Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-10, 15:04   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Jeg har hatt gullfisker (ja ordentlige, det er ikke slørhaler eller hva det heter på norsk) før, men jeg tror at jeg trenger en oppdatering.

Herremannen vant tre gullfisker i går og akkurat nå bor de i en vase. Jeg har noen spørsmål:

  • Overlever de greit i en slik rund bolle?
  • Må de ha pumpe eller er det nok med oksygentabletter?
  • Jeg husker at jeg lærte meg at de skal ha ganske kaldt vann, kan jeg kjøpe en juksedam ute og ha dem der når temperaturen her kan bli 33 grader?
  • Skifte 1/3 av vannet hver uke er regelen, ikke sant? Her tror jeg at jeg må bruke flaskevann for det blir for mye klor ellers.
  • Hva mer bør jeg tenke på?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:13   #2
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Gullfisker skal ha ganske kaldt vann (18-22 grader er optimalt -og det ekskluderer at gullfisk kan holdes sammen med arter som krever varmere vann). Blir det for varmt blir de veldig mottagelige for parasitter som angriper finnene, og de dør.
Personlig ville jeg ikke hatt en bolle for å ha fisk i, den er alt for liten til å skape et godt, stabilt miljø for fisk. Helst bør du satse på et akvarium 200 liter + til denne fiskearten. Til nød kan man ha kampfisk i bolle, siden den har evne til å ta opp oksygen fra overflata. Et filter som holder vannet i bevegelse er et must, samt temperaturregulering.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 16:06   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Gullfisker skal ha ganske kaldt vann (18-22 grader er optimalt -og det ekskluderer at gullfisk kan holdes sammen med arter som krever varmere vann). Blir det for varmt blir de veldig mottagelige for parasitter som angriper finnene, og de dør.
Personlig ville jeg ikke hatt en bolle for å ha fisk i, den er alt for liten til å skape et godt, stabilt miljø for fisk. Helst bør du satse på et akvarium 200 liter + til denne fiskearten. Til nød kan man ha kampfisk i bolle, siden den har evne til å ta opp oksygen fra overflata. Et filter som holder vannet i bevegelse er et must, samt temperaturregulering.

Hmm, jeg ser noen utfordringer her. Vi har 24-25 grader inne og air conditionen går mye og vi har ikke noe ønske å ha det kaldere (da blir det kaldt når det er så pass varmt ute). Kan man ha temperaturreglering nedover?

I tillegg så vet jeg ikke om jeg har så stor lyst å kjøpe noe dyrt akvarium nå. Han vant som sagt disse fiskene så dette var rimelig uplanlagt. I Norge har vi et akvarium og jeg har ikke noe stort behov av å kjøpe et til. Det er jo hyggelig med fisker, men vi aner ikke når vi kommer å flytte herfra og vi kan jo ikke ta med noen fisker.

Hmmm, jeg får dra til dyrebutikken nå (de åpner nå kl 10 regner jeg med). Det var nemlig en hel horv med unger som vant fisker i går så jeg er nok ikke alene om besøk i dyrebutikk i dag.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:37   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Nå har jeg kjøpt et 40 liters kar (for $ 50) og diverse utstyr for like mye. Det er jo hyggelig nok med fisker, men det er jo en særdeles dårlig premie å gi til barn i en konkurranse. :dåner:

Jeg var jo nødt å ha de oppi for jeg kunne gjerne ikke la dem bo i en vase så nå svømmer de rundt der og foreløpig så ser det karet veldig stort ut om man sammenligner med de knøttsmå gullfiskene.

Så til et spørsmål til. I morgen tidlig reiser vi til NY og vi er tilbake mandag kveld. Skal jeg legge i slik mat som de kan spise på eller bør vannet komme seg litt først? Klarer de seg i 2,5 døgn uten mat?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:43   #5
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Ikke gi dem mat nei, de klarer seg fint. Du hadde hatt akvarium før?
Så da husker du sikkert dette med innkjøring og nitritt og sånt, sånn at du tester og er obs etter en stund?
Kjempefint at du kjøpte litt større bolig til dem.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:46   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Ikke gi dem mat nei, de klarer seg fint. Du hadde hatt akvarium før?
Så da husker du sikkert dette med innkjøring og nitritt og sånt, sånn at du tester og er obs etter en stund?
Kjempefint at du kjøpte litt større bolig til dem.

Ja, jeg har hatt fisker før, men jeg var langt i fra noe proff. Ja, jeg husker det med nitritt og at man ikke skulle gi mat på en gang, jeg husket bare ikke hvor lang tid man skulle vente før de fikk mat.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:50   #7
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Det går sikkert bra. Mye hjelp å lese litt på akvaforum hvis du føler du trenger å friske opp litt.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:53   #8
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Egentlig skal man ha et nytt akvarium gående i 2 uker med vann og planter før man har fisker, nettop for at det skal kunne dannes en sunn bakteriekultur i filteret. Nå er jo ikke det aktuelt for deg, men om du kjenner noen med akvarium, kan du jo tigge til deg litt filtervatt med bakterier på, så går det raskere. Fisker klarer seg faktisk ganske lenge uten mat, det er for eksempel bedre med ingen foring, enn overforing hvis man reiser bort.
Gullfisker er forresten karpefisker, de spiser fisker som er mindre enn seg selv. Om 2-3 uker kan du gjerne investere i en eller to maller som holder det rent på bunnen, og malawisnegler sørger for bevegelse i grusen og gode vekstforhold for planter :veldig glad i malawisneglene sine:

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 22:16   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Takk for tips! Ja, det ble litt vanskelig med de to ukene i dette tilfelle. Malawisnegler, det må jeg sjekke opp. Jeg må også finne en bra akvariebutikk, nå var jeg på i en vanlig dyrebutikk.

Takler mallene litt kaldere vann?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 22:21   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Takk for tips! Ja, det ble litt vanskelig med de to ukene i dette tilfelle. Malawisnegler, det må jeg sjekke opp. Jeg må også finne en bra akvariebutikk, nå var jeg på i en vanlig dyrebutikk.

Takler mallene litt kaldere vann?

Ancistrus er veldig hardføre maller, jeg hadde en sammen med gullfisk før, og mallene tålte langt mer enn gullfiskene, for å si det slik Men det er veldig greit å holde seg til fisker som i det fri lever i de samme områdene, for de stiller omtrent samme krav til miljø, og er enkle å holde fornøyde. Dvs, guppyer fra amazonas og gullfisker fra asia er ikke nødvendigvis enkelt å ha i samme kar, selv om artene hver for seg er enkle.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 22:40   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Ancistrus har jeg også hatt.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 23:09   #12
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Litt av en premie! Var det eieren av den lokale akvariebutikken som hadde donert til premieutvalget?
Flott at du har kjøpt et større hjem til de. Lite mat og ofte vannbytter er stikkordene de første to månedene om du har filter.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 23:21   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Litt av en premie! Var det eieren av den lokale akvariebutikken som hadde donert til premieutvalget?

Ja, det må jo nesten ha vært noe slikt. Jeg var i butikken når de åpnet for jeg om jeg ventet så ble det vel sluttsolgt. Det var veldig mange barn som vant gullfisker. Det er jo egentlig en utrolig dum premie og noe man skal kjøpe seg når man VIL ta hånd om fisk.

Jeg skulle kunne tenke meg en karpedam, det hadde vært stas!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 23:34   #14
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Det er jo mange som har gullfiskdam i hagen i varme land, hvis du har en plass sola ikke kommer til kan du jo lage dam der.
Heeei den setningen kom litt uheldig ut.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 03:41   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Skal jeg ha lyset av eller på når vi reiser bort? Har ikke timer.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 09:01   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

*abb, for tips rett og slett*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 09:08   #17
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått gullfisker, trenger tips!

Tror det er lurest å ha lyset av pga at det da ikke blir så mye alger.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no