Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget yoghurt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-13, 05:26   #41
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Hvor lenge holder yogurten seg i kjøleskapet?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 07:48   #42
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Ca tre uker.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 07:49   #43
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg bruker Lindahls Tyrkisk Jogurt som bakteriekultur. Det fungerer utmerket. Nå har jeg en liter stående til syrning, i den har jeg brukt litt fløte også for å fete opp resultatet.

Jeg gjorde meg også nettopp for første gang tanker om vitsen med å varme opp kjøpemelk til høy temp også avkjøle. Så det gadd jeg ikke i dag.

Jeg har begynt p lage råmelkgeiteyoghurt, da varmer jeg den ikke over 43 grader.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 10:24   #44
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Så spennande! Eg elskar gresk/tyrkisk yogurt, eller rettare sagt tjukk yogurt! Er det mulig å få det såpass tjukt? Altså sånn at den må etast med skei - ikkje flytande?

Apropos - er det mulig å lage kefir sjølv? Jenta har blitt frelst på kefir med heimelaga frokostblanding og bananbitar. Veldig greit for ein cøliaker med diabetes

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 10:32   #45
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Du kan kjøpe kefirkultur her, men du kan sikkert bare prøve med vanlig kefir som startkultur, på samme måte som man lager yoghurt. Men det med kefir vet jeg ikke, altså, det er kanskje noe spesielt med den for alt jeg vet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 11:00   #46
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg har begynt p lage råmelkgeiteyoghurt, da varmer jeg den ikke over 43 grader.

Greier du å syrne råmelk altså?
Det får ikke jeg til, må vente i allefall til 6-7 målet før jeg greier å syrne det. Hvordan gjør du det?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 12:55   #47
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Greier du å syrne råmelk altså?
Det får ikke jeg til, må vente i allefall til 6-7 målet før jeg greier å syrne det. Hvordan gjør du det?

Varmer melken til 43grader, rører inn yoghurt pulver og lar den fermentere i 24 timer på 40grader i stekeovnen.

Nå står kokosyoghurt til fermentering

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 10:37   #48
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Syrin - her er også litt info: http://liveneshage.blogspot.no/2012/...organisme.html

Går ikke god for det faglige innholdet, men spennende uansett.

Og hvis du søker på kefirkultur, og særlig hvis du leser tysk, finner du mye info.


Sist redigert av banana : 15-01-13 kl 10:46.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 14:16   #49
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Jeg har to Norgesglass med hjemmelaget yoghurt stående i kjelleren. Hurra. Den blir så god!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:01   #50
Tiwas
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 8
Tiwas har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Hei,
Jeg skal hjem og lage yoghurt i sous vide-badet mitt hjemme - I DAG! Derfor lurte jeg på, etter å ha sett diskusjonen her, om det er konsensus for at man ikke trenger å koke melken først. Om det holder å varme den til 42-45C og så ha i yoghurten sparer jeg meg for litt tid

Tiwas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:11   #51
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Jeg gjør det. Bare varmer opp til i underkant av 50 grader. Kjøpt melk er jo pasteurisert allerede. Men jeg gjør det med den ferske melken jeg får tak i også. Lurer på hva Floksa gjør med melken fra eget fjøs?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:17   #52
Tiwas
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 8
Tiwas har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg gjør det. Bare varmer opp til i underkant av 50 grader. Kjøpt melk er jo pasteurisert allerede. Men jeg gjør det med den ferske melken jeg får tak i også. Lurer på hva Floksa gjør med melken fra eget fjøs?

Ja, det med pasteurisering er det jeg også tenkte på - og spesielt nå som jeg kommer til å starte med en uåpnet 1,75l pakning som har bra med dager igjen før den går ut.

Min plan da, og rett gjerne på meg siden dette er første gangen jeg prøver, å varme opp vannbadet til 42C, blande kald melk med kald gresk yoghurt (har sett folk bruker den man får kjøpt i Sverige, så da prøver jeg det jeg også) i Norges-glasset og setter rett oppi badet. Da kan de varme seg opp sammen. Siden det aldri er snakk om koking vil man ikke drepe kulturen, og det må jo uansett varmes opp...eller er jeg helt på jordet?

Tiwas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:17   #53
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg gjør det. Bare varmer opp til i underkant av 50 grader. Kjøpt melk er jo pasteurisert allerede. Men jeg gjør det med den ferske melken jeg får tak i også. Lurer på hva Floksa gjør med melken fra eget fjøs?

Floksa er litt ubestemmelig og gjør litt beggedeler. Sist varmet jeg opp

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:28   #54
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Mon tro om Floksa vet hvorfor hun er ubestemmelig? Jeg har satset på at melkesyrebakteriene holder eventuelle andre bakterier i sjakk.

For to dager siden hentet jeg 5 l melk hos "min" bonde, masse god fløte på toppen. Nam.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:32   #55
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Floksa svinger litt mellom å tro på Folkehelseinstituttet og dermed anse melken som farlig og å følge egen fornuft

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:38   #56
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Så spennande! Eg elskar gresk/tyrkisk yogurt, eller rettare sagt tjukk yogurt! Er det mulig å få det såpass tjukt? Altså sånn at den må etast med skei - ikkje flytande?

Apropos - er det mulig å lage kefir sjølv? Jenta har blitt frelst på kefir med heimelaga frokostblanding og bananbitar. Veldig greit for ein cøliaker med diabetes

Kefir er veldig enkelt å lage! Man trenger kefirkorn, melk og et glass med lokk. Kefirkornene vokser veldig så man kan gi de bort etterhvert hvis man får for mye, eller fryse ned for senere bruk. Har masse i fryseren selv som jeg burde gitt bort... De er nesten umulige å ta knekken på!

Her finner du alt du trenger å vite om kefir. Og her finner du en oversikt over folk som gir bort kefirkorn.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:40   #57
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Floksa svinger litt mellom å tro på Folkehelseinstituttet og dermed anse melken som farlig og å følge egen fornuft

Jeg tror at jeg stoler på bonden "min", hun sier hun har veldig lave bakterienivåer i melka. Og da er den jo ikke farlig, vel, selv ikke i følge FHI?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 08:31   #58
Tiwas
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 8
Tiwas har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Da laget jeg min første yoghurt i går, men får ikke smakt på den før i kveld. Vurderer også å lage en ny batch i kveld for å teste - jeg tror nemlig jeg hadde for lite starter i og at det kan være litt av grunnen til at den ble litt tynn - noen som mener noe om dette? Eller kan man rett og slett la den stå litt lengre i varmen om man har lite starter?

Den luktet veldig deilig naturell etter 7 timer, så noe riktig har skjedd oppi der i hvert fall

Eneste grunnen jeg kan se for meg til at man skal koke opp melken må være for å få tykkere yoghurt (redusere melken, i prinsippet). Mulig jeg bør gjøre det siden jeg bruker lettmelk.

Tiwas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 09:26   #59
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Du kan bruke melk med mer fett, da blir den litt tykkere. Men det er jo vanlig å sile joghurten når den er ferdig syrnet for å få den tykkere. Det gjør man f.eks. ved å la den renne av seg gjennom et klede i en sil.

Ellers er det min erfaring at den "setter" seg hvis den får stå i fred i en halv dag etter at den er satt kaldt. Men da kan den bli tynnere igjen hvis man rører hardt i den.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 09:37   #60
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Kefir er veldig enkelt å lage! Man trenger kefirkorn, melk og et glass med lokk. Kefirkornene vokser veldig så man kan gi de bort etterhvert hvis man får for mye, eller fryse ned for senere bruk. Har masse i fryseren selv som jeg burde gitt bort... De er nesten umulige å ta knekken på!

Her finner du alt du trenger å vite om kefir. Og her finner du en oversikt over folk som gir bort kefirkorn.

Tusen hertelig takk! Jentungen har lagt sin elsk på kefir, så her går det unna! Vore kjekt å lage sin eigen

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no