Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mat av ville planter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-15, 18:00   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat av ville planter

Jeg har lenge hatt lyst til å se hvor mye jeg greier å lage av ting som vokser villt i naturen, uten å bli helt hippie, og i år tror jeg er året. Tenkte kanskje vi kunne ha en samletråd hvor vi deler gode oppskrifter?

For øyeblikket har jeg en pose granbarskudd i kjøleskapet, jeg tenkte jeg skulle lage sirup. Men så kom jeg på at jeg i grunn ikke er så glad i sirup og sikkert ikke ville få bruk for det, så nå leter jeg etter andre gode oppskrifter. Kanskje rabarbra- og granskuddsyltetøy er godt?

Jeg kom over denne bloggen fra Alaska som har noen gode tips til hva man kan bruke granskuddene til, jeg lurer litt på de kjeksene, faktisk.

Helles Kitchen har vært på kurs, og har lagt ut en ugresspesto jeg tenkte å prøve. Vi har nok av skvallerkål, brennesle og løvetann som jeg tenker kan sette god smak.

Ellers går de tyrkiske damene rundt her hver vår og sanker noen blader som jeg vet de bruker i stedet for vinblader, men jeg glemmer hvilken plante det er fra år til år.

Høstens prosjekt er tørkede epleskiver og nypesyltetøy.

Noen flere gode, ville oppskrifter?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 18:14   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Ei bekjent av meg driver med nettopp dette: God helhet.

Hun holder blant annet kurs i hvordan lage mat av ville vekster.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 19:22   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg lurte på hvorfor Talluah skulle mate de ville plantene. Holdt det ikke å mate småfuglene, liksom.

Brenneslesuppe?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 19:23   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat av ville planter

Meld deg inn i Norges sopp-og nyttevekstforbund. Der får du massevis av gode tips. Se også sidene deres på fb. med stadige tips.
Noen kjappe fra meg må være akkurat nå som strutseveng er i ferd med å brette seg ut, toppene smaker som asparges. Melde-artene kan du også lese litt om, de er gode matplanter som vokser over alt. Ramsløk er en sikker vinner til pest og olje.
Brennesle til suppe er knall, jeg tørker også og bruker som jerntilskudd i annen mat (pastasaus,brød)

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 19:25   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg har forøvrig tørket epleskiver, og det syntes jeg ikke var verdt innsatsen. De tørket jo aldri!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 20:50   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg lurte på hvorfor Talluah skulle mate de ville plantene. Holdt det ikke å mate småfuglene, liksom.

Nei, jeg lover å ikke gå fullstendig kanakkas og begynne å gjødsle ugressest, altså.

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Meld deg inn i Norges sopp-og nyttevekstforbund. Der får du massevis av gode tips. Se også sidene deres på fb. med stadige tips.
Noen kjappe fra meg må være akkurat nå som strutseveng er i ferd med å brette seg ut, toppene smaker som asparges. Melde-artene kan du også lese litt om, de er gode matplanter som vokser over alt. Ramsløk er en sikker vinner til pest og olje.
Brennesle til suppe er knall, jeg tørker også og bruker som jerntilskudd i annen mat (pastasaus,brød)

Ooooh, du er viderekommen, altså! Sopp har jeg alltid vært litt redd for, men det må jeg jo slutte med. Jeg så at en venninne hadde spist strutseveng, men jeg er litt redd for å blande dem med noe annet som kanskje er giftig? Ramsløk finner jeg ikke. Har plukket en stor bukett liljekonvall, men den må jeg jo virkelig ikke finne på å spise.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har forøvrig tørket epleskiver, og det syntes jeg ikke var verdt innsatsen. De tørket jo aldri!

Ikke? Jeg husker min mors hippievenner gjorde dette da jeg var barn, og jeg syns det var dødsgodt. Hadde du ovnsdøra på gløtt? Nå driver jeg å kjøper en pose med nesten ingen flak for 90 kroner på Bondens Marked siden Hiawata også liker det, men det blakker meg snart"

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 10:05   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat av ville planter

Granskuddgelé er i hvert fall godt, hvis jeg rekker har jeg tenkt å prøve meg på granskuddsirup i år.

Naboen fortalte at hun hadde laget løvetannvin et år, hun satte ungene til å plukke inn alle løvetannblomstene i nabolaget.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:21   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Det går visst an å spise hosta-skudd. Men de er vel ikke ville. Uansett, jeg henger meg på denne tråden. Takk for tipset om Nyttevekstforeningens facebookside.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:24   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Litt sent nå, men bjørkesaft er ikke så verst og i følge farfaren min funket det som medisin for det meste.

Å tappe bjørk når sevja spretter om våren gir god og klar bjørkesaft.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:25   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Du kan tappe bjørka hele sommeren. Går an å koke sirup på det også. Men det er ikke veldig godt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:26   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Mora mi sverget til askeavkok for alt og det meste.

Husker fattern var ute på våren og skar av de nye skuddene på asketrærne, og så ble det kokt og silt etter alle kunstens regler. Vidundermedisin. Mot alt.


__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:27   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg er nok mest ute etter mat, ikke kjerringråd.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:39   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg lagde rosegelè og rosesirup i fjor sommer. Geleèn ble ekstremt populær som tilbehør til ost hos mine venner som liker slikt, og sirupen bruker jeg overalt der sirup kan brukes.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:52   #14
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat av ville planter

Åh, sånt som dette liker jeg. Jeg er med.

Har laget en del te.
Barte av friske målet fra furu, gran og/eller einer. Inneholder masse C-vitamin, og ble i gamle dager brukt mot skjørbuk.
Eller frokostte av knuste nyper og knuste einerbær, kanskje blandet med honning.
Skogste av blader fra tyttebær, blåbær, bringebær, lyngblomst, rognebær og einebær. Knuses i morter og trekkes i sil.


Sist redigert av Minerva : 27-05-15 kl 11:57.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:52   #15
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Dette minner meg på at jeg ønsker meg en "spile" - jeg vet ikke hva det heter på norsk, men kanskje noen her gjør det? Det er en sånn liten rør-dings som man setter inn i et tre for å tappe sevje. Har det noe norsk navn? Kan man få kjøpt det noe sted?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 12:06   #16
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat av ville planter

Helt nye skudd av Geitrams kan brukes på samme måte som asparges. Har prøvd, var slett ikke verst.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 12:09   #17
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat av ville planter

Brennesle er god til suppe, og i tillegg kan bladene blandes i kjøttdeig til burgere og i grovbrød. Bruk en oppskrift på grovbrød og erstatt 1/4 av det grove melet med makte nesler. Trenger litt ekstra heving. Dette skal jeg jammen prøve, har nok av brennesle på tomta nå.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 12:10   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette minner meg på at jeg ønsker meg en "spile" - jeg vet ikke hva det heter på norsk, men kanskje noen her gjør det? Det er en sånn liten rør-dings som man setter inn i et tre for å tappe sevje. Har det noe norsk navn? Kan man få kjøpt det noe sted?

Tappeplugg heter det. Du får bl.a. kjøpt det her, ser det ut til.

Om du f.eks. vil tappe bjørkesaft skjærer du bare av en grein og stapper i en flaske. Du trenger ikke tappepluggen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 12:20   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tappeplugg heter det. Du får bl.a. kjøpt det her, ser det ut til.

Om du f.eks. vil tappe bjørkesaft skjærer du bare av en grein og stapper i en flaske. Du trenger ikke tappepluggen.

Åh, fantastisk! Tusen takk!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 15:14   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du kan tappe bjørka hele sommeren. Går an å koke sirup på det også. Men det er ikke veldig godt.

Jeg synes det er godt hvis den er tappet på våren. Vi har tappet litt om sommeren også, men ikke samme søtsmaken.

Farfar satte diverse alkoholholdige greier også på bjørk. Det smakte jeg naturlig nok aldri siden han døde da jeg var liten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no