Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sortering av bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Korleis sorterer du bøkene dine?
Alfabetisk etter etternamn 37 35,24%
Etter farge på omslaget 10 9,52%
Etter storleik 17 16,19%
Etter sjanger 33 31,43%
Sortere bøker? Eg sett dei inn i bokhylla 33 31,43%
Eg les bare ebøker 3 2,86%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-12, 14:31   #81
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av bøker

Litt sånn som han fyren som sorterer plater i "High Fidelity", autobiografisk De havner etter hverandre i hylla etter at jeg har lest dem.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:34   #82
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Skal Don deLillo stå på D eller L? I skal Cormac McCarthey stå på M eller C? Eg blir aldri einig med meg sjølv....


Alfabetiseringsmessig skal McCarthy stå på M,
DeLillo skal stå på D.

Forøvrig er jo ikke alfabetisering selvsagt alltid, altså. For spesielt interesserte finnes det egne regler om dette

Hilsen bibliotekaren.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:39   #83
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Alfabetiseringsmessig skal McCarthy stå på M,
DeLillo skal stå på D.

Forøvrig er jo ikke alfabetisering selvsagt alltid, altså. For spesielt interesserte finnes det egne regler om dette

Hilsen bibliotekaren.

Takk! Dette er vel den einaste ikkje-sjølvsagt-problematikken eg har komme over til nå. Bortsett frå Selma Lønning Aarø og slikt, men der har eg vald å lese aa som å.

Jo - også Hjalmar Söderberg, skal han stå på So- eller Sö-?

:spesielt interessert:

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:40   #84
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sortering av bøker

deLillo skal på D og McCarthy på M.

Edit: og mens jeg slo opp for å finne et høvelig sitat fra katalogiseringsreglene, hadde en kvalifisert bibliotekar alt svart.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:45   #85
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av bøker

Skjønnlitteratur og biografier står alfabetisk etter forfatterens etternavn. Utover det står bøker tematisk - dikt, kokebøker, kunst, fag (med undertema), reise etc. Hvis temaene blir store, alfabetisk innenfor tema. Mindre tema får lov til å leve litt mer frilynt. Barnebøker sorteres stort sett ikke, men har egne hyller.

Da jeg skulle ha visning nettopp, mente megler at jeg enten burde fjerne mesteparten av bøkene () eller i det minste fargesorter dem (). Ingen av delene var spesielt aktuelt, men etter å ha latt argumetnene synke inn, så gikk jeg med på at for folk som ikke liker bøker, vil to hele vegger med nettopp bøker kunne virke noe forstyrrende. Så jeg snudde alle bøkene mine.



Ikke noe å anbefale i det daglig, men det gjorde seg godt på bildene og jeg kan pakke bøkene ned i nummererte esker og pakke dem opp igjen i sirlig rekekfølge.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:48   #86
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av bøker

Bai:
Svensk ö sorteres som norsk ø.
Og du har rett i at Aarø sorteres som Årø.


Arran: det er noe spesielt å snu bøkene, altså. For rotete? Næsj. Du har jo til og med masse luft i hyllene dine.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:57   #87
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Jeg lot kun de bøkene med rød rygg stå da vi hadde visning.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:59   #88
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Arran: det er noe spesielt å snu bøkene, altså. For rotete? Næsj. Du har jo til og med masse luft i hyllene dine.

Altså, dette var et rent boligstylinggrep og ikke noe som kommer til å leve videre. Ikke på noen måte. Og luften i hyllene kom først etter en ganske brutal rydderunde da x antall esker ble sendt på loppis.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:01   #89
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Meglarar er rare... Då eg solgte den gamle leiligheita mi, måtte eg og pakke ned mesteparten av bøkene mine. Kven er det som ikkje liker bøker, lizzom!?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:06   #90
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Meglarar er rare... Då eg solgte den gamle leiligheita mi, måtte eg og pakke ned mesteparten av bøkene mine. Kven er det som ikkje liker bøker, lizzom!?

Sånn tenker jeg også, men det er visst en del som e rsånn. Og hvis det å hore litt et par uker kan få flere folk på visning, og dermed en høyere pris, så er jeg med på det altså.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:08   #91
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Sånn tenker jeg også, men det er visst en del som e rsånn. Og hvis det å hore litt et par uker kan få flere folk på visning, og dermed en høyere pris, så er jeg med på det altså.

Joda, jeg skjønner hvorfor du gjorde det, mente bare jeg ikke var enig med megleren.
Men mer luft i evt. overfylte hyller, det tror jeg er smart.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:14   #92
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Sånn tenker jeg også, men det er visst en del som e rsånn. Og hvis det å hore litt et par uker kan få flere folk på visning, og dermed en høyere pris, så er jeg med på det altså.

Eg skjønner godt det. Vi har hatt ein lang diskusjon i heimen, før vi fekk plassert bokhyllene ein plass vi begge kan leve med. Det er nemlig nokon som meiner at bøker ser rotete ut og ikkje høyrer til i stova.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 17:11   #93
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg skjønner godt det. Vi har hatt ein lang diskusjon i heimen, før vi fekk plassert bokhyllene ein plass vi begge kan leve med. Det er nemlig nokon som meiner at bøker ser rotete ut og ikkje høyrer til i stova.



Vel å merke måtte jeg velge om jeg skulle holde fast på spisestuestol-drømmen elller mannen (jeg valgte mannen), men vi er takk og lov enige om at bøker er en naturlig del av interiøret.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 17:14   #94
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er nemlig nokon som meiner at bøker ser rotete ut og ikkje høyrer til i stova.

I alle dager! Det mener heldigvis ikke noen her, men jeg er fornøyd med at det er mest meg som har bøker, for da kan jeg ha flest mulig av dem i hyllene.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 17:26   #95
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Vi har komme fram til ei god løysing til slutt, med tv-gjeste-bibliotekrom ved sida av stova, og stove utan tv og bøker.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 22:49   #96
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av bøker

Det høres bra ut. Jeg vil ha bibliotek!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no