Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Wow - postens jule-evangelie-reklame

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-19, 11:22   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wow - postens jule-evangelie-reklame

Ja, det der var et godt eksempel på ståsted, tenker jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 11:23   #42
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Wow - postens jule-evangelie-reklame

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men jeg syns det er litt snodig at de er anmodet om å endre stjernen for å gjøre den mer "nøytral". Et kristent symbol er da ikke mer nøytralt enn et jødisk?

Men Israels Venner drar definitivt krenka-kortet.

For meg så hadde det vært bedre om det ble endret til et juletre eller noe. Men saken er jo at noen blir for tiden krenket hele tiden nå. Enten stjernen er sånn eller sånn, om reklamen er sånn eller sånn eller helt andre ting.

Kan vi ikke slutte å la oss krenke.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 16:42   #43
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Wow - postens jule-evangelie-reklame

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sånn, da kan jeg svare litt mer utfyllende. "Krenka"-svaret mitt var nok veldig farget at jeg nettopp hadde lest et kommentarfelt, hvor folk følte seg enormt krenket. Det var ikke meningen å verken mene at Honda følte seg krenket (siden hun ikke skrev i personlig form, så gikk jeg ikke ut i fra at hun nødvendigvis snakket om seg selv), eller at "lei seg" er det samme som krenket.

Å bli lei seg er en personlig følelse man ikke nødvendigvis kan styre så veldig. Men like fullt syns jeg det er viktig å tenke gjennom om man faktisk har grunn til å bli lei seg, ikke bare akseptere at man er lei seg, iksom.

Så blir man lei seg over en vits på eget livvsyns (gjelder selvsagt også ateister, som Atkinson blant annet spøker med i sketsjen over uten at jeg føler meg verken lei meg eller krenka) vegne, oppfordrer jeg til følgende refleksjon: Tilhører man en marginalisert gruppe? (Nei, kristne i Norge gjør på ingen måte det). Er vitsen ondskapsfullt ment? Er det satire eller religionskritikk som det kan være et snev av sannhet i, selv om min versjon av religionen ikke utføres sånn? Lages det ofte vitser på min religions bekostning?

Sjølvsagt bør ein reflektere over sitt eige forhold til sin religion, og om det er grunn til å bli lei seg. Og ein kan stille seg spørsmåla over. Men eg tenkjer at for nokon er dette hellige historier, ein del av identiteten og noko av grunnlaget for kristendommen, og då har ein lov til å bli lei seg utan å setje i gang ein religionskritikk. For det er jo ikkje berre å bli lei seg som er ein personlig følelse. Alle følelser er jo personlige.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 16:47   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wow - postens jule-evangelie-reklame

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Sjølvsagt bør ein reflektere over sitt eige forhold til sin religion, og om det er grunn til å bli lei seg. Og ein kan stille seg spørsmåla over. Men eg tenkjer at for nokon er dette hellige historier, ein del av identiteten og noko av grunnlaget for kristendommen, og då har ein lov til å bli lei seg utan å setje i gang ein religionskritikk. For det er jo ikkje berre å bli lei seg som er ein personlig følelse. Alle følelser er jo personlige.

Ja, det er jeg jo ikke uenig i?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no