Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 22:08   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Jeg prøver iherdig å redde livet på en pusejente som mest sannsynlig er et resultat av et særdeles romantisk søskenpar
Eierene vil ta livet av henne, men det vil jo ikke jeg vite noe av (byjente som jeg visstnok er). En potensiell ny puseeier er engstelig for om pusejenta kan være litt "gal i hodet"?

Noen som vet om hvilken risiko det er for det? Eller om det er sannsynlig at andre "skader" kan ha oppstått? Evt hvilke?

(Pusejenta MÅ steriliseres for å forhindre at hun igjen formerer seg)

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:03   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Hvor gammel er pusejenta?
Holder hun hodet stødig oppe? Går hun?

Jeg har sett hjerneskadde pusebabyer der det dessverre var liten tvil om at de ikke var levedyktige, så jeg tror du vil oppdage det ganske lett.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:31   #3
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Både hun og broren er 1 mnd. De ser ut som helt normale og schempesøøte pusekattbarn

Kan det ha oppstått noe som først merkes etter en tid? Evt hva?

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:41   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Det er godt mulig moren ville gått fra de om de ikke var normale. Men det er klart hun kan få personlighetsproblemer senere.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:53   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Hva er å anbefale her da tror dere? Få katten til et nytt hjem og ta sjansen på at den ikke blir mannevond, eller avlive den (ved hjelp av hammer eller skytevåpen )

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:57   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Byjente som jeg er, så stemmer jeg for redning og senere avlivning hos veterinær om hun skulle vise seg å klikke.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:58   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Byjente som jeg er, så stemmer jeg for redning og senere avlivning hos veterinær om hun skulle vise seg å klikke.

Vokst opp på tjukkeste bondelandet, men istemmer dette likevel!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 07:54   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Ville ringt dyrlegen og hørt hva han mente om det da han muligens sitter med erfaring fra den "problem" stillingen.

Lykke til.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:08   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Og kan man være helt sikre på at hun er resultat av søskenformering?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:14   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Her står det litt:

http://www.messybeast.com/inbreed.htm

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:36   #11
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og kan man være helt sikre på at hun er resultat av søskenformering?

Nei - helt sikre er de ikke.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:37   #12
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Helt ærlig er jeg ikke for at ethvert dyr skal reddes for enhver pris.
Men om du ønsker å ha katt, ikke bare for å redde katten, synes jeg du skal snakke med en veterinær.
Lykke til.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:52   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Helt ærlig er jeg ikke for at ethvert dyr skal reddes for enhver pris.

Nei selvsagt ikke, men å avlive tilsynelatende helt friske dyr fordi de KAN være syke? Eierne vet ikke engang om ungene ER resultatet av "søskenkjærlighet" engang. Jeg synes det blir for ille å bare avlive tvert, det går an å ta tiden til hjelp og se om dyret forandrer seg. Sannsynligvis er jo dette en helt frisk og normal pusejente.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:28   #14
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Da har jeg snakket med dyrlegen. Det skulle ikke være noe problem siden dette er "første generasjon innavl". Skulle disse derimot formere seg med hverandre kan man få et problem. Dyrlegen sa at ser man på alle verdens katter kan det nok være en bitteliten overvekt med problemer hos innavlskatter, men disse det her er snakk om har i prinsippet ikke større sjanse for problemer enn et hvilket som helst kull

Hurra!

(Og hvis noen har veldig lyst på en pusejente er det bare å hyle ut i tilfelle den nye potensielle katteeieren skulle trekke seg. Pus bor på Hadeland, men jeg kan få fraktet den mot Oslo om ønskelig)

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:13   #15
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei selvsagt ikke, men å avlive tilsynelatende helt friske dyr fordi de KAN være syke? Eierne vet ikke engang om ungene ER resultatet av "søskenkjærlighet" engang. Jeg synes det blir for ille å bare avlive tvert, det går an å ta tiden til hjelp og se om dyret forandrer seg. Sannsynligvis er jo dette en helt frisk og normal pusejente.

Jeg er i mot at man tar til seg dyr fordi de kan bli avlivet.
Jeg mener at man skal ta til seg dyr fordi det er et inderlig ønske, og et gjennomtenkt ønske.
Å ta til seg dyr av "barmhjertighet" er ikke alltid like lurt.
Og det tror jeg Beathe vet.

Og: Katter er i en særstilling. Det er ALT for mange av dem, ergo oppstår slike situasjoner.
Katteeiere bør kastrere/sterilisere sine katter. Uten unntak.
Om det da ikke er rasekattavl under skikkelige former.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:24   #16
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Iset og Line* - jeg er enig med dere begge

Line* - finner jeg ikke noen som kan ta den blir den nok avlivet. VI skal ikke ha den, men jeg tenker at det beste er om jeg kan finne noen som ønsker seg katt som kan tenke seg å overta den. Inntil videre får den leve (krav fra meg )

Iset - jeg synes også det blir for dumt å avlive uten å ha prøvd de fleste andre utveier først. Pus virker helt frisk og dyrlegen mener den ikke har større sjanse enn andre katter til å ha/få problemer.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:29   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Det er noe sjarmerende ved hjerneskadde katter. Jeg har en, han kan sitte å glo inn i hvitveggen i mange timer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:31   #18
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Iset og Line* - jeg er enig med dere begge

Line* - finner jeg ikke noen som kan ta den blir den nok avlivet. VI skal ikke ha den, men jeg tenker at det beste er om jeg kan finne noen som ønsker seg katt som kan tenke seg å overta den. Inntil videre får den leve (krav fra meg )

Jeg skjønner.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er noe sjarmerende ved hjerneskadde katter. Jeg har en, han kan sitte å glo inn i hvitveggen i mange timer.

Øh...Kødder du?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:40   #19
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Nei.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:42   #20
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke problemer kan oppstå hos katter med foreldre som er søsken?

Jøss.
Fungerer den ellers, da? :nysgjerrig:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no