Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-18, 15:02   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Guttungen på 10 skal få nytt rom. Han og søstera, som til nå har delt rom, skal få hvert sitt, og de har begge fått velge seg en fototapet til den ene veggen sin. Den fotballgærne guttungen ønsker seg denne:



De andre veggene har en grusom farge nå, så de må males. Hvilken farge velger jeg? En matchende blåfarge (evt hvilken)? Hvitt/lyst? En helt annen kontrastfarge, og evt hva?

Møblene (seng, pult, skap/oppbevaring) er hvite. Gutten har ingen formening overhodet, men til vanlig foretrekker han farger i retning gult/oransje/rødt på klær og andre ting. Men har som sagt ingen meninger i dette tilfellet, så jeg må bare velge noe.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 23-02-18 kl 12:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-18, 15:45   #2
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Ville valgt hvitt/lyst, tapeten er jo ganske mørk. Stilig tapet!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-18, 15:52   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Jeg skulle også ha gått for hvitt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-18, 16:43   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Jeg er allergisk mot hvitt, så jeg stemmer for en lys gråfarge som for eksempel Skumring.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-18, 18:30   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

En lys blåfarge ville jeg gått for.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 12:19   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

En lys blåfarge ville jeg gått for.

Jeg også, helt klart. Med utgangspunkt i nettet på tapetet, den skrå linja til venstre i bildet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 12:59   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

.. men, lyseblå vegger, kan ikke det oppfattes som litt barnslig? Litt sånn guttebabyrom? Eller funker det også for større gutter/ungdommer? Er litt blank på dette kjenner jeg, men han gutten min er liksom ikke en "lyseblå type".

Har også tenkt på en gråfarge eller hvit. Men møblene er også hvite, og han har nettopp fått en sittesekk som er grå (den fra ikea, ville egentlig ha rød/oransje, men de hadde bare grå igjen), så jeg er redd det blir litt for kaldt og fargeløst. Han liker jo egentlig farger ... Men kan vel alltids kjøre på med farger på sengetøy, gardiner, bilder på veggene m.m. kanskje.

Hm, tenker stadig, og tråler nettet for inspirasjon.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 06-02-18 kl 13:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 13:09   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

En gråfarge hadde vært fin kontrast til fargene på tapetet. Jeg tror lyseblått lett blir litt barnslig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 13:17   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Jeg hadde valgt oransje vegg. Jeg er for farger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 13:18   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg hadde valgt oransje vegg. Jeg er for farger.

Det tror jeg nok han hadde likt selv. Kanskje hvis jeg fant en litt dempet variant, så det ikke ble for voldsomt ...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 14:41   #11
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Jeg tenkte også en lys oransje dersom dere ikke vil ha hvitt. Blå vegger og blå fotovegg fort gi en boksfølelse, synes jeg.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-18, 14:49   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Enig med en farge som Orange. Hva med Masala eller Cashmere fra Jotun. De er ikke direkte Orange, men heller mot Orange, og jeg syns de passer til blå.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-18, 00:35   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Hadde gått for lys grå. Min på ni fikk det og søsteren har samme på en vegg. Husker ikke koden, men det kan jeg finne ut. Den er lys og fin, men ikke hvit.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-18, 11:29   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Vi har en lys grå som heter Space, veldig fin på veggen. Litt varm grå. Fått den anbefalt. Fargekartet til Jotun. Malte med Pure Color, som ga en veldig fin overflate.

En annen mulighet er å male med Lady Minerals, som gir inntrykk av kalket overflate, litt steinaktig.

Ville ikke valgt oransje eller rød som en hovedfarge på et soverom, for min egen del. Stimulerende farge. Det er ikke for ikkeno at McD har gul og rød som gjennomgangstema.

Har alltid fått gode råd på faghandler som Fargerike osv. Veldig moro når disse gamlekara finner fram akkurat hvilken rosa som går til tapeten din Ta gjerne tapeten eller en bit av den med, så kan de måle fargen og finne en god match.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-18, 11:36   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Da har vi landet her. Guttungen, som ikke har hatt noen mening så langt, våknet plutselig da orange ble nevnt, DET vil han ha. Ikke uventet.

Den veggen som møter tapetet i høyre kant er delt horisontalt i to, slik at den nederste delen av veggen står ca 10 cm lenger ut i rommet enn den øverste, og det blir en liten hylle langs hele midten av veggen. Den nederste delen blir malt i en helt mørk, blåsvart tone, mest mulig lik den helt til høyre på tapetet. Det blir muligens Jotun "Sophisticated blue". Den øverste delen, + de to andre veggene, blir malt i en eller annen oransjefarge, trolig Jotun "Gresskar".

Om fargen er stimulerende bekymrer meg ikke. Vi snakker om en gutt som har en fascinerende evne til å nærmest sovne på kommando. Også er det jo ikke bare et soverom, det blir også hans oppholdsrom/arbeidsrom/lekserom. Og jeg klarte liksom ikke helt å få lys blå/lys grå til å stemme. Uten tvil stilig, men klarer ikke helt å se for meg min gutt i et stilig, grått/blått rom. Han må ha litt farger.

Tapetet kommer i posten i dag, og malingen blir også kjøpt inn i dag.

Da blir fargene på rommet omtrent som på dette bildet, bare at det blå går mer mot grå/sort enn mot lilla.

Guttungen er i alle fall strålende fornøyd med valget og gleder seg, så håper jeg det blir bra. Oppdaterer trolig med bilde etterhvert. Takk for alle innspill!

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-02-18 kl 10:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-18, 11:54   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Oransje er en kjempegod idé! - Det er komplimentærfarge til blått i tillegg, så jeg antar at fotoveggen også vil bli mer "I øyenfallende" med en "motsats" - den har lett druknet i blått, ser jeg for meg.

Gleder meg (og håper det blir) bilde av endelig resultat.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-18, 10:00   #17
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Høres veldig kult ut! Jeg vil gjerne se bilde om du vil dele resultatet med oss.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-18, 10:07   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Første strøket ble malt i går, og det blir kjempebra! I dag blir det malt ett strøk til, og tapeten blir satt på ... I tillegg skal vi male ei bokhylle i den samme mørkeblå fargen som den lave veggen og det mørkeste på tapetet (traff veldig bra med fargen på malinga der).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-18, 11:14   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Gleder meg til å se! Gøy med gutter som liker litt farger altså.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-18, 11:23   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til fargevalg på barnerom

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gleder meg til å se! Gøy med gutter som liker litt farger altså.

Hehe, han er temmelig synlig utendørs om dagen, iført knall gul dunjakke og vegvesenoransje utebukse. (og i kombinasjon med ei tvillingsøster som HATER rosa og lilla har vi ofte sukket oppgitt over utvalget av yttertøy i kjedebutikker som G-sport etc, der de gjerne har tre vegger tapetsert med ytterjakker, i 1000 nyanser av fargene mørkeblå/svart og rosa/lilla - takk og lov for nettbutikker!)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no