Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 21:08   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Jeg har begynt å ukehandle igjen, og av en eller annen grunn handlet jeg alt det grønne (som innebærer hjertesalat, agurk, søtpaprika, tomater, squash, gulrøtter, brokkoli og blomkål) i går. Jeg pleier å kjøpe det grønne litt etter litt som det brukes, men denne helga kommer det en del gjester langveis fra, og vi skal feire en bursdag og litt sånn, så da var jeg litt for effektiv og handlet alt i en smell. Squashen (skrives det sånn?) vet jeg klarer seg en stund, er dog mer skeptisk til salaten og søtpaprikaen.

Erfaringer? Noe jeg kan gjøre for å holde det friskt utover oppbevaring i kjøleskap, mener jeg?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:33   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Salaten holder seg veldig frisk og sprø hvis du skyller den og oppevarer den i salatslyngen i kjøleskapet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:35   #3
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Og hvis man ikke har salatslynge?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:38   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Søtpaprika får min datter med seg på skolen hver dag. Den synes jeg holder seg lenge i kjøleskap i alle fall.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:43   #5
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Ok, kan hende det klarer seg helt til mandag, da. Noe blir jo spist opp lenge før den tid, men hvis jeg har klart å beregne maten for hele helga, må noe klare seg en uke i kjøleskapsskuffa.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:45   #6
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Går nok helt fint, gjør slikt støtt og stadig.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:49   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Tomater har det best i romtemperatur. Så dem hadde jeg tatt ut av kjøleskapet. De holder fint en liten uke på benken.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:50   #8
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Med unntak av ein del typar salat så synes eg ikkje det er noko problem å vekeshandle grønsakene som er meint til slutten av veka. Oppbevarer dei i grønsakskuff eller i ei vanleg kjøleskapshylle. Vi pleier kjøpe hjartesalat eller isberg fordi den held seg best, eller så supplerer vi med salat mot slutten av veka.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 22:10   #9
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Tomater har det best i romtemperatur. Så dem hadde jeg tatt ut av kjøleskapet. De holder fint en liten uke på benken.


Jeg har hatt bedre hell med å oppbevare tomater i kjøleskapet enn på benken over lengre tid. Syns de har kort holdbarhet på benken, og bør spises innen få dager, i alle fall her i huset. Derimot er det helt supre etter en uke i grønnsaksskuffen.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 22:12   #10
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Vi handler bare en gang i uka, og det går helt fint med det grønne.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 22:18   #11
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Det går helt fint med en uke. Over en uke også for det meste! TOmater har jeg erfart at holder seg best i kjøleskap, men smaker best når de er romtemperert.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 22:44   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Søtpaprika får min datter med seg på skolen hver dag. Den synes jeg holder seg lenge i kjøleskap i alle fall.

Holder seg i alle fall en ukes tid vil jeg si. Kjøper pakker på Rimi med to stk og hun spiser dem ikke opp på fem skoledager. Kan ikke huske at jeg har måttet kaste noen heller.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 23:47   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Søtpaprika, tomat og salat holder seg minst en uke i hvertfall. Som regel lenger. Jeg har alt unntatt løk og bananer i kjøleskap, synes det holder seg best inni kjøleskapet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 09:27   #14
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Flott, da satser vi på at det holder seg. Så løk bør ikke oppbevares i kjøleskap?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 10:48   #15
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Har løken i grønnsaksskuffen og jeg. Bananer får slippe.
De fleste grønnsaker trives vel i litt kjøligere temperaturer enn det som er i et normalt kjøkken.
Om man har en litt kjøligere bod å putte tingene i så er jo det greit, om ikke så er det få ting jeg dårlig erfaring med å stappe i grønnsaksskuffen. Det blir ikke like kaldt der enn resten av kjøleskapet.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 10:52   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Jeg syns både salat og paprika holder seg ganske lenge og en uke går oftest greit er min erfaring. Og hvis det blir litt slapt så spiser vi det som regel likevel. Grønnsaker blir jo helt ødelagt når de er dårlige så det er enkelt å se om de er spiselige eller ikke.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:07   #17
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønt i kjøleskap (nok et holdbarhetsspørsmål)

Jeg har aldri oppbevart løk noe annet sted enn grønnsaksskuffen i kjøleskapet, og der holder de seg da i mange uker (måneder ).

Men apropos overskriften, når det faktisk blir grønt i kjøleskapet altså, da har det ligget for lenge!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no