Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-09, 21:14   #41
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Her har vi muligens også behov for en slikt bok. Femåringen vår har nemlig begynt å utvikle teorier som minner om kreasjonisme og "intelligent design".

S: "Mamma, Gud skapte alt. Alt, alt. Alle menneskene og dyrene og alt."
M: "Ja, noen tror det. Andre tror at det skjedde helt av seg selv. Pappa tror ikke på Gud."
S: "Gjør han ikke?!!!"
M: "Nei, men bestemor og bestefar gjør det"
S: "Og jeg. Men hvem skapte Gud? Og hvem skapte han som skapte Gud?"
M: "Noen tror at Gud alltid har vært og er over alt, som en usynlig kraft."
S: "Men mamma, det går jo ikke. Da ville vi pustet ham inn i munnen, da!"
M: "Ja kanskje det. Noen tror at ikke det er noen Gud men at først var alt bitte lite og så eksploderte det og ble kjempestort og..."
S avbryter oppgitt: "Mamma, da! Det går jo ikke an. Gud skapte alt. Bilene og.."
M: "Men menneskene lager jo bilene. I fabrikker."
S: "Jammen Gud lagde de først, også puttet han bilder av hvordan de skulle være inni hodene på menneskene."

Og sånn holder han på. Aner ikke hvor han tar det fra - i barnhagen er det i hvert fall ikke noe snakk om Gud. Mulig han har det fra besteforeldrene, men det er ikke ofte han er alene med dem. Men så lenge han synes det er moro og lure på disse tingene, prøver jeg å være så åpen som mulig - særlig fordi vi har alle nyanser fra godt planta i kirken til ateister i familien. Toleranse er en av de viktigste egenskapene jeg vil at mine barn skal ha med seg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 22:05   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

I praksis, hvor går egentlig grensa for hva jeg skal kunne si ikke finnes? Yahveh, Allah, Shiva, Ganesh, Quetzalcoatl, Zevs, Odin...

Og spaghettimonsteret. Ikke glem spaghettimonsteret!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 00:14   #43
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Siden min kommentar blir diskutert: Nei, jeg ville aldri sagt til mitt barn eller til noen andre "Gud finnes". Jeg har ikke noen bevis på at Gud finnes, og jeg uttrykker meg ikke på den bastante måten når jeg er seriøs. Jeg sier "Jeg tror at Gud finnes", eller "Gud finnes for meg". Det er ikke det samme som at Gud finnes. Hvordan kan dette misforstås? Guttungen på seks er veldig glad i kosedyrene sine. Han irettesetter meg når jeg omtaler dem som om de var levende, for de er jo ikke levende, men de snakker til ham.
Jeg synes ikke det er pent å tre sine egne "sannheter" over hodet på andre, det var derfor jeg meldte meg ut av både Ten Sing og Rød Ungdom.
Om jeg deler Lille Rosins syn er uklart, siden jeg har falt litt av lasset her. Hele diskusjonen ble for filosofisk og komplisert for meg. Dette er da så enkelt!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:05   #44
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

S avbryter oppgitt: "Mamma, da! Det går jo ikke an. Gud skapte alt. Bilene og.."
M: "Men menneskene lager jo bilene. I fabrikker."
S: "Jammen Gud lagde de først, også puttet han bilder av hvordan de skulle være inni hodene på menneskene."

Både kreasjonisme og Platon!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:58   #45
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Vi kombinerer evolusjonsteori og gudstro og har ingen problemer med det. Når ungene spør f.eks. "Hva skjer etter døden?" eller "Finnes Gud?" Da svarer vi slik rett er, at vi ikke vet, og at folk tror forskjellig om det. At noen tror ditt og andre tror datt. Hvis de spør hva jeg tror så svarer jeg hva jeg tror men understreker at jeg ikke vet. At ingen har fasiten. Synes ikke det er noe poeng å holde hemmelig hva jeg tror på så lenge jeg ikke tvinger på barna mine samme tro.

Den boken finnes vel på biblioteket også vil jeg tro, den skal vi se etter neste gang, tror den blir populær her i huset.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 16:23   #46
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Har bestilt den boka nå vi også.

Vi snakker forøvrig også om "de som tror" og "de som ikke tror", men er opptatt av evolusjonsteorien for å forstå verden. Vi kan derimot godt forstå og respektere de som trenger noe mer i livet. At det for noen kan være godt å tro for å skape mening i ting, og ikke minst i forhold til døden. Det har jeg tenkt mye på, og det var jo en gang en diskusjons rundt dette, i forhold til barn. Men tro skal ikke være årsak til snevre, slemme eller fordømmende handlinger. Da blir tro en ansvarsfraskrivelse, og man blir fastlåst i meninger og holdninger uten refleksjon og egen vilje og tenkning.

Det vi vet noe om, vet vi noe om, og det andre må de bare velge selv når man kommer så langt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 16:31   #47
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.


Det vi vet noe om, vet vi noe om, og det andre må de bare velge selv når man kommer så langt.

Ja, det er bare det at det vi vetnå, ikke nødvendigvis er det vi vet i morgen.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:11   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Takk for handletilbud. Jeg trodde ikke jeg fikk kjøpt den som ikke-medlem, men om det går, bare mot et pristillegg, så gjør jeg heller det, for enkelthets skyld.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 08:41   #49
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Ja, det er bare det at det vi vetnå, ikke nødvendigvis er det vi vet i morgen.

Jaha?? Vet ikke helt om jeg forstod deg helt riktig her. Tenker du på himmelen da, og at burde frykte konsekvensene mer?

Det jeg tenkte på var at evolusjonen kjenner vi til, og at det andre - evt. å tro eller ikke tro - blir et personlig valg som barna selv må ta.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 16:37   #50
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jaha?? Vet ikke helt om jeg forstod deg helt riktig her. Tenker du på himmelen da, og at burde frykte konsekvensene mer?

Det jeg tenkte på var at evolusjonen kjenner vi til, og at det andre - evt. å tro eller ikke tro - blir et personlig valg som barna selv må ta.

Nei,for all del. Tenker på at det vi vet stadig forandres. Det vi visste i går holder ikke mål idag. En gang visste alle at jorda var flat og de som mente noen annet ble ledd av, nå vet vi noe annet. Før visste vi at spedbarn skulle ligge på magen å sove nå vet vi at de skal ligge på rygg. Sant? Alt forandrer seg. Vi mener vi vet at evolusjonen må ha skjedd slik og sånn helt til vi graver frem et nytt bein eller fossil som gjør at vi må forkaste alt vi trodde vi visste. Gud eller vitenskap alt handler om overbevisning.
Jeg betviler ikke evolusjon, jeg er bare åpen for at det vi vet idag, ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannhet. Det samme gjelder min tro på Gud. Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, det er vel derfor det kalles tro og ikke vet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 16:41   #51
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Nei,for all del. Tenker på at det vi vet stadig forandres. Det vi visste i går holder ikke mål idag. En gang visste alle at jorda var flat og de som mente noen annet ble ledd av, nå vet vi noe annet. Før visste vi at spedbarn skulle ligge på magen å sove nå vet vi at de skal ligge på rygg. Sant? Alt forandrer seg. Vi mener vi vet at evolusjonen må ha skjedd slik og sånn helt til vi graver frem et nytt bein eller fossil som gjør at vi må forkaste alt vi trodde vi visste. Gud eller vitenskap alt handler om overbevisning.
Jeg betviler ikke evolusjon, jeg er bare åpen for at det vi vet idag, ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannhet. Det samme gjelder min tro på Gud. Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, det er vel derfor det kalles tro og ikke vet.

Nei, nå sier du helt feil. Vitenskapen er ikke sånn at man stort sett "forkaster alt man vet" (paradigmeskifter er sjeldne) det er forskjell på det og modifikasjoner som gjør at man stadig nærmer seg mer og mer presis viten.

Gud eller vitenskap, alt handler om overbevisning? Det er det vel ikke. Gud handler om overbevisning.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 16:43   #52
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Nei, jeg ville aldri sagt til mitt barn eller til noen andre "Gud finnes". Jeg har ikke noen bevis på at Gud finnes, og jeg uttrykker meg ikke på den bastante måten når jeg er seriøs. Jeg sier "Jeg tror at Gud finnes", eller "Gud finnes for meg". Det er ikke det samme som at Gud finnes. Hvordan kan dette misforstås?

Slik uttrykker jeg meg også. Og som du sier, det er da så enkelt. Hva er det med dette som er vanskelig å forstå?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:20   #53
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, nå sier du helt feil. Vitenskapen er ikke sånn at man stort sett "forkaster alt man vet" (paradigmeskifter er sjeldne) det er forskjell på det og modifikasjoner som gjør at man stadig nærmer seg mer og mer presis viten.

Gud eller vitenskap, alt handler om overbevisning? Det er det vel ikke. Gud handler om overbevisning.

Jeg sier ikke at vitenskapen er sånn at man stort sett forkaster alt, jeg sier at man finner stadig ut nye ting som gjør at man må forkaste noe. Det kan du jo ikke nekte for. Det er jo derfor det forskes, for å finne svar.
Eller er du overbevisst om at vitenskapen har sagt sitt, ikke mer å finne ut av, vi har jo sannheten nå?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:23   #54
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Eller er du overbevisst om at vitenskapen har sagt sitt, ikke mer å finne ut av, vi har jo sannheten nå?

Ja, det er nettopp det jeg mener.

Du skrev:

Sitat:

Vi mener vi vet at evolusjonen må ha skjedd slik og sånn helt til vi graver frem et nytt bein eller fossil som gjør at vi må forkaste alt vi trodde vi visste.

Og det er ikke sånn at man forkaster alt man vet innenfor evolusjonsteorien fordi om man graver frem nye bein. Man modifiserer hvilke arter som har utviklet seg fra hvilke andre arter, men evolusjonsteoriens prinsipper har ikke blitt forkastet nei.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:33   #55
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det er nettopp det jeg mener.

Du skrev:


Og det er ikke sånn at man forkaster alt man vet innenfor evolusjonsteorien fordi om man graver frem nye bein. Man modifiserer hvilke arter som har utviklet seg fra hvilke andre arter, men evolusjonsteoriens prinsipper har ikke blitt forkastet nei.

Nei, det har den ikke, og du vet at det ikke kommer til å bli forkastet i fremtiden heller?
Wow! Da er du mer fantastisk enn jeg trodde. At det aldri kan skje en utrolig oppdagelse som gjør at man må endre på oppfatninger og teorier. Store som små. Som fører til små forandringer eller omfattende endringer. Om det gjelder evolusjon eller strikkepinner.
Jeg mener at man selvfølgelig skal forholde oss til det vi "vet", men samtidig være ydmyk nok til å innse at man kan ikke være hundre prosent sikker på at det vi vet den hele og fulle sannhet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:37   #56
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Nei, det har den ikke, og du vet at det ikke kommer til å bli forkastet i fremtiden heller?
Wow! Da er du mer fantastisk enn jeg trodde. At det aldri kan skje en utrolig oppdagelse som gjør at man må endre på oppfatninger og teorier. Store som små. Som fører til små forandringer eller omfattende endringer. Om det gjelder evolusjon eller strikkepinner.
Jeg mener at man selvfølgelig skal forholde oss til det vi "vet", men samtidig være ydmyk nok til å innse at man kan ikke være hundre prosent sikker på at det vi vet den hele og fulle sannhet.

Hva er det du prater om? Selvfølgelig, om det kommer bevis for at evolusjonsteorien ikke holder stikk, så forkastes den. Snakker jeg med en fireåring?

Jeg må spørre hva slags grunnlag du har altså, for jeg har en twilightzonefølelse hver gang jeg diskuterer med deg. Kan du noe naturfag i det hele tatt, eller hvor er du hen i landskapet liksom? Hvilket nivå skal jeg diskutere på?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:42   #57
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Nå overgår du deg selv i frekkhet. Dette gidder jeg ikke. Den allvitende Esme har jo talt.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 18:51   #58
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Nå overgår du deg selv i frekkhet. Dette gidder jeg ikke. Den allvitende Esme har jo talt.

Å spar deg. Jeg tar deg alvorlig de gangene du vet hva du snakker om.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 21:44   #59
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Gud eller vitenskap alt handler om overbevisning.

Vitenskap baserer seg verken på overbevisning eller personlig tro, men på resultater oppnådt gjennom eksperimenter og observasjoner. Hypoteser testes og forkastes, slik drives vitenskapen framover. Evolusjonsteorien er pr i dag såpass grundig testet og dokumentert at det knapt kan kalles en teori lengre, og er overhodet ikke basert på noens subjektive overbevisning. Da ville jo vitenskap vært religion, og det er det ikke.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 21:54   #60
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids

Men si meg, misforstår dere med vilje eller?
Jeg har ikke hevdet å være noen ekspert på hverken evolusjonsteori eller religion. Jeg har simpelten prøvd å få frem det faktum at ingen vet hva morgendagen bringer. At man har blitt overrasket før.

Jeg vet ikke hva som provoserer dere. Jeg blir en smule oppgitt over de som er bombesikker på at de har fasiten på fortid, nåtid og fremtid. Fanatisme er ufint enten det gjelder religion eller andre ting.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no