Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vet alle hvem Pollyanna er?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 12:08   #21
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har etter hvert lært at det er mye jeg må være forsiktig med å henvise til hvis jeg vil bli forstått.

Være-glad-leken har jeg sluttet med. Jeg prøvde meg med "og forøvrig mener jeg Kartago bør ødelegges" her om dagen, det gikk ikke det heller.

Men høydepunktet var den gangen en fyr jeg såvidt hadde truffet var blitt veldig forelsket i meg, og litt vel intens, han unnskyldte seg og jeg sa det var greit så lenge han ikke kokte kaninen min. Han skjønte ikke hva jeg mente.

"Bare en liten after-dinner mint" var tydeligvis heller ikke noe alle skjønte.

Min brors "morsomme" Psycho (Alf Hitchcock) parodi fallt også på stengrunn i og med at den dusjende kjæresten (nå min svigerinne)_ikke_ hadde sett filmen med den kjente dusjscenen der den gale morderen sniker seg opp på offeret med en kniv i hånden...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 28-01-09 kl 12:56.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:09   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Min brors "morsomme" Psycho (Alf Hitchcock) parodi fallt også på stengrunn i og med at den dusjende (nå min svigerinne) kjæresten _ikke_ hadde sett filmen med den kjente dusjscenen der den gale morderen sniker seg opp på offeret med en kniv i hånden...


:visualiserer: og

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:11   #23
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Jeg mener å huske at jeg mislikte Pollyanna meget sterkt da jeg leste en eller to bøker en gang.

Pilutta deg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:11   #24
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg kjenner også godt til Pollyanna, og husker jeg irriterte meg grenseløst over "være-glad-leken"

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:11   #25
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Og deg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:14   #26
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Jeg mener å huske at jeg mislikte Pollyanna meget sterkt da jeg leste en eller to bøker en gang.

Det var ikke den skikkelsen jeg identifiserte meg sterkest med i barndommen heller, for å si det sånn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:17   #27
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Kjenner til Pollyanna ja, husker jeg skulle prøve å være som henne etter å ha lest bøkene (jeg var vel 10 år eller noe), det gikk rimelig fort over.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:18   #28
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg refererte til bøkene her om dagen, men min femtiårige kollega hadde aldri hørt om dem. Jeg trodde det var obligatorisk lesning jeg.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:18   #29
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

(..) Men høydepunktet var den gangen en fyr jeg såvidt hadde truffet var blitt veldig forelsket i meg, og litt vel intens, han unnskyldte seg og jeg sa det var greit så lenge han ikke kokte kaninen min. Han skjønte ikke hva jeg mente.



Og jada, jeg kjenner til Pollyanna.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:21   #30
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg leser ei amerikansk bok om genetisk veiledning, og der står det beskrevet en del situasjoner hvor folk tenker "Pollyanna-ish". Jeg synes jo det er en ganske god beskrivelse, men er det sånn at alle vet hvem Pollyanna er?

Jeg leste om Polyanna som liten og det er jo en veldig populær barnebokserie, er det ikke det da?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:23   #31
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg leste om Polyanna som liten og det er jo en veldig populær barnebokserie, er det ikke det da?

Jo, det var vel det. Gladkristen og snill.. De første bøkene kom faktisk ut i Norge i 1914, så vi snakker historisk her, altså!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:26   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Hvis det er en trøst allium, så skjønte jeg alle referansene i hvert fall. Jeg trodde bare at Kartago skulle brennes, men kanskje jeg husker feil? Eller kanskje det var foreldrene mine som husket det feil?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:30   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg trodde bare at Kartago skulle brennes, men kanskje jeg husker feil? Eller kanskje det var foreldrene mine som husket det feil?

Jeg har hørt det referert som "ødelegges", vanligvis, eller "legges i ruiner". Jeg kan ikke latin, men iflg. leksikonet mitt er originalen ceterum (el. praeterea) censeo Carthaginem esse delendam, og der er det oversatt med "ødelegges".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:33   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Gladkristen?

Hehe - det er nok det adjektivet i verden som passer dårligst på meg.
Jeg passer bedre inn i beskrivelsen neger enn i gladkristen tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:42   #35
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg har sett en film om Pollyanna for en del år siden. Husker filmen irriterte meg litt.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:42   #36
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Hottentott fra Zululand, smilefjes?

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:47   #37
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Gladkristen?

Nå må jeg på loftet til mamma og lete dem opp tror jeg. Jeg husker ikke at de var så gladkristne.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:48   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hottentott fra Zululand, smilefjes?

Vesle Hoa tenker jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:49   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hottentott fra Zululand, smilefjes?

Hehe - ikke akkurat. Jeg er blek som et laken jeg - likevel mer håttntått enn gladkristen.

Som en avsporing har jeg sett etter at Obama ble valgt at korrekt betegnelse på en neger i norsk presse nå er "sort". Aner ikke hvorfor - han er jo ikke sort akkurat.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:49   #40
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Gladkristen?

Nå må jeg på loftet til mamma og lete dem opp tror jeg. Jeg husker ikke at de var så gladkristne.

Ja, gjør det, og meld tilbake? Jeg husker dem som VELDIG gladkristne.
Jeg har dog ikke lest dem siden barndommen.
(Utgitt på kristent forlag også.)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
gladkristne barnebøker, perler for svin


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no