Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-06, 21:47   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg synes min blir så tam i smaken, selv om jeg bruker både sjy og masse pepper. Hvilke ingredienser er i DIN kålrotstappe? Hvilke grønnsaker og hva annet? Med hvilket redskap moser du den? Jeg synes den blir for grov med vanlig stamper og for puréaktig med stavmikser...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 21:54   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Kålrot, en dæsj med pinnekjøttfett/sjy, pepper, og moses forsiktig med stavmikser. Det skal ikke være helt grøt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 21:58   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Litt potet og godt smør er viktig!

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 21:58   #4
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Mel og margarin (Samme opplegg som som da man lager saus)
Sjy
Fløte
Kålrabi
Gulrot
Potet
Salt/pepper etter behov


Sist redigert av Azi : 23-12-06 kl 22:11.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 22:17   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg koker kålrabien i biter sammen med et par poteter og en gulrot i biter. Når alt er mørt, heller jeg av vannet og moser det godt med "stapper". Så har jeg i en stor klatt smør, fløte, salt og nymalt pepper og moser enda litt mer. Jeg syns den blir veldig god. Er ikke så veldig glad i den typen som lages med hvit saus.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 22:29   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg koker kålrabien i biter sammen med et par poteter og en gulrot i biter. Når alt er mørt, heller jeg av vannet og moser det godt med "stapper". Så har jeg i en stor klatt smør, fløte, salt og nymalt pepper og moser enda litt mer. Jeg syns den blir veldig god. Er ikke så veldig glad i den typen som lages med hvit saus.

Slik gjør jeg også.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 22:50   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg smakte en stappe på kafé her en dag som faktisk var veldig god. Den var nokså gul (gulrot i?), den smakte sterkt og litt søtt og godt.

Min stappe i dag inneholdt bare kålrot. Jeg er ikke vant til å bruke potet i, er det mest pga konsistens eller smak? Jeg tror den kokte for lite. Ei venninne fortalte meg nettopp at den bør koke ganske så lenge. Min kålrabi var knapt mør. Den hadde kokt i evigheter. Kanskje det var derfor den ble så rar med et sånt stamperedskap? Jeg hadde følgende ingredienser oppi: Kålrot, fløte, smør, pinnekjøttsjy, pepper, mer salt (faktisk, det ble ikke salt nok med bare kraften). Jeg stampet og stampet, men den ble blekgul og klumpete.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 22:53   #8
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Det er gulroten som gjør at den blir mer orange i fargen. Det er jo godt da med litt klumper. Om du har gulrot bland det oppi, mulig det blir bedre?

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 23:00   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

vet noen har julebrus oppi... sukkeretskalvist gi god smak.

selv bruker jeg potet,gulrot,kålerabi,salt,pepper,smør og fløte

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 23:31   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Julebrus! Hjelpes, det er jo verre enn Nigellas colaskinke.

Neste gang skal jeg ha i gulrot og koke alt ekstra lenge.

Takk for alle svar!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 23:52   #11
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Nå er ikke jeg noen kokkeberte, men kålrabistappen den synes jeg at jeg får til.

Koker kålrabien i skiver, helt til den er så mør, at kniven glir igjennom. Tømmer kraften av, skrur platen ned. Da setter jeg pannen med kårabien tilbake, slik at alt vann, damper ut.Når den er blitt tørr, tar jeg mye godt smør i. Så moser jeg den, med en god gammeldags moser. I julen bruker jeg fløte, ellers h-melk. Bare slumper, men heller ikke mye i om gangen. Nykvernet pepper må også i. Moser ikke kålrabistappen for mye, det må være litt hold i den.

Oi, jeg er ikke så god til og forklare meg, men sånn lager jeg den altså.

Litt kraft fra pinnekjøtt, kan en jo også ha i.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 00:30   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg lager hvit saus med mel, smør og h-melk, koker kålrabi og gulrot i biter til de er gode og møre. Mos på ekte gammeldags vis (stampe) Bland sammen. Ha litt sjy fra pinnekjøttet oppi. Salt/pepper etter smak og til slutt litt sukker for å runde av smaken.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 00:35   #13
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Nå har jeg fulgt denne tråden, foreløpig er det ingen oppskrift - bare en klype her og en klype der? Jeg venter fortsatt, ellers blir det posestappe som før.
Være så snill og bli litt mere detaljerte.

--------------------
Ma ha inn med teske...

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 00:50   #14
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Glemte jo saltet!

Jeg har ikke noe mål på det jeg har i. Ser på konsistensen, med fløten og smaker til med pepperet og saltet.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 01:01   #15
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg koker 2 mellomstore kålroter og 2 gulrøtter møre, og moser dem med stavmikseren. Tilsetter en skvett fløte og krydrer med salt og pepper. Den blir knallgod!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 01:17   #16
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Takk canisa. Jeg har skrevet den oppskriften ut, men hvor mye en er skvett fløte? 1 dl, en ts, ? Jeg har forresten ikke stavmikser.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 02:12   #17
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

En må ikke ha stavmikser, det har jeg ladri brukt. Har en slik gammeldag sak. Fungerer fint som bare det!

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 02:49   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Til 4 kg kålrabi puttet vi 4 gulrøtter og 4 poteter, kokte i nærmere en halv time, moste til armen ble mør og smakte til med salt, pepper, sennep, kremfløte og muskatnøtt.

Det går MYE salt hvis man ikke bruker ribbefett, mye mer enn man (jeg) tror. Tror neste vi brukte 2-3 dl kremfløte, og noen ts muskatnøtt. Sennep - tja, et par-tre spiseskjeer?

Men merk at dette var en stooor oppskrift! Man MÅ smake for å bli en god kokk. Mitt nyttårsforsett, forøvrig. Lykke til!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 08:28   #19
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Bruker 3 mellomstore kålrabier
Skjærer dem i biter (skreller først ) så koker jeg til de er passe ferdige. Moser 3 mellomstore poteter i og 2 gulrøtter, mellomstore de også
Salt må nesten smakes til selv mens du holder på.
Smør er også opp til hver enkelte. Her brukes 100g smør. 1 dl pinnekjøttkraft, 1 ss pepper.
Moses sammen, men la det være noe å tygge på

basis: kålrabi, potet, gulrot, salt, pepper, sky fra pinnekjøtt, smør

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 08:51   #20
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg koker kålrabi i biter, passer på at de ikke koker for lenge, da kan kålrabien bli bitter.
Moser med smør og fløte.
Salt, pepper og sukker.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no