Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Den boken som har irritert meg mest

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-08, 11:36   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Den boken som har irritert meg mest

I lys av halvleste bøker-tråden, ser jeg at flere ikke leser bøker som irriterer dem. Jeg lurer da på følgende - hvilken eller hvilke bøker har irritert deg mest.

Selv er det "Pynt" av Torgrim Eggen som ligger å en klar førsteplass, jeg sluttet å lese på et tidspunkt der jeg var så flau og irritert på hovedpersonene at jeg ikke orket å lese mer om ham.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 11:59   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Wonderboy

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:02   #3
Elias
Superaktiv
 
Elias sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 317
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Peer Gynt av Henrik Ibsen.

Som vi ble tvunget til å lese på skolen fordi det visstnok var "nasjonallitteratur".

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:08   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Peer Gynt av Henrik Ibsen.

Som vi ble tvunget til å lese på skolen fordi det visstnok var "nasjonallitteratur".

Da topper jeg Ibsen med Skram og påstår at Hellemyrsfolket av Amalie Skram nok er det verste du kan tilby ungdomsskoleelever hvis målet er å øke leselysten. Nå, 25 år senere, orker jeg ikke tanke på Amalie Skram.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:20   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Snakker vi skolelitteratur så så tror jeg Stengd gitar av Jon Fosse er den jeg har hatet mest, sikkert sammen med Olav Duun. Stengd gitar - helt uten punktum og stor bokstav.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:21   #6
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

"Den siste viking" av Johan Bojer, drepende kjedelig!! Vi leste den i 8 klasse, og jeg sovnet i klasserommet.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:27   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Av skolelitteratur er Kimen (Vesaas) den boken som virkelig fikk meg til å hate å lese bøker/tekster på nynorsk.

Akkurat nå leser jeg "Endelig ikke-røyker" og irriterer meg grønn over at han ramser opp selvfølgeligheter, men jeg har ikke planer om å legge den vekk.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:38   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Amalis Skram Noe så traurig har jeg aldri lest verken før eller siden.
Det var ikke Vesaas som fikk meg til å like nynorsk heller for å si det sånn.

Isfolket irriterte meg også. Makan til irriterende platt og klisjete lesestoff tror jeg aldri jeg har lest før. Jeg tror de kroner listen over dårligste bøker for min del. Jeg leste noen av dem rett og slett fordi alle mine venninner gjorde det. Det var utrolig teit av meg og helt bortkastet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:45   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Jeg husker jeg leste "Bare et lite sammenbrudd" av Ebba Haslund da jeg gikk på videregående. Jeg hatet den boka, jeg synes hovedpersonen var et sort sutrehue. Jeg har en viss mistanke om at jeg ville lest den boken med andre øyne nå tjue år etter.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 12:46   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Jeg har et sånn skole-hat.forhold til Haiene av Bjørneboe.

Ellers enig i at Kimen av Vesaas er fæl. Likte egentlig ikke Fuglane heller.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:14   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Jeg blir stort sett irritert når forfatteren enten er dum selv, tar meg for å være det, eller begge deler. Den boka jeg sist la fra meg i sinne, var Philippa Gregorys The Virgin’s Lover, den hadde en grenseløst irriterende heltinne som forfatteren tydeligvis ville at jeg skulle sympatisere med.

Ikke-helt-meg-bøker, skjønner-ikke-helt-bøker og feil-tempo-for-meg-bøker pleier jeg som regel å lese ut.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:19   #12
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

L av Erlend Loe.

Ben "fire timer av livet mitt jeg aldri får tilbake" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:21   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Det er to bøker som virkelig har irritert meg:
- Kransen av Sigrid Undset. Kristin Lavransdatter må være den mest usympatiske roman-hovedpersonen som noen sinne er skapt. Bortskjemt drittunge.
- The Mermaid Chair av Sue Monk Kidd. Jeg er ikke kristen, men kan likevel gjerne lese bøker om religiøse personer. Men denne ble for mye for meg. Jeg klarte ikke å legge fra meg irritasjonen over at religionen kunne få styre livene til folk i så negativ retning.

Veldig subjektive tolkinger her, altså.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:28   #14
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

"Prosessen" av Kafka holdt på å gjøre meg gal.

"Generalen i sin labyrint" av Marquez har jeg prøvd meg på et par ganger uten å klare å fullføre-

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:35   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Å, der kom jeg på ei til: Der Zauberberg av Thomas Mann. Den utgjorde storparten av pensum på 1000 sider i den obligatoriske litteraturdelen på hovedfag. Heldigvis fikk vi Goethes Wahlverwandschaften på hjemmeeksamen...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 16:04   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Wonderboy var den første som falt meg inn også. Men jeg tror Alkymisten vinner. Makan til pretensiøst kvasiåndelig fjas.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 16:07   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Jeg husker ikke selve boken, men jeg husker at jeg irriterte meg voldsomt og følte jeg kastet bort tiden min da jeg leste "Professor Andersens natt". Men jeg leste den ut altså.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 17:34   #18
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

L av Erlend Loe.

Ben "fire timer av livet mitt jeg aldri får tilbake" Murphy

Signerer. Den var rett og slett bare teit.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 17:54   #19
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Naiv Super av Erlend Loe.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 18:07   #20
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den boken som har irritert meg mest

Jeg liker godt å la meg irritere av bøker! Av de som har satt mitt sinn mest i kok kan nevnes:

- Vi kan godt kysse av Mari Grydeland og Jan Zahl.
- Alt jeg har lest av Erlend Loe (dvs Naiv super (åh, det forbannede bankebrettet!), Tatt av kvinnen og L (sistnevnte orket jeg ikke fullføre).
- Shopaholic av Sophie Kinsella (jeg har til min store forbløffelse sett at det siden har kommet en uendelig rekke av disse bøkene. Hvor den vanvittig irriterende hovedpersonen gifter seg, får barn osv...)
- Herfra til 7-Eleven av Siw-Mette Thomassen
- Havet syng av Trude Teige

Og sist, men ikke minst:

- Alkymisten av Paulo Coehlo

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no