Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-23, 16:08   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Trenger tips til strikkeoppskrift til nyfødt som er litt mindre enn forventet. Garderoben til den lille inneholder kun klær som er altfor store. Fødselsvekt var 3100, etter nedgang og oppgang ligger hun nå på 2900.

Jeg trenger oppskrifter på praktiske små plagg som jeg kan klare å få ferdig på et par dager. Jeg synes det er vanskelig å få begrep om hva som er praktisk og passe av det jeg finner på nett.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 18:06   #2
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Jakker med knepping eller omslagsjakke (eks den fra nøstebarn).

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 19:14   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Opprinnelig lagt inn av Plingo, her.

Jakker med knepping eller omslagsjakke (eks den fra nøstebarn).

Så hyggelig gjort av deg. . Og selebukse type Nøstebarn, uten føtter, brett opp og brett ned. Og djevellue type Nøstebarn.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 22:13   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Mine barn gikk kunne ull da de var nyfødte og da egentlig bare ullbody og strømpebukser. Lillesøsters grandtante strikket en del av PetitKnits rompere da hun var nyfødt, de likte vi godt, for å få henne til å se påkledd ut uten å måtte kle på. Lillesøster var bare 2400 gram på sitt minste.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 22:19   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Også er jakken i dette settet fin og enkel. Og kan lett konverteres til en body.

https://nostebarn.no/strikkeoppskrif...kker-teppe-lue

Men før du setter i gang storproduksjon, husk at de vokser raskere enn man husker/tror. Fødselsvekten her er godt innenfor normalen, så med mindre det er grunner til at hun ikke vil vokse «normalt» kommer hun heldigvis raskt til å passe inn i klærne sine.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 22:41   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Tusen takk for fine tips.

Skal ikke bli noe storproduksjon - kun hurtig Må jo ha et par plagg hun ikke drukner i. Strikket ull er jo også takknemlig i den forstand at det lett kan strekkes og tøyes.

Men et spørsmål ang str. Jeg vet mor så etter klær i str 44. Vil valget 0-1 mnd i størrelse bli «stort» eller passe? Hun har massevis av klær i større størrelser så jeg ville fikse noe som er «passe» nå?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 22:59   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Jeg gjetter kanskje det er bittelitt stort. Evt passe, særlig hvis omslag.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 23:14   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Min sønn var 2905 gram ved fødsel men 50 cm så han passet str 50 og vokste kjapt ut av det også. Tror lengden er viktigere enn vekten når du skal bestemme størrelse.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 23:26   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Mine tvillinger var 2950 og 3150 gram når de ble født. De passet fint inn i str 50 når de ble født og brukte vel den størrelsen i et par ukers tid før de gikk over til 56. Barn på pluss/minus tre kg er ikke så små, så jeg tror str 44 fort vil bli for smått, om det i hele tatt passer. Det hadde ikke passet mine. Det går jo helt fint å brette opp ermene og buksebeina litt.

Vil du likevel strikke, så er boka «Myk stort» fin. Der er det enkle, kjappe og funksjonelle oppskrifter til de minste. Det er en omslagsjakke der som jeg har strikket til flere nyfødte.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 23:36   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Jeg tror kjøpte prematurklær i str. 44 vil være for lite. Min var 2010 g og brukte 40/44. Men strikkeplagg til baby er som oftest store i størrelsen, så de kan sikkert strikkes i prematurstørrelse. Ellers var et supermykt, litt mindre babyteppe veldig mye brukt. De vanlige babyteppene var så store at det ble mye «bulk».

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 00:40   #11
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Gutten min på ca 2900 og 49,5 cm kunne bruke 50 fra starten av. Noe litt stort men gikk fint. Tvillingsøstera var 1999g dagen vi reiste hjem, 45,5 cm og hun trengte mindre klær, 44 passet en god stund. Om jeg husker rett var hun over på 56 rundt 3mnd alder. Jeg tror altså at str 50 vil passe, ev med litt oppbrett. Men, lengde har jo vel så mye å si som vekta. Ull er gull, så omslagsbody eller heldress uten fot? Eller teppe?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 01:16   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Tusen takk for alle tips. Jeg skjønner jo at bitteliten for meg egentlig ikke er så veldig liten.

Jeg har strikket en del til henne før hun kom til. Teppe. Enkel romper nr 2 fra Strikkefruen design, i minste str 0-3 og den er for stor. Og Holy kyse fra Knitting for Olive str 0-1 også den er for stor.

Jeg har akkurat gjort ferdig Teddy pants i str 0-1, den har jeg ikke fått gitt ennå, da kan det kanskje være at den passer. Jeg trodde den kanskje ville bli for stor. Fant også en oppskrift tidligere idag på en ribbestrikket bukse som jeg tok sjansen på å strikke i str 44. Ribbestrikk er såpass takknemlig at den vil nok passe uansett. Den er strikket ovenfra og ned så skulle det være behov er det enkelt å strikke litt ekstra på bena.

Tenker jeg skal se på noen av omslagsjakkene og gå for en med str 0-1.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 01:58   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til strikk til bitteliten baby

Skylle komme inn med tips om det fantastiske ull settet vi fikk når vi fikk tvillinger nå for 4mnd siden. De var 2.2 og 2.6. Men tror kanskje de blir i minste lager deg. Nå bruke de 44 i 1 og 2mnd.

Nå som jeg fant oppskriften ser jeg den finnes i 50 også. Vi brukte dette sette masse første ukene, også på barsel. Så mye skryt av det. https://www.minimodes.no/products/hanni-hentesett

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no