Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

70 år siden Donau

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-12, 09:38   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

70 år siden Donau

I dag er det 70 år siden 532 norske jøder ble ført ombord på Donau og deportert til Auschwitz. Det var stort sett bare nordmenn som var med og samlet og arresterte jødene, og av de 532 som dro avgårde 26. november 1942, var det 9 som overlevde.

Jeg synes dette er en ufattelig grusom og skremmende del av norsk historie. Og det er ikke lenge siden. Faren min var 16 år i 1942. Dette er nær historie! Jeg lurer på hvordan jeg kan formidle det som skjedde under andre verdenskrig til egne barn på en måte som gjør at de forstår at vi ikke kan ta forholdene i Norge i dag for gitt. Grusomheter er ikke bare noe som skjer i Nord-Korea, Iran, Kongo eller andre fjerne land.

Fra Aftenpostens artikkel:

Sitat:

Til Auschwitz kom også Ruth Sakolsky fra Tromsø. Hun ble født sommeren 1940, og var etterlengtet: Moren var 38 år, faren over 20 år eldre, de hadde forsøkt å få barn lenge. Moren har laget et album til datteren. Hun bruker albumet nærmest som en dagbok for å fortelle hva som skjer i familien. Her skriver hun at Ruths far ble arrestert sommeren 1941 Det er bilder av lille Ruth fra bursdagsselskap. Den siste bildeserien er fra sommeren 1942, fra dagen da Ruth feirer 2-årsdagen sin. Etter det er det 35 blanke sider i albumet.

- Hun ble arrestert og deportert sammen med moren sin, hun var med på den neste store båten da 158 jøder ble deportert fra Norge på skipet Gothenland 25. februar 1943. Toåringen ble sendt rett til gasskammeret, og ble drept i mars 1943, sier historikeren.

En annen norsk jøde som var med Donau denne dagen var Kathe Lasnik. Boken "Kathe, alltid vært i Norge" av Espen Søby er en bok som forteller livshistorien hennes med utgangspunkt i offentlige arkiver og mennesker som møtte henne. En veldig lesverdig bok!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:45   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Det er en tragisk del av norsk historie, det der. Jeg kjenner en av familiene som klarte å komme seg til Sverige - også kjenner jeg noen som kom til Norge som jødiske flyktninger etter krigen.

Jeg tror jeg skal ta med meg pøbelprinsessen på Det jødiske museet for å se utstillingen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:47   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Takk, noen. Vond påminnelse, men viktig.


532 enkeltmennesker. Det er ikke til å holde ut å tenke på det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:49   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Tusen takk for boktips.
(Siden jeg er fra Nord-Norge, og faren min var født i 1930, er den "den delen" av 2 verdenskrig, jeg vet noe om. Hva som skjedde med jødene her i Norge er vel uansett en del som det ikke har vært fokus på i det hele tatt?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:49   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tror jeg skal ta med meg pøbelprinsessen på Det jødiske museet for å se utstillingen.

Jeg fikk lyst til å ta med eldste dit, men jeg vet ikke om vi rekker Oslotur før jul.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:52   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Dette er bare vondt, og veldig viktig! Fin påminnelse.

Jeg har selv en far født i 1933 som har fortalt meg mye om krigen og sin oppvekst opp gjennom. Det er sterke skildringer!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:55   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Jeg leste et debattinnlegg i Dagbladet (tror jeg det var) i helgen om en undersøkelse blant norske jøder i dag og hvor kort 70 år oppleves og hvor tilstede denne historien er i livene deres fortsatt. Unger etter overlevende som forteller om elefanten i rommet som aldri ble snakket om, men som alle visste om. Det var veldig sterkt, for 70 år føles jo som ganske lang tid, men det er jo ikke det. Og det er en del av historien som ikke er fortalt så mye om, annet enn veldig saklig "dette skjedde" og ferdig med det, liksom.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 09:59   #8
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg leste et debattinnlegg i Dagbladet (tror jeg det var) i helgen om en undersøkelse blant norske jøder i dag og hvor kort 70 år oppleves og hvor tilstede denne historien er i livene deres fortsatt. Unger etter overlevende som forteller om elefanten i rommet som aldri ble snakket om, men som alle visste om. Det var veldig sterkt, for 70 år føles jo som ganske lang tid, men det er jo ikke det. Og det er en del av historien som ikke er fortalt så mye om, annet enn veldig saklig "dette skjedde" og ferdig med det, liksom.

Den sto i Aftenposten (og kanskje Dagbladet også)? Jeg leste den i helgen, og den var tankevekkende.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...r-7053776.html

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:06   #9
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Siden jeg er lærer, er jeg så heldig at jeg får lov å undervise i temaet. De norske jødenes skjebne under 2.verdenskrig legger jeg mye vekt på, jeg trekker helst frem personer fra nærområdet og historiene deres. Det er rystende historier.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:07   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

I min familie blir det fortsatt snakket om hendelser fra krigen. Foreldrene mine er født i -39 og 40, og deres tidlige historie og foreldrenes historie, er jo noe vi fortsatt snakker om. Ergo tenker jeg at for jødiske familier er holocaust fortsatt en del av historien, ja.

Men altså - det kommentarfeltet under det Aftenposteninnlegget. Hva er det med folk?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:08   #11
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Siden jeg er lærer, er jeg så heldig at jeg får lov å undervise i temaet. De norske jødenes skjebne under 2.verdenskrig legger jeg mye vekt på, jeg trekker helst frem personer fra nærområdet og historiene deres. Det er rystende historier.

Hvilket årstrinn er det "vanlig" å begynne og lære om 2. verdenskrig?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:08   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Den sto i Aftenposten (og kanskje Dagbladet også)? Jeg leste den i helgen, og den var tankevekkende.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...r-7053776.html

Da var det nok Aftenposten jeg leste det i, ja.

Humlegård går ut og offisielt ber om unnskylding for å ha vært med på dette, på høy tid etter 70 år.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 10:16   #13
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvilket årstrinn er det "vanlig" å begynne og lære om 2. verdenskrig?

Vi har det på 9. trinn.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 23:47   #14
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Datteren min hadde det forrige skoleår, altså på 9.trinn.

70 år siden, er ikke lenge. Jeg husker ikke så mye om holocaust fra min skoletid, men etter å ha vært i Auswich og Birkenau for litt over 2 år siden, har jeg lest masse. Bøker, på nettet, sett filmer.....sett på bildene jeg tok da jeg var i Polen. Det er så tragisk.

Har også planer om å besøke det jødiske museumet i Oslo, men har desverre ikke kommet så langt ennå.

Takk for boktips, forresten. Den skal leses.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 23:50   #15
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Må ikke glemmes. Tak for denne tråden!

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 00:29   #16
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Satt akkurat og så en dokumentar om det på NRK2 nå. Det er så grusom å se og høre alt det som ble gjort den gangen.
Og jeg gruer meg til tur med 10.klasse neste år. Da skal vi innom konsentrasjonsleirer i både Tyskland og Polen.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 01:24   #17
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Så viktig å ikke glemme, og viktig at det blir enkeltmennesker, og ikke bare ufattelige drapstall og en stor gruppe man snakker om.

Jeg så samme dokumentar som deg, Nabojenta.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvilket årstrinn er det "vanlig" å begynne og lære om 2. verdenskrig?

På mannens skole har de det som 9. trinnspensum, men det er vel vanlig ha litt om det tidligere også. I eldstens 7. klasse har de nettopp lest og sett Gutten i den stripete pyamasen, og jeg regner med at de da også har jobbet noe rundt temaet i tillegg.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 07:53   #18
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Jeg fikk et storts sjokk for 18 måneder siden når noen jeg kjente fortalte at de var fornektere. Jeg sliter litt med å forholde meg til dem også på andre måter.

Min tante (min mors beste venninne) var syk når familien flyktet. Faren og besteforeldrene ble igjen med henne. Det kostet far og besteforeldrene livet. Tanten overlevde ved å bli evakuert til Sverige.

Når jeg dagen etter "det store sjokket" ble spurt hva jeg skulle den dagen, sa jeg dra på Hollocaust museet og som sagt så gjort. Det ble tøfft. Der lærte jeg at Tantens far levde helt til våren 45. Muligens av de som hadde overlevd om jødene fikk være med de hvite bussene som andre norske fanger.

Tanten og jeg diskuterer litt. Hun likte ikke at Mazungen vet at hun måtte flyktet. Hun mener hun "tok jo tog", og gikk ikke gjennom skogen. Likefullt ville hun ikke overlevd.

Min mor som gjennom sin beste venninne (som hun bare kjente lit i 1940 da de var 8) var veldig preget av mye fra krigen. 2 uker for arrestasjonene var hun i bursdag med Cissi Klein, og jeg kjente henne igjen på klassebildet mor hadde tatt vare på. (Trondheims mest kjente offer).

Det er mye kollektiv skyld i denne saken. Det var ikke tyskerene som arresterte og deporterte disse. Der Dansk politi advarte jødene og flere fikk flyktet, samarbeidet Norsk Politi. Sannheten er at Nordmenn lot dette skje. Jødene var stort sett godt integrerte i lokalsamfunnene sine, så fremmedfrykt er ikken forklaring god nok.

Det som skremmer meg mest er at propegandaen fra 30 og 40 tallet fremdeles blir trodd av mange. At jøde påny er et skjellsord er helt utrolig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 08:23   #19
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Viktig merkedag, viktig påminnelse ! Jeg var i Auschwitz-leirene, samt Sachsenhausen og Ravensbrück i høstferien med podens klasse, enormt sterke inntrykk. Jeg kan bare anbefale å engasjere seg i disse turene, vær med å arrangere og bli med som reiseleder når deres barn kommer i den alderen. Minner for livet, også for ungdommene våre! Tidsvitnene er snart borte, men leirene ligger der, som evige minnesmerker. Sårt, rått og brutalt, men godt å ha vært der.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 08:47   #20
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: 70 år siden Donau

Dette er noe jeg virkelig brenner for å formidle -og selv om annen verdenskrig ikke er på pensumet i barneskolen pleier jeg å velge en høytlesningsbok som kan knyttes til temaet og jobbe med det gjennom den. Jeg har lest omtrent rubb og rake om dette emnet og er veldig opptatt av at vi aldri, aldri, aldri må glemme og at vi aldri må tro at det ikke kan skje igjen.

Det er så mange historier som bør fortelles, og det er et emne som virkelig kan åpne øynene på barn og ungdommer for hvordan vi har det nå og at vi må arbeide aktivt for å beholde den freden vi har i landet nå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no