Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Acsa - ang. studiekompetanse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-06, 14:32   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Acsa - ang. studiekompetanse

Jeg ser at du er studieinspektør, og akkurat den jeg trenger å snakke med.

Håper jeg ikke er altfor frekk nå, det går fint an å ignorere dette innlegget totalt om du ønsker det.

Saken er at jeg er usikker på hvilke fag jeg trenger for å få studiekompetanse. Jeg har gått 3 forskjellige retninger på videregående skole og er helt forvirret. Her er det jeg har gått på:

*Grunnkurs almenn
*VK1 Resepsjonsfag
*VK2 Markedsføring 3

Men på vitnemålet mitt (som heter Kompetansebevis, ser jeg) står det:

Navn: xxxx yyyyyy
Har i 2001 oppnådd kompetanse i videregående opplæring innenfor:

A001 grunnkurs
A003 videregående kurs 1 økonomiske og administrative fag
A005 videregående kurs II økonomiske og administrative fag

Jeg har også de fagene som kreves for å oppnå studiekompetanse og det antall timer man trenger av dem. Jeg har dette:

- Norsk, 4 + 5 + 5 uketimer.
- Engelsk, 5uketimer.
- Matematikk, 5 uketimer.
- Naturfag, 5 uketimer.
- Samfunnsfag (samfunnslære + nyere historie), 2 + 4 uketimer.

Jeg har fått forskjellige beskjeder av 4-5 forskjellige studieveiledere opp gjennom årene og tør nesten ikke stole på ett slikt menneske til. På Uldals videregående skole (privatskole), der jeg gikk det tredje året mitt, fikk jeg beskjed om at jeg mangler disse to fagene for å få generell studiekompetanse:

*Markedsføring 1
*Bedriftsøkonomi 1

Hvorfor må jeg ha disse to fagene når jeg har alle de andre som trengs?Har dette med valg av skolelinje å gjøre? Jeg visste jeg ikke skulle ha hørt på den siste studieveilederen ...

Det som også er veldig kjipt, er at jeg HAR hatt disse to fagene. Resepsjonsfag består av 3 forskjellige fag, nemlig reiseliv, resepsjon og markedsføring! 15 timer totalt per. uke tilsammen. Men siden alle disse tre fagene går under "Resepsjonsfag" teller det visst ikke.

I tillegg står det også på kompetansebeviset mitt at jeg har hatt bedriftsøkonomi, men det står ikke oppført noen standpunktkarakter der. Jeg vet jeg ikke har strøket i noe, så jeg skjønner ikke helt dette.
Alle de andre fagene står det oppgitt standpunktkarakter (og eksamenskarakter).

Håper du kan hjelpe meg, men siden dette muligens ble litt mye så forventer jeg ingenting altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:38   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.430
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sniker meg inn med et spørsmål jeg også.. PS! Bare overse innlegget hvis du ikke har anledning/tid til å svare.

Er det mulig for en voksen person å gå full videregående (90 timer)? I såfall hvordan? Opptaket er jo prioritert de som er yngre. I tillegg skulle jeg gjerne ha gjort det på rekordfart..

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:24   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg sniker meg inn med et spørsmål jeg også.. PS! Bare overse innlegget hvis du ikke har anledning/tid til å svare.

Er det mulig for en voksen person å gå full videregående (90 timer)? I såfall hvordan? Opptaket er jo prioritert de som er yngre. I tillegg skulle jeg gjerne ha gjort det på rekordfart..

nettgymnas... kanskje du kan få rabatt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:25   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him: heey dette er MIN tråd!



Du kan jo ta NKI-studier. De tilbyr studiekompetanse.

www.nki.no

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:39   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.430
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

nettgymnas... kanskje du kan få rabatt?

Tusen takk! Og når det er sagt, så måtte jeg bare le litt, er det kvantumsrabatt du mener?

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:41   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.430
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

him: heey dette er MIN tråd!

:Plystre: Tyven, tyven skal du hete, for du stjal min lille tråd..

Opprinnelig lagt inn av Iset

Du kan jo ta NKI-studier. De tilbyr studiekompetanse.

Jeg har generell studiekompetanse, jeg trenger full videregående (90 timer) Er ikke sikker på om jeg får det på NKI

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:51   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har generell studiekompetanse, jeg trenger full videregående (90 timer) Er ikke sikker på om jeg får det på NKI

Og jeg har full videregående (97 timer) men ikke generell studiekompetanse.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:44   #8
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke studieinspektør, men jeg er studiekonsulent på UiO, så litt har jeg jo måttet lære meg om temaet. Det er ALDRI frekt å spørre meg om noe sånt, men det hender jo jeg ikke kan svare! Også er jeg i innspurten på en hovedoppgave og er ikke så mye her inne, så PM er lurt.

Det tryggeste du kan gjøre er å fylle ut et skjema og sende papirene dine til f.eks UiO og søke om studiekompetanse. Da har du det svart på hvitt. De liker det ikke, men de gjør det.

Men generelt kan jeg jo si at 23/5-regelen er veldig praktisk.

Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når de har minst 5 års kombinasjon av yrkespraksis/utdanning (f.eks dine tre år på videregående) og har dekket alle fagkravene. Som yrkespraksis teller også omsorgsarbeid (f.eks fødselspermisjon) og fullført militær-/ siviltjeneste. Deltidsarbeid blir regnet om til heltid med utgangspunkt i 37,5 timers uke, men 90 % stilling eller mer regnes som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under et halvt år teller normalt ikke.

Fagkravene er:

norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer)
engelsk (5 uketimer)
samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer og nyere historie 4 uketimer)
matematikk (5 uketimer)
naturfag (5 uketimer)

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 20:44   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him, det kjappeste er vel å ta alt som privatist? Men hvis du har generell studiekompetanse, hvorfor trenger du fagene?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:34   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen hjertelig takk, Acsa!! Må det være UiO eller kan jeg sende det til feks. UiS?Og hvor får jeg tak i et slikt skjema?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 08:30   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan sende det til alle universitet og høyskoler. Sjekk på UiS sine sider om du finner et skjema, eller ring studentkontoret deres.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 09:47   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk skal du ha, jeg er deg evig takknemlig.
Det ser absolutt ut som om jeg fyller kravene til realkompetanse.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 09:57   #13
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke realkompetanse - generell studiekompetanse ut fra 23/5-regelen. Realkompetanse, der skal du i stedet for skolefagene dokumentere at du har relevant erfaring (f.eks ti år som assistent på gamlehjem i stedet for helse/sosial på videregående).

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 11:58   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tusen takk! Og når det er sagt, så måtte jeg bare le litt, er det kvantumsrabatt du mener?

Ja det var kvantumsrabatt jeg tenkte på. Som regel tar man jo bare ett eller to fag på nett, så det blir nok litt dyrt ...
Men om du bpr i Bergen har de noe her som heter intensivgymnas, de burde ha noe tilsvarende andre steder i landet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no