Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Underernæring, mattips?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-12, 20:05   #1
Dobernut
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2
Dobernut har et hav av muligheter foran seg
Standard

Underernæring, mattips?

Heisann ha ren noe underernært gutt som i tillegg er lett anemisk.Trenger mattips på kaloriRIKE små enkle måltider. Gjerne smoothies osv.Tar også imot mattips som inneholder en del jern. Akkurat matvarer med jern har jeg oversikt over. Men gjerne middagstips som små mager liker med høyt jerninnhold. Håper noen kloke hoder her har gode tips.

Dobernut er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:36   #2
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

I smoothie kan man dytte det meste. Jeg bruker å ta utgangspunkt i bær og/eller frukt, banan, vaniljeyoghurt og eventuelt litt jus. For å få den mer næringsrik kan du ha oppi en spiseskje cocosa (gir litt kokossmak) og ulike frø, nøtter etc. Jeg vet ikke hvilke frø som inneholder mest jern, men det finner du sikkert. Ettersom jeg har forstått tas jern lettere opp når det kombineres med vitamin c og det har du jo en del av i frukt og bær.

Når det kommer til middag tror jeg at jeg hadde tatt utgangspunkt i det han liker best og "bygd opp" måltidet med matvarer som inneholder en del jern og kalorier. Hva liker sønnen din best?

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:38   #3
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

Tåler han nøtter ?

Min matallergiker har nærmest blitt foret opp på hjemmelagede kjeks med masse malte nøtter av forskjellige slag. Masse protein,sunt fett og kalorier.

Middag er ikke alltid så lett, i allefall ikke om han er kresen i tillegg. En god olje som kan snikes inn i hans posjon er veldig greit. De gjorde vi bla. med grøt ol. Oljen må selvsakt være smakløs om den skal kamufleres.

Vår gutt likte godt tortillalomper, dermed ble det løsningen på ganske mye. Vi fikk i han mye mer grønt og mye mer variert når vi puttet det i ei lompe.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:41   #4
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

Jeg fikk tips om blodpølse når Vesla var småspist - hun elsker det. Jeg er ikke like begeistret, dog... Spinat og brokkoli er vel også jernrikt?

Dersom han er veldig småspist, finnes det vel noen slike "spesialdrikker" på type små juicepakker på apotek som kan brukes til barn...Har du snakket med helsestasjon, forresten? Vesla var ei slik tynn, småspist jente, men selv om jeg var stressa mente HS at det ikke var noen grunn til bekymring, og det jevnet seg jo ut over tid...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:53   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

Blodpølse kan jo være verdt å prøve, det må jo være stappfullt av jern. Jeg husker jeg spiste det en del da jeg var mindre. Med litt sukker på tror jeg, stekt i skiver. Det bør jo være både næringsrikt og rikt på jern.

Tørket frukt og nøtter er bra både for næring og jern. Cashewnøtter og tørkede aprikoser mener jeg ligger høyt på jerninnhold, men det er fra husken.

Det er en del grønnsaker det er jern i også - men kroppen tar mye lettere opp jern fra kjøtt og fisk, så forsøk og fokuser på det. Grovt brød er også bra. Mine unger elsker hjemmelagd knekkebrød. Selv om det er veldig sunt og forsåvidt godt egnet for de som vil slanke seg så er det mye næring i de, det er grovt mel, havregryn og frø. De kan serveres med en fet ost, makrell i tomat, salami osv så blir det et OK måltid.

Hvis du lager smoothie så kan du putte oppi litt nøytral olje, nøtter, fløte, et rått egg. Ikke alt dette på en gang nødvendigvis, men det er en super måte å få i ungene vitaminer og også samtidig litt ekstra næring.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:58   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

Tørket aprikos er godt og har mye jern.

Hva med supermat som hampfrø, knuste linfrø, chiafrø, greens, spirulina osv? Dette kan du også blande i smoothier. Hampfrø er forresten godt oppå alt fra frokostblanding til iskrem.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:02   #7
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.


Dersom han er veldig småspist, finnes det vel noen slike "spesialdrikker" på type små juicepakker på apotek som kan brukes til barn...Har du snakket med helsestasjon, forresten? Vesla var ei slik tynn, småspist jente, men selv om jeg var stressa mente HS at det ikke var noen grunn til bekymring, og det jevnet seg jo ut over tid...

Vi brukte disse i barnehagen, som supplering til maten. Dyrt, men verdt det!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 10:35   #8
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Underernæring,mattips?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Tåler han nøtter ?

Min matallergiker har nærmest blitt foret opp på hjemmelagede kjeks med masse malte nøtter av forskjellige slag. Masse protein,sunt fett og kalorier.

Middag er ikke alltid så lett, i allefall ikke om han er kresen i tillegg. En god olje som kan snikes inn i hans posjon er veldig greit. De gjorde vi bla. med grøt ol. Oljen må selvsakt være smakløs om den skal kamufleres.

Vår gutt likte godt tortillalomper, dermed ble det løsningen på ganske mye. Vi fikk i han mye mer grønt og mye mer variert når vi puttet det i ei lompe.

Du har ikke oppskrift på kjeksene? Og tips til hvilken olje?
Jeg har ei lita ei som spiser veldig lite jeg og.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:09   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underernæring, mattips?

Innmat, spinat, rødt kjøtt og grove kornprodukter er gode jernkilder. Det finnes også en type prim og brunost som er tilsatt jern, den som het litago før, men som heter noe annet nå.

Her er en link med jerninnhold i forskjellige matvarer:
http://www.matprat.no/sitefiles/4/ve...k_jern_web.pdf

Jeg har brukt mye frosne spinatterninger for å få ekstra jern i hverdagskosten. De kan tilsettes nesten overalt. Spaghetti med kjøttsaus feks. blir dig med masse spinat i. Eller omelett. Egentlig i det meste av blandede retter.

Vi måtte til med jerntabletter i tillegg da Vesla hadde jernmangelanemi. Jeg tror ikke vi hadde greid å bygge opp reservene bare med jernrik kost.

Husk også at c-vitaminer er gunstig for opptak av jern i kroppen, mens kalsium kan hemme opptaket. Gi en skive med leverpostei sammen med et glass appelinjuice og dropp melk til måltidene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:20   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Underernæring, mattips?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Vi måtte til med jerntabletter i tillegg da Vesla hadde jernmangelanemi. Jeg tror ikke vi hadde greid å bygge opp reservene bare med jernrik kost.

Husk også at c-vitaminer er gunstig for opptak av jern i kroppen, mens kalsium kan hemme opptaket. Gi en skive med leverpostei sammen med et glass appelinjuice og dropp melk til måltidene.

Dette er også min erfaring, som voksen riktignok. Med riktig mat kan man holde nivåene oppe, men å få dem opp fra et lavt nivå krever noe mer innsats om en kan si det sånn. Hvis man ikke da spiser store mengder innmat til middag hver dag, men det er det vel de færreste som gjør.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 15:36   #11
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Underernæring, mattips?

I tillegg er det lurt å huske at c vitamin fremmer opptak av jern, så appelsinjuice er fint til.
Kalsium hemmer opptak av jern.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no