Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skrive nynorsk på FP-veke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-17, 15:40   #21
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg skriv nynorsk privat, og veldig ofte bokmål på jobb. Det er heilt problemfritt.

Mange dialekter ligg tett opp til nynorsk, så eg forstår eigentleg ikkje kvifor ein ikkje skriv det som ligg nærmast dialekta si?

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 15:46   #22
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.718
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Godt tiltak! Eg er inspirert.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 15:50   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, når jeg ikke får skrive på dialekt her, så skriver jeg heller ikke nynorsk.

Sidestiller du nynorsk og dialekt?

Neida.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 15:55   #24
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Uff nei. Nynorsk burde vært tatt bort.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 15:59   #25
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.718
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Må vi ha denne diskusjonen i en slik tråd som dette også? Og hvorfor er det alltid et behov for å rakke ned på nynorsk? Det er et skriftspråk i landet dere lever i, lev med det! Jeg er så lei slikt ubegrunnet hat. (Trude Mostue har terget meg opp hele uka).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:11   #26
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg vaks opp med nynorsk i grunnskulen, og er gjerne med på å skrive nynorsk her inne denne veka. Ikkje at eg er så aktiv for tida, men likevel.
Eg kjem frå Sunnfjord, der dialekta er i e-mål (å gjere, og ikkje å gjera, for eksempel), og nynorsken min er nok omtrent som den var i skuledagane. Må innrømme at eg ikkje har fulgt så godt med på endringane dei siste åra.

Har forresten akkurat vore på fjelltur, og hatt dårleg samvit for at eg skreiv den der lille boka mi på bokmål og ikkje på nynorsk.(tenkte at om nokon no plutseleg ville gje den ut, så ville den gamle norsklæraren min bli skuffa )

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:29   #27
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Eg trur mange ikkje får til nynorsk fordi dei ikkje kan eller vil sjå på det som dei ser på eit framandspråk. Dei har liksom for seg at det ikkje skal koste noko og at ein ikkje skal måtte lære seg noko utanåt. Det skal liksom vere mogleg å føle seg fram til kva som er rett. Men det går jo ikkje med noko språk.

Der trur eg du er inne på noko. Det eg ser på som den største utfordringa for elevar som skal lære nynorsk, er at dei så sjeldan ser målforma i bruk i kvardagen. Det blir noko dei børstar støv av i norsktimene på skulen, og knapt nok det.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:33   #28
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.501
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Må vi ha denne diskusjonen i en slik tråd som dette også? Og hvorfor er det alltid et behov for å rakke ned på nynorsk? Det er et skriftspråk i landet dere lever i, lev med det! Jeg er så lei slikt ubegrunnet hat. (Trude Mostue har terget meg opp hele uka).

Jeg syns nynorsk er fint, men jeg vil ikke skrive det selv.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:33   #29
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Ulykkelig

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg har nynorsk slm hovudmål og det er berre tøys at eg skriv bokmål på forum.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:33   #30
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg kan prøve, men eg hugsar ikkje mykje frå skuledagane.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:35   #31
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.501
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sidestiller du nynorsk og dialekt?

Neida.

Neida, det gjør jeg ikke, men jeg skrev bokmål overalt før, men her ble det ikke akkurat satt pris på, så da gikk jeg over til bokmål, og holder meg til det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:35   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Det Blondie seier!

Har oppdatert HI med intro-teksten frå facebook, der det framgår at det er lågterskel og utan prestasjonspress.

Sitat:

Det er vel på tide med en nynorsk-uke på Facebook igjen, eller hva? En lavterskeluke (ei lågterskelveke) hvor spesielt vi som elsker vårt (konservative) bokmål og aldri i livet kommer til å endre målform, kan utforske og glede oss over en annen språklig identitet en stakket stund. Uten prestasjonspress – nynorskspesialistene må bare le nådig i vei, og de må gjerne rette på oss også. Vi er rause og unner dem den gleden. De som ikke er helt stødig i bøyningsendelsene til enhver tid, kan jo grave frem ordboken, fysisk eller på nett (ordbok.uib.no). Erfaring tilsier at man får stadig mindre bruk for den utover i uken, og det er en litt deilig følelse. Så da/då set vi/me i gang – frå torsdag 19. januar (morgon) til onsdag 25. januar (midnatt). Lukke/lykke til!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:52   #33
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Må vi ha denne diskusjonen i en slik tråd som dette også? Og hvorfor er det alltid et behov for å rakke ned på nynorsk? Det er et skriftspråk i landet dere lever i, lev med det! Jeg er så lei slikt ubegrunnet hat. (Trude Mostue har terget meg opp hele uka).

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 16:57   #34
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.999
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg skriv gjerne nynorsk ei veke. Trur ikkje det skal vere noko problem. Eg underviser jo i nynorsk som sidemål, og då eg studerte i Trondheim sat eg i redaksjonen for lagsbladet til BUL i Nidaros - der kunne vi berre skrive nynorsk.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 17:01   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.399
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg er med! Eg treng treninga! Hadde nynorsk som hovudmål frå og med femte klasse (vi flytta til ny plass) og ut ungdomsskulen. På videregåande valde eg bokmål som hovudmål att, men fekk 6 i nynorsk sidemål. Det er nå 25 år sidan, og eg har omtrent ikkje skrive nynorsk sidan då.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 17:18   #36
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg er med. Har hatt nynorsk som hovudmål heile skuletida, men skreiv bokmål då eg studerte. Berre tull eigentleg, nynorsk er jo slik eg tenke og snakka. Fødd og oppvaksen eit steinkast, ja eller ein god joggetur då, frå heimgarden til Ivar Aasen er eg og.

Så eg tenke at eg berre skal skrive på nynorsk frå no av.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 17:27   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg las nynorske boker nå og da, men det treff meg ikke i det heile tatt i hjartet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 17:39   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Jeg skriver veldig nærme dialekten min, faktisk. #utvannetbergenser

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 17:43   #39
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Nynorsk er ikkje lett for meg - men eg kan gje det eit forsøk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-17, 17:45   #40
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Uff nei. Nynorsk burde vært tatt bort.

Tatt bort frå kor? Meiner du verkele å ville fjerne eit målføre som ligg som ein del av grunnlaget for identiteten til mange menneske? Det der er jo på Trude mostue-nivå, og eit åtak på noko som er viktig formange. Makan.

Eg er med. Har nynorsk som hovudmål, men skriv like godt på begge målføre, og nyttar begge deler på jobb.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no