Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-23, 15:01   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=10940&cid=1

IKKE ull av noe slag. Bomull blir vel kjempetungt? Vanlig Line garn? Svigerinnen min skal strikke til yngste og han vil ikke ha ull.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 15:31   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Drops deler jo inn garnene sine i grupper, så du kan vel sånn jeg har forstått det velge mellom alle andre garn i gruppe C eller dobbel tråd fra A? Om jeg ikke har misforstått helt.

Men det blir kanskje vanskelig å få det sånn loddent uten ull, tipper jeg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 15:39   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Må ikke være loddent, bare form og fasong som er viktig.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 17:15   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Drops Air, som er originalgarnet er jo veldig lett og luftig garn. Det vil bli et helt annet uttrykk med Line eller er bomullsgarn. Jeg synes Line er tungt og livløst, på samme måte som bomullsgarn er. Jeg liker ikke akrylgarn heller, men det er kanskje det som kommer nærmest, tross alt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 19:29   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Det kan ikke være ull. Han tåler det ikke.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 21:39   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.839
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Dette vil passe, tror jeg. Kun alpakka og polyamid. https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=4480

hvis du velger bomull eller lin tl denne, vil det bli en helt annen genser - veldig tung og et helt annet uttrykk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 22:31   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Men alpakka er jo også ull.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-23, 22:32   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.839
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men alpakka er jo også ull.

Er ikke ull sau da - og alpakka fra alpakka?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 05:24   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Alpakkaen har jo også ull. Tøyser du med meg?
Jeg ville jo tenkt at en som ikke tåler ull heller ikke tåler alpakkaull, men jeg vet ikke altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 07:45   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Ikke bruk ren alpakka. Det siger veldig og blir helt krise på en sånn stor herregenser.
Tipper han ikke liker hårete/ pusete garn og ville uansett ikke brukt det på herregenser.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 07:53   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det kan ikke være ull. Han tåler det ikke.

Jeg skjønte det, men det er ikke alltid så lett å finne gode alternativer til ull da den har helt andre egenskaper og uttrykk. Du viser en lett og luftig genser og det er det ikke enkelt å få til i garn av lin eller bomull. Vil man beholde det lette og luftige uttrykket, tror jeg man må lete etter et akrylgarn/blandingsgarn. Man kan selvsagt strikke en slik genser i feks lin eller bomull, men det vil da bli en tung genser. Jeg anbefaler da at man iallfall finner en oppskrift og modell som er beregnet på lin eller bomullsgarn.

Litt generelt og ikke spesielt myntet på personen denne tråden handler om: «Tåler ikke ull» er en beskrivelse som kan romme alt fra at man synes ull klør til at man faktisk er allergisk. Jeg tror for en del handler det om at man synes det klør. Det har kommet mye nytt ullgarn de siste årene som er langt mykere enn det ull gjerne var for ikke så mange årene siden. Utfordringen er at kløing er så individuell. Noen klør av selv det mykeste ullgarnet, mens andre (blant annet jeg) kan gå med hva som helst av ull rett på kroppen uten problemer. Jeg tror derfor at man kanskje bør ta en tur til en garnbutikk med godt utvalg og ta og føle litt på garnet. Mange kjenner om garnet klør hvis de holder det inntil halsen sin, sa en erfaren dame på en strikkebutikk jeg bruker. Det å finne et garn med i det minste en grei andel ull, åpner nesten en ny verden når det gjelder strikking, så det er i noen tilfeller verdt å ta turen og se om det er mulig å bruke ull. Ullens egenskaper gir helt andre kvaliteter i plaggets funksjon, men også utseende enn andre fiber gjør. Det er vanskelig å finne gode erstatninger, synes jeg. Noen ganger må man selvsagt styre unna ull, og da handler det nok mye om å velge rett oppskrift til det garnet man må bruke.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 08:00   #12
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men alpakka er jo også ull.

Slik dypest sett er alpakka hår. Hvert enkelt alpakkahår er hult, noe fibrene i ull ikke er. Men ut over det, betraktes også alpakkagarn som ull og har omtrent de samme egenskapene. Det er gjerne enda litt varmere nettopp pga de hule hårene. Alpakka inneholder lite lanolin slik saueull gjør. Noen reagerer på lanolin, så slik sett kan alpakka fungere bedre, men andre igjen klør av løse fibre og hårete plagg og det blir jo gjerne en genser strikket i alpakka. I tillegg siger det jo mye fordi fibrene er glatte, så igjen, finn en oppskrift som er lager for garnet.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 09:23   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.839
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Jeg har liksom tenkt at det som betgenes som ull i garn og ferdige plagg, er fra sauer. Noen tåler ikke ull av ulike grunner, men kan tåle hår/pels fra andre dyr, som kasjmir og mohair fra geiter og alpakka fra alpakka. Ergo tenkte jeg at andre dyr ville være et alternativ - og at de heter noe annet.

Hvis det er kun plantebaserte eller kunstige fibre vedkommende tåler, kan jeg ikke komme på alternativer - finnes det strikkegarn i rene kunstfibre? :Vetikke:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 09:29   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.839
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Hva med dette?
https://strikkesalongen.no/products/...082b71df&_ss=r

det passer ikke strikkefastheten, så det må enten strikkes med en ekstra tråd eller tilpasses på annet vis. Men det er 100 % bomull, og det ser kult ut på nøstet, men jeg har aldri sett noe som er strikket av det.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 09:30   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.839
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Jeg skal en tur innom strikkebutikken min etterpå, kan spørre ekspertene der hva de tenker.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-23, 22:20   #16
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Et generelt råd er at garn som siger ofte bør strikkes fram og tilbake i stykker og så syes sammen, framfor å strikke rundt. Det er fordi sømmene gir litt hold i plagget. Derfor er det ofte vanskelig å bytte ut saueull med spenst og sprett i med alpakka, som er hår uten sprett, eller bomull og lin som er mye hardere materialer. Alle disse tre siger, og ettersom bomull ofte blir tyngre også, siger det mer.

Jeg ville sjekket hva det er vedkommende reagerer på og prøvd f.eks. merinoull hvis det er kløing i tradisjonelt norsk ullgarn, eller en litt fluffy alpakka hvis det er lanolinen.

(Hilsen tidligere ansatt på garnbutikk )

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-23, 13:54   #17
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Det å eksperimentere med hva som gir kløe og utslett utgår.

Takk for alle svar og tilbakemeldinger, han får klare seg med kjøpegensere i bomull ser det ut til. Tanten hans hadde lyst til å strikke til ham, men å finne noe hvor han både liker utseende på genseren og klarer bruke den er i overkant vrient. Kjedelig for begge om tanten bruker tid og penger på noe som ikke blir brukt.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-23, 14:49   #18
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det å eksperimentere med hva som gir kløe og utslett utgår.

Takk for alle svar og tilbakemeldinger, han får klare seg med kjøpegensere i bomull ser det ut til. Tanten hans hadde lyst til å strikke til ham, men å finne noe hvor han både liker utseende på genseren og klarer bruke den er i overkant vrient. Kjedelig for begge om tanten bruker tid og penger på noe som ikke blir brukt.

Høres lurt ut. Jeg gidder heller ikke å strikke til noen som enten klør eller man ikke kan stole på at vasker genseren på en trygg måte. Det er for dyrt og for mye arbeid, rett og slett.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no