Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mulig å tilberede fisk slik at den ikke lukter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-13, 21:14   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Mulig å tilberede fisk slik at den ikke lukter?

Jeg har et stort problem og det er at jeg brekker meg av lukten på fisk Det er skikkelig ille, og fører dessverre til for lite fisk på menyen i heimen. Er det håp selv for en som egentlig har testet ganske mye, og hvor andre ikke kan forstå at det lukter, men at jeg gjør det?! Det er jo uholdbart at jeg går og brekker meg i mitt eget hus, men det er også uholdbart at vi ikke får i oss nok fisk... Vi tar selvsagt tran (dog må jeg ta barnevariant for ikke å gulpe fiskesmak hele dagen ).

Selv foliebakt fisk lukter, men kanskje det er mulig å marinere den/sette den inn med noe som gjør at den lukter mindre?

Er det fisketyper som lukter mindre? Må legge til at det må være filet uten ben.

Vi har steamer, og den har jeg ikke turt å teste ut ennå. Er også redd for at det skal sette smak i plasten. Ja, det er på det nivået...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:28   #2
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Du kan kanskje fiskegryte med litt krydder. Denne lager vi ganske ofte og ungene liker den veldig godt:

800gr torsk
1bx kokosmelk
Ingefær 3-5cm
Chili (kan droppes)
1 hvitløk
1/2 purre
2-3 gulrøtter
1 fiskebuljong
1ts salt
1 krm pepper
1/2 lime (saften)

Surr grønnsakene i smør. Ha i kokosmelk, krydder og lime + fisk i biter.

Server med ris eller brød. Guacamole er godt til. Valnøttbrød er digg.

Hvis man er glad i karri, kan man ha litt av det opp i også. For en litt sterkere variant så kan man surre grønnsakene sammen med litt curry paste.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:32   #3
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Jeg vet ikke om det er fisk som lukter mindre enn annen fisk, men jo ferskere den er jo mindre lukter den. Og fisk må ha en del salt for å bli god, i hvert fall om man ikke har den i noen slags gryte.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:41   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Hvit fisk marinert i lime?

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:44   #5
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Ligg unna billig frossenfisk i alle fall.Fersk fisk av god kvalitet lukter minst.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:44   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.


Selv foliebakt fisk lukter, men kanskje det er mulig å marinere den/sette den inn med noe som gjør at den lukter mindre?

Marinert laks i chillisaus fikk meg til å like laks en gang i tiden. Fiskelukt og smak blir kraftig redusert. Jeg syntes rett og slett ikke fet fisk er sånn kjempegodt om det smaker for mye fisk...


Sist redigert av Joika : 13-03-13 kl 21:57. Årsak: skrivefeil
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:54   #7
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Jeg pleier å skylle fisken i kaldt vann under springen før jeg tilbereder den. Det hjelper synes jeg. Ikke frossen fisk da.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 22:51   #8
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Sushi må være tingen for deg! Lukter ikke fisk i det hele tatt.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 23:15   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Kjøp hvertfall fersk fisk fra god fiskedisk. Det lukter mindre enn tint frossenfisk. Laks i carbonarasaus er det som smaker og lukter minst fisk, synes jeg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 23:58   #10
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Ligg unna billig frossenfisk i alle fall.Fersk fisk av god kvalitet lukter minst.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kjøp hvertfall fersk fisk fra god fiskedisk. Det lukter mindre enn tint frossenfisk. Laks i carbonarasaus er det som smaker og lukter minst fisk, synes jeg.

Jeg prøvde dette i Oslo, men til og med de dmest ekslusive fiskebutikkene solgte fisk som var flere dager gammel. Trålerfrossen fisk er ofte den "ferskeste" man kan få kjøpt, og lukter svært lite i forhold til det fiskebutikkene kaller fersk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 00:37   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Trålerfrossen fisk er ofte den "ferskeste" man kan få kjøpt, og lukter svært lite i forhold til det fiskebutikkene kaller fersk.



Fiskesuppe da?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 20:41   #12
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mulig å tilbrede fisk slik at den ikke lukter?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg prøvde dette i Oslo, men til og med de dmest ekslusive fiskebutikkene solgte fisk som var flere dager gammel. Trålerfrossen fisk er ofte den "ferskeste" man kan få kjøpt, og lukter svært lite i forhold til det fiskebutikkene kaller fersk.

Ja, men da må du vite at fisken ikke er tint og frosset gang på gang. Se FBI på NRK nett-TV, gårdagens episode...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 12:27   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig å tilberede fisk slik at den ikke lukter?

Noterer flittig, og skal se om jeg tør å begi meg ut på et nytt test run med fisk

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 12:52   #14
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mulig å tilberede fisk slik at den ikke lukter?

Jeg synes forresten sei setter mer lukt i huset enn annen fisk. Den har jeg rett og slett sluttet å kjøpe. Både frossen og fersk. Det er selvsagt mulig at jeg har vært spesielt uheldig med seien jeg har kjøpt.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 12:59   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig å tilberede fisk slik at den ikke lukter?

Huff, jeg må si at jeg ikke ble beroliget da jeg så det programmet på FBI, samt hva jeg leser både her og der ift fersk fisk som ikke er fersk...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 13:39   #16
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mulig å tilberede fisk slik at den ikke lukter?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Huff, jeg må si at jeg ikke ble beroliget da jeg så det programmet på FBI, samt hva jeg leser både her og der ift fersk fisk som ikke er fersk...

Det programmet har jeg ikke sett. Kanskje jeg ikke skal se det?

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no