 timer i døgnet på "hybelen" sin.
Lage sitt eget pivate lille fengsel.

Skulle sett de av oss her inne osm klate å slutte med røyk, sjokolade elelr tilsvarende om vi måtte sitte "innesperret" på et rom, elelr omgås med folk som røyker og gumler sjokolade hele dagen.
Jeg hadde ikke klart det i allefall.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 06:26   #106
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Nope, mat er ikke et narkotikum, det er ikke definert slik. Men du har selvsagt rett i at noen kan misbruke mat ved å spise for mye/lite. Og ISDN-tiden min er ute for i dag...

Alkohol er da heller ikke et narkotikum men du kaller nå folk uansett misbrukere om de tar et glass dann og vann. Faktisk er vel alkohol et næringsmiddel på lik linje med mat. Ergo misbruker du mat med den holdningen du har.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 08:55   #107
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alkohol er da heller ikke et narkotikum men du kaller nå folk uansett misbrukere om de tar et glass dann og vann. Faktisk er vel alkohol et næringsmiddel på lik linje med mat. Ergo misbruker du mat med den holdningen du har.

Rettslig sett er ikke alkohol et narkotikum, men medisinsk regnes alkohol som narkotika fordi det er avhengighetsdannende og gir en belønning (rus) når du bruker det og kan også straffe deg når du lar være. Jeg tar det ikke tungt om jeg fornærmer noen ved å kalle alkoholbruk for misbruk. Tror alle kan ha godt av å tenke over hvordan alkohol(mis)bruk påvirker barn, venner, jobb, familie osv.
Og så melder jeg met ut av diskusjonen igjen. ISDN er tregt og kostbart og jeg skal pakke. Vi flytter på fredag.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 12:22   #108
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Kan ikke være enig med deg der, i hvert fall ikke 100 %.

Så påsto jeg heller ikke at dette var årsaken i 100% av tilfellene. Men i svært mange tilfeller.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 12:24   #109
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff fra Har du prøvd narkotika

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du mener altså at man får problemer av å ta seg en liten tur? Kan du definere hvilke problemer man da får?

Nei, jeg mener problemene oppstår hvis man liker det så godt at man får et avhengighetsforhold. Da blir man jo ufri i forhold til det. Og det er mer enn nok av ufrihet her i livet som det er.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no