Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøkene du elsket som barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-08, 18:48   #21
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Jeg husker jeg fikk en serie fra pappa som han hadde hatt da han var liten. jeg elsket den serien og leste den om igjen og om igjen. Bøkene handlet om en jente som het Bente Winther som bodde på et pensjonat. Hun ble kalt Puk, og jeg tror bokseien hette Puk.

Jeg var vel sikkert i overgangen barn/ungsom da jeg leste dem.

jeg leste også Lykkebarna, Bobseybarna og alt av Pennyklubb bøker.

Men Puk har gjort størst inntrykk.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 18:50   #22
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Husker jeg leste "Marens lille ugle" flere ganger. Samme med bøkene om Pernille og Susy (?). Alle funnet på loftet til mormor - hun sparte på mammas gamle bøker.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 18:53   #23
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det første jeg tenker på er Den Hemmelige Hagen av Frances Burnett, men jeg var kanskje litt eldre enn ved skolestart da.

Putte i Blåbærskogen kom jeg over forleden, og ble minnet på at det var en stor favoritt. Lindgreen ble iherdig lest (som her i huset nå. Særlig var jeg glad i Lotta og Barna i Backebygrenda. Knerten var jeg også glad i men jeg kunne ikke fordra Aurora. Det var jo ikke rart når vi leste dem på skolen i 9-10 årsalderen. De handler om en jente på 4-5 år, og en livssituasjon jeg ikke kunne forholde meg til. 5 åringen her elsker dem. Guro bøkene elsket jeg også.

Jeg leste også hele Bobsybarna, og alle frøken detektiv bøkene. Mye Evy Bøgenes også (gamle ungpikebøker).
Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio husker jeg godt.

Til slutt må jeg ikke glemme hestebøkene. Spesielt Brita og Silver bøkene.

Jøss, her nevner du alle bøkene jeg likte som barn! Jeg leste "Den løyndomsfulle hagen" mange, mange ganger, selv om den var skrevet på nynorsk.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 18:56   #24
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Jeg elsket/ elsker Britta og Silver-serien!
(Og jeg er fremdeles på utkikk etter "Britta og Silver får en sjanse", hint hint!!)
Serien om Ponnigjengen av Monica Alm ble også lånt om igjen og om igjen på biblioteket.
Var også mye innom Nancy Drew, mest fordi Min Helt Storesøster hadde lest dem da hun var liten.

Ellers leste jeg i filler både Ronja Røverdatter (Lindgren) og Erich Kästners "Lise og Lotte - eller omvendt".

Aurora og Ole Aleksander leste jeg igrunnen bare for å ha lest dem.

Jeg leste allerede som fireåring, så det har blitt mange timer i sofaen med bokstablene mine fra tidlig av.
Jeg husker jeg leste "Ti små negerbarn" av Agatha Christie som tolvåring, den gjorde stort inntrykk på meg.

Å ja, og så må jeg ikke glemme Den Store Hestebok-favoritten: Sølvhingsten...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 21:10   #25
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Ronja Røverdatter! Ingen over, ingen ved siden!
Flukten fra Watership (gråt som 10-åring da jeg var ferdig med den fordi jeg da ikke kunne lese den på nytt uten å vite hvordan det gikk )
En verdensomseiling under havet.
Ulvejegerene

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 21:17   #26
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Greven av Monte Cristo.

Og så fikk jeg Hornblower-bøkene av farfaren min. Han hadde med en ny hver gang han kom til søndagsmiddag. Moren min forteller at min søster, som er tre år yngre, var så fornærmet for at hun ikke fikk bok at hun satte seg og "leste" en bok opp-ned, for å vise at hun også kunne lese og måtte få bøker.

Jeg kan altså ikke ha vært mer enn ca. 9 år gammel. Friskt bokvalg av farfaren min, fra en mann i hans generasjon, til en jente.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 21:59   #27
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Onkel Toms Hytte
Oliver Twist
Den Hemmelighetsfulle Hagen
Fem-bøkene
Det Hemmelige S
Ginger-bøkene
Da Inkeri Kom Hjem
Boris
Anne Franks Dagbok
Frendeløs
Veien til Costa Rica
Skatten på Sjørøverøya
Robinson Crusoe


Jeg likte også veldig godt historiene i Mitt Skattkammer

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 22:09   #28
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Jeg gråt som det barnet jeg var da jeg leste Ronja Røverdatter!
Ellers leste jeg praktisk talt alt - da jeg var 10 hadde jeg lest alle barnebøkene på biblioteket der jeg bodde, og fikk aller nådigst lov til å bevege meg over i ungdomsavdelingen.

De som sitter sterkest igjen i hukommelsen ( i salig blanding i forhold til alder jeg leste dem i): Maria Gripe (Skygge-serien og "Tordivelen flyg i skyminga" pluss flere), Den hemmelighetsfulle hagen, Syv små australiere, Tom I villmarka, Frendeløs, Anne fra Bjørkely og resten av serien, Pollyanna-bøkene, Frøken detektiv, Bobseybarna, Fem-serien, Marens lille ugle, Den hvite stenen, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Vi på Saltkråkan og flere Lindgren-bøker, Anne Cath. Vestly-bøkene (spesielt bøkene om Guro), Momo - kampen om tiden, SVK, Mathilda, Heksene, Evy Bøgenes-bøker og annen "ungpikelitteratur" jeg fant på loftet etter mamma.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 22:32   #29
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Jeg lurer på hvilke bøker du husker best/ dine favoritter fra du var sånn ca. barneskolebarn

-Jeg leste det jeg kom over av Maria Gripe Skyggen over steinbenken...

Dei bøkene har eg nett kjøpt og skal byrje på den første i kveld. Eg slo til når biblioteket solgte dei for 10,- per bok. Gledar meg
'
Ellers så er det serien om den Sorte Hingst og Fem-serien av Enid-eitt-eller-anna

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 22:36   #30
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Enid Blyton.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 22:41   #31
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Jeg leste masse også da jeg var liten. På barneskolen ble det mye Gulltopp, Den hvite stenen, Bobsey Barna, Lykkebarna, Nancy Drew. Egentlig alt jeg kom over. Evy Bøgenæs etterhvert. Annik Saxegaard.

Bøker er livet!

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 22:41   #32
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Enid Blyton.


Å ja - 5 på eventyr. Driiiiitbra!

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:38   #33
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Nå kom jeg på en perle til. Husker ikke forfatteren i farta, men boka heter "Barn av sitt folk". Den leste jeg mange ganger.

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:42   #34
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Jeg leste stort sett alt jeg kom over som lita jente. Kommer ikke på noen yndlingsbøker, men likte godt "bynusa og fjellmusa", Bobseybarna, mormor og de åtte ungene, frøken detektiv, Hardyguttene m.m

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:00   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Fem-bøkene ( lest til filler)
Nancy Drew ( men irriterte meg litt over at hun alltid var så prektig)
Bobseybarna ( samme her egentlig: Var jo bare Freddy som var litt futt i, jo!)
Gulltopp (leste bare èn, av samme grunn: dette ble too much selv for en niåring...)
Alt av Astrid Lindgren
Alt av Anne Cath Westly
Maria Gripe var bra
Den hemmelige hagen (F:Burnett?)
Zinken Hopp ( var det Marens lille ugle?)
Anne fra Bjørkely
Pollyanna
GGP og GGG- bøkene fra min mors tid :-)
Alt av Stepen King (fra ca 11 år, skremte vannet av meg, men leses skulle de)
Tatt av vinden ( neppe en barnebok, men leste den flere ganger mens jeg gikk på barne+ungdomsskolen)
Onkel Toms hytte
Evy Bøgenes
Og maaange flere.....(Kjekk tråd, tror jeg må lese noen av disse om igjen)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:16   #36
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Jeg elsket Fem-bøkene, Mathilda + alt annet av Roald Dahl, Nancy Drew-bøkene, Brødrene Løvehjerte, Annas barn, Den lille vampyren, Maria Gripe sine bøker, Farvel Rune (kan gråte av den den dag i dag), Pippi Langstrømpe, historien om Helen Keller. Og mange, mange fler.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:20   #37
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og så husker jeg en som jeg tror het Den lange vinteren, om ei jente som het Borghild og som mistet hele familien i Svartedauen og reiste rundt i Norge og traff bl.a. en liten gutt som hun tok seg av.

Det er sikkert flere bøker om emnet, men jeg husker en som også handlet om jente under svartedøden, hun var den eneste overlevende fra gården sin og flakket alene rundt i skogene og på andre gårder. Tror hun ble kalt for Rypejenta, og det er der jeg har nicket mitt fra. Husker jeg var veldig fascinert av henne.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:23   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Det er sikkert flere bøker om emnet, men jeg husker en som også handlet om jente under svartedøden, hun var den eneste overlevende fra gården sin og flakket alene rundt i skogene og på andre gårder. Tror hun ble kalt for Rypejenta, og det er der jeg har nicket mitt fra. Husker jeg var veldig fascinert av henne.

Jostedalsrypa. Hun er vel en historisk skikkelse. Jeg leste også minst én bok opm henne.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:41   #39
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jostedalsrypa. Hun er vel en historisk skikkelse. Jeg leste også minst én bok opm henne.

Jostedalsrypa! No husker jeg det. Jeg leste mye bøker om "gamle dager", viking-tiden, hanseatene, om hekseprosessen, svartedøden og om vanlig gårdsliv i gamle dager. Det har jeg alltid synes har vært interessant. Husker blant annet en bok av Gunnar Staalesen som het Tidsmaskinen, en bok med mange små fortellinger fra ulike årstall, og alt skjedde i Bergen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 01:03   #40
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

De de andre sa. Mye det samme ser jeg ja. Det eneste jeg ikke kan se nevnt er Mette-Marit-serien. Den leste jeg!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no