Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vet alle hvem Pollyanna er?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 12:50   #41
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg fikk forresten en bok om en gladkristen liten jente som var datter av misjonærer i Afrika somewhere en gang. Katrine på solskinnsøya het den tror jeg. Den var gladkristen rasisme på avansert plan. Jeg måtte lese den for jeg lurte jo på hva dette mennesket mente at var passende litteratur for meg.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:53   #42
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg fikk forresten en bok om en gladkristen liten jente som var datter av misjonærer i Afrika somewhere en gang. Katrine på solskinnsøya het den tror jeg. Den var gladkristen rasisme på avansert plan. Jeg måtte lese den for jeg lurte jo på hva dette mennesket mente at var passende litteratur for meg.


Haha jeg tror at det er av typen bøker som tiden har gått fra. Heldigvis. Leses i beste fall av historisk interesse i dag?

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:54   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg var vel syv-åtte eller noe sånt da jeg fikk den. Men jeg leste mest krim og skildringer fra andre verdenskrig på den tiden, så det var en solid skivebom. Jeg var sånn "Wednesday" fra Adams type småjente jeg.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:56   #44
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hehe - ikke akkurat. Jeg er blek som et laken jeg - likevel mer håttntått enn gladkristen.

Som en avsporing har jeg sett etter at Obama ble valgt at korrekt betegnelse på en neger i norsk presse nå er "sort". Aner ikke hvorfor - han er jo ikke sort akkurat.

Dette kan du nok kjapt finne et par informerende (og til tider underholdende) tråder på FP om.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:20   #45
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har hørt det referert som "ødelegges", vanligvis, eller "legges i ruiner". Jeg kan ikke latin, men iflg. leksikonet mitt er originalen ceterum (el. praeterea) censeo Carthaginem esse delendam, og der er det oversatt med "ødelegges".

Hepp! Tid for latinsk digresjon! (Man må få brukt sine 52 og et halvt studiepoeng til noe innimellom.)

Det virker sannsynlig at Cato den eldre kan ha ordlagt seg litt forskjellig ved forskjellige anledninger, men "Kartago bør ødelegges" er uansett en grei oversettelse av kjernen i utsagnet.

Hvis man bare skulle si "Kartago bør ødelegges" som et enkelt utsagn ville det bli Carthago delenda est (rekkefølgen på ord i latin er strengt tatt et spørsmål om estetikk heller enn gramatikk, men når man ikke hadde en god grunn til å gjøre noe annet var det vanligst å slenge verbet på slutten av enkle deklarative setninger).

Når det i det lengre utsagnet har blitt til ...Carthaginem esse delendam er det fordi det er et indirekte utsagn; hvor man på norsk ville sagt "jeg mener at $UTSAGN" eller "han fortalte at $UTSAGN" fungerer den tilsvarende konstruksjonen på latin slik at subjektet i $UTSAGN skifter fra nominativ til akkusativ (siden hele $UTSAGN på en måte er direkte objekt for "jeg mener" eller "han fortalte") mens verbet går over til en infinitivform.

"Delenda" er en gerundivform av verbet "deleo" som nettopp betyr å ødelegge/utslette/tilintetgjøre. Gerundiv er en adjektivform av et verb, som betegner egnethet, obligasjon eller nødvendighet osv. Vi har et spor av det på norsk, hyppig brukt i en del dialekter, hvor man f.eks. kan si at noe er etandes, drikkandes eller likandes. (Det er til og med det samme -nd-morfemet som i latin, det har jeg faktisk ikke tenkt over før).

Digresjon over!

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:20   #46
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Ja jeg vet. Men regner ikke med at mannen min vet det.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:25   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Veldig rar tråd.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:26   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Og, siden noen sikkert lurer: Nicket er velvalgt, da jeg dann og vann blir beskyldt for å være litt krampeoptimistisk. Pussig nok. Det er imidlertid ikke særlig velstavet - det var noen år siden jeg hadde lest bøkene, så jeg trodde det var med en L.

Oppklart.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:28   #49
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg har alltid trodd du bare var veldig glad i kjemi og polygoner og sånn.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:34   #50
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg trodde også at du var mange Anna jeg.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:40   #51
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Pollyanna er litt sånn: Og Gud vil at jeg skal være ett sooolskinnsbarn.
Jeg likte bøkene da jeg var liten, men jeg tror jeg hadde gremmet meg nå, så jeg skal ikke oppsøke dem igjen.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:43   #52
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Pollyanna er litt sånn: Og Gud vil at jeg skal være ett sooolskinnsbarn.
Jeg likte bøkene da jeg var liten, men jeg tror jeg hadde gremmet meg nå, så jeg skal ikke oppsøke dem igjen.

Høres ut som Oslo Kristne Senter-logikk det jo.

Hvis du elsker Jesus så blir du glad og får det godt. Og hvis du ikke er glad og har det godt så elsker du ikke Jesus nok så da er du mislykket i frelsen din.

En fin oppskrift for å få folk til å gå rundt med vilt oppsperrede øyne og hysterisk latter for å vise hvor happy-happy-happy de er. :bodde på Haugenstua som goth-babe i høydesesongen til OKS:

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:47   #53
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg leste ei bok da jeg gikk på barneskolen, hadde helt glemt den ut før denne tråden. Husker nesten ingenting fra den, erindrer bare noe om musefletter.

Lurer faktisk på om jeg har noen på loftet, men det med musefletter, er det bilde av henne på utsiden med det eller noe?

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:50   #54
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg har alltid trodd du bare var veldig glad i kjemi og polygoner og sånn.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:51   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Slutt å snakke stygt om Pollyanna!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:57   #56
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg synes Pollyanna hadde et poeng, jeg. Hun var bare litt vel intens.

Nuvel. Nå skal jeg bare fnise av mine medstudenter hvis de ikke skjønner hva pollyannaish betyr.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:57   #57
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Slutt å snakke stygt om Pollyanna!!

Beklager, men jeg leste Pollyanna (lånt på biblioteket) som barn og syntes hun var grenseløst irriterende, dessuten et slags umulig ideal som bare skapte en følelse av at en selv var kronisk utakknemlig og vrang og burde skamme seg.

For øvrig støter jeg på Pollyannareferanser av og til og har inntrykk av at den er relativt etablert også her i landet. Jeg er riktignok ikke purung.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:58   #58
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Vi har et spor av det på norsk, hyppig brukt i en del dialekter, hvor man f.eks. kan si at noe er etandes, drikkandes eller likandes.

Eller at noen er troende ("truandes") til litt av hvert. (Det er samme greia, ja?)

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Digresjon over!

Veldig fin digresjon.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:59   #59
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Azzå - jeg er jo tilhenger av å tenke positivt. Og av å ta med seg det som er godt og vakkert og sånn. Men jeg får følelsen av at denne jenta var litt enkel for meg.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:11   #60
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg får heller følelsen av at enkelte her i tråden fremstiller henne som litt enkel.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
gladkristne barnebøker, perler for svin


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no