Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget yoghurt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-11, 09:38   #1
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hjemmelaget yoghurt

Man trenger:
1 L helmelk
3 ss biola yogurt eller yogurt starter pulver
1 gryte
1 visp
1 glass




2 glass på 1 L
1 "kjøleboks"
Et varmt teppe




Evt et elektronisk termometer

Hell melken oppi gryten og varm dem opp til den neste koker. (Bruker man termometer stoppes det når den når 80C)



Avkjølk melken til ca 42 grader, det vil si "tørr gjær" temperatur. Ikke varmere, da kan man drepe bakteriene som lager yogurten.
Et tips for å få det til å gå fortere er å sette den i vasken med kaldt vann rundt.



Ta 2-3 dl av melken i et glass og rør inn 3 ss biola yogurt eller start kultur pulver



Hell melken tilbake i gryten og rør rundt



Hell melken over på glasset og lukk lokket



Hell varmt vann på det andre glasset

Legg teppet i bunnen av "kjølebaggen" og sett begge glassene oppi



Lukk lokket

La den stå i 6-10 timer.

Sett glasset med yogurt i kjøleskapet.


Etter 6 timer har yogurten satt seg og du kan spise nydelig hjemmelaget ekstremt probiotisk yogurt!

----

Yogurtstarter kan kjøpes på iherb
Termometer har jeg kjøpt på ebay
Man kan selvfølgelig bruke hvilke som helst termometer!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 09:56   #2
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget yogurt

Kan man lage en slik yoghurt av laktosefri melk?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 11:28   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Kan man lage en slik yoghurt av laktosefri melk?

Ja, men det er ikke laktose i denne fordi bakteriene spisrr sukkeret evt la den stå 12 time vist du skal være 100%. Sikker på at all lktose er vekke.

Selv lager jeg ofte med geitemelk.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 11:52   #4
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Går det ann å tilføye noe smak?

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 12:39   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Går det ann å tilføye noe smak?

Selvfølgelig

Vist man vil ha den søtere kan man ha oppinsukker, honnng e.l. Når man armer opp melken.
Eller så tilsettes eks bær o.l. Enten rett etter fermentering er ferdig eller rett før man servere den.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:45   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Ja, men det er ikke laktose i denne fordi bakteriene spisrr sukkeret evt la den stå 12 time vist du skal være 100%. Sikker på at all lktose er vekke.

Da skal jeg jammen meg prøve det. Men i vanlig kjøpeyoghurt er det laktose, selv om det er mindre enn i melk. Er det altså mindre i denne yoghurten? I så fall er jo det fabelaktig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:25   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Da skal jeg jammen meg prøve det. Men i vanlig kjøpeyoghurt er det laktose, selv om det er mindre enn i melk. Er det altså mindre i denne yoghurten? I så fall er jo det fabelaktig.

"Vanlig" yogurt blir ikke fermentert med disse bakteriene derfor kan dem inneholde litt laktose (men ikke like mye som melk).

I SCD dietten jeg følger skal man ikke ha laktose og da fermenteres den i 24 timer på 40C i ovn eller yogurt maskin. Det er ikke nødvendig med så mye. 10/12 timer holde leeenge.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:49   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

"Vanlig" yogurt blir ikke fermentert med disse bakteriene derfor kan dem inneholde litt laktose (men ikke like mye som melk).

I SCD dietten jeg følger skal man ikke ha laktose og da fermenteres den i 24 timer på 40C i ovn eller yogurt maskin. Det er ikke nødvendig med så mye. 10/12 timer holde leeenge.

Da måjeg jammen sjekke ut hvordan dette smaker - takk!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 12:43   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Oj. Jeg elsker å prøve sånne ting.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:51   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Jeg har lagd tilsvarende mange ganger med kokosmelk og melkefrie eh, bakterier. Funker bra det og
Takk for oppskrift og påminnelse om at hjemmelagd yoghurt er godt!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:56   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

m^2 - har du lagt ut oppskrift på det noe sted?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:23   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

m^2 - har du lagt ut oppskrift på det noe sted?

Jeg gjør det helt like med kokosmelk

Tilsetter ofte 1-2 ss gelatin for at den skal stivne litt mer.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:45   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg gjør det helt like med kokosmelk

Tilsetter ofte 1-2 ss gelatin for at den skal stivne litt mer.


Bra. Men biola er uaktuelt hos oss, likeså bakterier som inneholder melkeprotein. Så jeg må høre hva m^2 blander med.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:04   #14
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Bra. Men biola er uaktuelt hos oss, likeså bakterier som inneholder melkeprotein. Så jeg må høre hva m^2 blander med.


Åja..

Jeg glemte at jeg skrev biola. Jeg bruker vanligvis alltid yogurt starter Men skulle gjøre et forsøk i går med biola siden det er lettere for folk flest å få tak i.

Jeg bruker IKKE biola når jeg lager til meg selv.

Da bruker jeg denne starteren:
http://www.giprohealth.com/giprostart.aspx

Den starteren jeg linket til på iherb inneholder bittelitt melkeprotein. Jeg er ekstremt sensitiv for melkeprotein men har prøvd ut flere ganger og jeg tåler å bruke iherb sin starter som inneholder bittelitt kasein. Mulig fordi yogurten inneholder så mye probiotika at tarmen blir mindre lekk..


Evt vist du ikke vil bestille giprostarthealth sin så kan du lage en yogurt med iherb sin starter og bruke denne yogurten som starter for neste runde.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:12   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Men jeg kan bruke biola for å få laktosefri youghurt?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:57   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Jah... Skal finne link når jeg er av iphonen

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:45   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Hvor tykk blir den?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 17:14   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Dragen: oppskriften min med kokosnøttmelk er helt lik altså! Jeg har latt den stå i ovnen på laveste varme over natta. Jeg har ikke fått tak i pulveret kamp linker til før (har dog prøvd... Bestiller du fra websiden du linket til, kamp?), så jeg har brukt probiotika-kapsler istedet: åpnet opp kapslene og helt oppi. Er dog plaget med at det klumper seg, så jeg åpner kapslene først i en separat skål og drysser forsiktig over melka mens heg rører. Melke/glutenfritt selvsagt, fås hos helsekost (i kjøleskapet).
Av og til blir det litt tynt uten at jeg vet helt hvorfor

Skal bestille pulveret til kamp h is jeg får tak i for har lest mye positivt om det!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 21:14   #19
LØM
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 66
LØM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Hei, hei.

I mon iver etter å prøve dette har jeg klart å dra med meg drikkebiola blåbær hjem. kan jeg bruke denne eller må jeg ha Youghurt og må det være naturell?

LØM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 08:31   #20
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Det er bare å prøve. Jeg har brukt fruktjoghurt en gang i mangel av noe annet. Det ble naturligvis et streif av fruktsmak i resultatet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no