Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-07, 15:13   #21
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Jeg synes Spaghetti à la Capri smaker godt. På sin egen lille måte, som ikke har noe med ordentlig pasta å gjøre. :bidrar: :folkelig:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:15   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Tinetoff, du er ganske søt og ganske god. Tror jeg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:19   #23
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvorfor får jeg ikke redigert det kokke-ordet mitt der oppe? Det blir et mellomrom mellom ko og kk.

Du har antagelig funnet ut hvor lange ord det er lov å bruke her.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:20   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du har antagelig funnet ut hvor lange ord det er lov å bruke her.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:22   #25
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:22   #26
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Fnis. Festlig!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:23   #27
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Mat er gøy! Det har jeg funnet ut av i dag.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:45   #28
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Jeg takker veldig for morsomme innslag og oppskrifter på saus, som jeg faktisk ba om
Jeg har jo fått litt å øve meg på her!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:48   #29
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ikke brun smør og mel. Jge har ennå til gode å møte noen som får det til. det blir IKKE godt og det er ebdre å få brunfargen fra sukkerkulør enn å få svidd smak.

Dessuten er det vel bare gamle damer som bruner mel. Ingen som er flinke til å lage mat og/eller har kokkeutdanning gjør det.

Min far, som er kokkeutdannet, og har jobbet på Cafe Opera i Stockholm, bruner sausen innimellom. Han får aldri noe brentsmak på det, i alle fall. Jeg klarer ikke å dra det stuntet, kun i jernpanne.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 19:18   #30
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Burde vel ikke skrive det her men jeg lager også brun saus i jerngryte uten at det smaker brent...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 19:30   #31
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Burde vel ikke skrive det her men jeg lager også brun saus i jerngryte uten at det smaker brent...

Jeg også.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 20:06   #32
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

S A U S E N

Her er sausen som går under navnet "sausen" i min vennekrets:

3 dl fløte
1 ss sterk sennep
2 ss lys dijon sennep
1- 2 ss mørk sirup
salt og pepper

Bland alt i en kjele, kok i noen minutter til ønsket konsistens.
Den smaker fortreffelig til stekt laks ( i ovn f.eks) , brokkoli og mandelpoteter.

Er jo en bombe da..


Sist redigert av Mandarin : 30-01-07 kl 21:44.
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 21:40   #33
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Denne sausen pleier å bli deilig til hvitt kjøtt:

- 1 l kraft (helst kraft kokt på innmat, men buljong kan evt brukes).
- 5 ss hvetemel.
------> det meste av kraften kokes, og man jevner med hvetemel. Kokes i min. 5 minutter.

- 3 dl matfløte.
- salt og hvit pepper.
- syltetøy/gele smakes til. Sist brukte jeg solbærgele, og det funket veldig bra. Tyttebærsyltetøy kan også brukes.
- smak til med litt balsamicoeddik.
------> has mot slutten av koketiden.


Til laks er denne kalde sausen god (og superenkel):
Yoghurt naturell
Litt presset sitron
Salt
Pepper
------> blandes og serveres ved siden av fisken.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 23:30   #34
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Jeg bruner (ikke svir) mel og smør når jeg lager brun saus.
Negro er ikke jeg glad i, gjør ting alt for søtt etter min mening
(Heter det forresten ikke Sukkerkolør nå?)

Men har også endel poser med saus stående jeg, fra Knorr og Toro :erter:

Når jeg lager ostesaus tar jeg i to beger med smøreost (hvitløk og kyrdder) i den hvite sausen, i tillegg en håndfull med raspet ost og litt salt og pepper.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 23:43   #35
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Min far lager alltid brunsaus ved å brune smør og mel (med vekslende hell), men hverken min mor, min søster eller jeg kan det. Jeg sverger til sukkerkuløren jeg ...
Jeg har enda ikke klart å lage en fløtebrunsaus som ungene liker like godt som Toro sin. Om noen har en god oppskrift på det blir jeg glad.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 23:56   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Et spørsmål: Noen ganger så syns jeg bare det blir lettere, for jevndede supper og sauser, å begynne med å koke opp kraften, tilsette så mye smør jeg skal ha, og så riste en meljevning og tilsette. Jeg syns det er lettere enn den piskingen gjennom å spe mel/smør til saus/suppe. Blir letter klumpfritt, og man blir mindre sårbar for avbrytelser fra små hjelpere... Men er det noe "galt" i å gjøre det på denne måten?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 07:40   #37
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et spørsmål: Noen ganger så syns jeg bare det blir lettere, for jevndede supper og sauser, å begynne med å koke opp kraften, tilsette så mye smør jeg skal ha, og så riste en meljevning og tilsette. Jeg syns det er lettere enn den piskingen gjennom å spe mel/smør til saus/suppe. Blir letter klumpfritt, og man blir mindre sårbar for avbrytelser fra små hjelpere... Men er det noe "galt" i å gjøre det på denne måten?

Hvorfor skulle det være noe "galt" i det?
Jeg gjør det sjeldent. Jeg har det i "fingrene" det med å gjøre det på den andre måten.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 08:07   #38
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men er det noe "galt" i å gjøre det på denne måten?

Det er ikke noe "galt" i å gjøre det på den måten, men slik du beskriver det kan det ta lengre tid. Hvis du først koker opp all væsken, og gjør som du beskriver vil det gå fortere å lage jevningen ha i nok væske til at det kan koke i ca 5 min (for å få vekk melsmaken) og så spe med resten av væsken og bare varme den.

Ellers fikk jeg et godt tips fra Madam Mim (leste det, og jeg tror det var henne. ) om å koke opp vannet ved siden av. Det går veldig fort fordi man ikke trenger å passe på det. Hvis jeg lager suppe så gjør jeg nå. Setter vann på koking (og mens det koker opp kan jeg gjøre noe annet enn å røre. ). Når det er kokt opp lager man jevning og sper med litt av det kokende vannet. Kokes i fem minutter, under røring. Når melsmaken er vekk helles resten av det kokende vannet over, man rører rundt og tilsetter eventuelt melk, fløte, rører rundt en gang til og suppa er ferdig. Det at man tilsetter melk, fløte, rømme ol gjør at suppa blir litt kaldere, mer barnevennlig og raskere ferdig. (Andre indigrienser koker man også ved siden av så kan man spille bildelotto i stedet for å røre.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 08:08   #39
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Jeg bruner smør og mel, og da jeg gikk på kokkeskolen, var jeg faktisk den eneste som klarte å lage det uten å svi av hele rukkelet(tror det var de eneste gangene da jeg imponerte lærerene). Mine sauser smaker fortreffelig, og jeg kommer til å fortsette med bruning.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 08:23   #40
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg bruner smør og mel, og da jeg gikk på kokkeskolen, var jeg faktisk den eneste som klarte å lage det uten å svi av hele rukkelet(tror det var de eneste gangene da jeg imponerte lærerene). Mine sauser smaker fortreffelig, og jeg kommer til å fortsette med bruning.

Jammen godt vi er flere om å klare det.

Jeg lærte det forøvrig på husmorskolen i -83.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no