Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-12, 11:53   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Ofte er det jo rimelig dyrt å bestille bilder fra profesjonelle fotografer. Er det da ok å kjøpe et bilde som man scanner for så å bestille opp kopier fra Fotoknudsen eller Japan photo til feks julekort?

Jeg spør fordi Susanne Kaluza har et blogginlegg i dag hvor hun tipser om dette. En ting er jo hva som er lov, en annen ting er hva man synes er greit rent sånn moralsk sett.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 11:55   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Nei, det har man ikke rettigheter til, vanligvis.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:00   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Det er jo ikke lovlig da. Jeg synes dog at det er greit å scanne et bilde man har tatt til fotografen for å lage kort likevel jeg da. (men å scanne bilder man får fra f.eks barnehagefotografering for så å sende de i retur - det synes jeg vel strengt tatt ikke noe om) - Jeg ser at dette er dobbeltmoralsk altså - og jeg har ikke gjort det selv.

Å kjøpe et bilde for så å bestille opp store bilder til gave til besteforeldre og sånn synes jeg dog er noe annet - og ikke greit.

__________________
Min signatur

Sist redigert av Che : 26-11-12 kl 12:18.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:00   #4
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nei, det har man ikke rettigheter til, vanligvis.

Nei, jeg vet at man ikke har lov rent juridisk, men mindre det ligger som en del av avtalen. Jeg lurte mer på om folk synes det er ok allikevel? På bloggen og komentarene ser det liksom ut til at det rettferdiggjøres med at det jo er så usannsynlig dyrt og når man har betalt 150-200 kr for et bilde så burde man kunne gjøre som man vil.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:06   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Jeg har gjort det, men det er bare fordi han som fotograferte var så sta og ikke ville gi oss bilder med normale mål. Han mente at utsnittet var en del av kunsten eller noe. Han eide et rammeverksted og foreslo så hyggelig at vi kunne bestille rammer der.

Vi kjøpte altså bildene, men de ligger i en skuff. Vi brukte dem bare til å framkalle nye bilder som går inn i vanlige kjøpte rammer.

Da vi tok bilder av mellomste hos samme fotograf (vi er litt tungnemme) nevnte han ingenting om utsnitt og alle bildene hadde standard mål når vi fikk dem.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:16   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Nei, det synes jeg absolutt ikke er greit. I tilfeller som det Meissa nevner, hadde jeg nok sett gjennom fingrene med det, men ikke bare fordi man ikke vil gi fotografen lønnen sin. (Og ja, papirkopier utgjør en vesentlig del av lønna til en fotograf.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:17   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.


Da vi tok bilder av mellomste hos samme fotograf (vi er litt tungnemme) nevnte han ingenting om utsnitt og alle bildene hadde standard mål når vi fikk dem.

Kanskje dere ikke var de eneste som hadde valgt den fremgangsmåten, slik at han i mellomtiden hadde konkludert med at det var det mest lønnsomme å gjøre det slik.

Og hva har utsnitt å gjøre med størrelse uansett?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:26   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Det er IKKE greit, og er brudd på copyright.
Det er et håndverk det der og, og jeg syns fotografen fortjener å tjene litt på bildene de tar.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:29   #9
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det er IKKE greit, og er brudd på copyright.
Det er et håndverk det der og, og jeg syns fotografen fortjener å tjene litt på bildene de tar.

Ser at hun selv mener dette ikke er brudd:
"..fotoloven tar slik jeg leser den for seg offentlig fremstilling av foto (dvs trykk i avis, blogg o.l), ikke privat bruk. "

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:35   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Men å produsere for å gi bort syns ikke jeg kommer under privat bruk.
Man har ikke lov til å kopiere filmer for å gi ut heller?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:35   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Jeg vet ikke helt hva jeg personlig mener om slikt, men jeg vet at jeg syns det er ganske forkastelig å oppfordre folk til å gjøre det i en åpen blogg.
Det hender man gjør ting som ikke er helt ok, men man går likevel ikke rundt å oppfordrer andre til å gjøre det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:37   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Jeg vet ikke hvordan lovverket er, men jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. Det er jo fotografens håndverk, og vil en ikke betale for det, får en ta bildene sine sjøl. Vi har valgt å kjøpe CD med alle bildene på og fulle bruksrettigheter, da er det både lovlig og forventet at en tar egne kopier.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:40   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Nei, det er ikke greit. Og jeg synes det er merkelig at man kan oppfordre folk til å gjøre det, eller forsvare å gjøre det selv, fordi "det er for dyrt" å bestille flere kopier. Er det greit å stjele ting man vil gi bort i julegave også, hvis man synes der er for dyrt å kjøpe dem?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:45   #14
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Enig med Maju og Skilpadda.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:46   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Ikk greit. Dette rammes vel av åndsverkloven, og fotografene skal leve av noe de også.
Argumentet om at det er så dyrt er jo helt bak mål, synes man det er for dyrt tar man amatørbilder hjemme.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 12:50   #16
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Skilpadda illustrerer veldig billedlig hva jeg mener.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:03   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Tja. Etter å ha opplevd en 400% stigning i pris på fotografbildene, med det resultat at vi ikke har papirkopier av de to yngste så kjenner jeg at min sympati ikke strekker seg så langt.
Så ja, jeg har gjort det og gjør det sikkert igjen. Men ja, jeg vet at det sikkert er både ulovelig og moralskt galt. :egentlig kriminell:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:11   #18
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg personlig mener om slikt, men jeg vet at jeg syns det er ganske forkastelig å oppfordre folk til å gjøre det i en åpen blogg.
Det hender man gjør ting som ikke er helt ok, men man går likevel ikke rundt å oppfordrer andre til å gjøre det.

Ja, det er vel kanskje det jeg reagerte mest på. Det hender jeg balanserer på grensa av jeg synes er rett på en del sånne ting selv. Blant annet scannet jeg og brukte førsteklassebilde av mannen på invitasjonen til hans 30-årsdag da jeg ikke hadde peiling på hvordan jeg skulle spore opp evt fotograf for å spørre om lov. Men nettopp det å oppfordre til det i en blogg (som attpåtil er såpass stor og kjent) synes jeg er ugreit, og også veldig interessant når dama har jobbet som frilansjournalist.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:14   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Men Floksa, det er da ikke noen menneskerett å ha billige fotografbilder av barna sine? Jeg returnerte mine selv, fordi jeg synes de var for dyre. Da får jeg bare bruke et litt dårligere bilde jeg har rettighetene til?

Hvis mange nok synes en vare er for dyr, synker etterspørselen og prisen må justeres. Det er helt basic markedsøkonomi.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:39   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ok å scanne fotografbilder for å bestille kopier selv?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men Floksa, det er da ikke noen menneskerett å ha billige fotografbilder av barna sine? Jeg returnerte mine selv, fordi jeg synes de var for dyre. Da får jeg bare bruke et litt dårligere bilde jeg har rettighetene til?

Hvis mange nok synes en vare er for dyr, synker etterspørselen og prisen må justeres. Det er helt basic markedsøkonomi.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no