Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-17, 10:50   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg skriver bok og trenger litt input. Hva likte åtteårige jenter å leke med i 1990? Har fått tips om My Little Pony, men jeg tar gjerne i mot andre tips også. Hva med musikk? Jeg, som var ti år eldre på det tidspunktet, husker at vi hadde mye moro med opptakskassetter, men var det allerede ut i 1990?

Hvordan var klærne og møblene på den tiden? Lutet furuhelvete, erindrer jeg. Andre små detaljer som kan være moro å ha med?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:03   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg var 10 år i 1990 og husker vi lekte med sylvanian families, barbie, my little pony, noen små fedukker med fargerike vinger. Husker jeg ønsket meg veldig en sånn https://youtu.be/tpM5sH9Lxgc for det hadde ene venninnen min. Vi brukte å spille inn stemmene våre på kassett ja, lagde radioprogram og sånt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:06   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

My Little Pony, Barbie, Sylvanian og opptakskassetter ja.
Vi var mye ute og lekte slåball, dødball, anti over, tittern på hjørnet. Musikk kan jeg virkelig ikke huske.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:12   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg var 10 år i 1990. Vi hoppet mye strikk ute, og inne hadde vi Barbie og de som var et par år yngre lekte nok med Baby Born-dukkene.

Jeg husker jeg fikk sånn hvitfoliert Ikea-skrivebord i den alderen, og kasettspilleren med avtagbare høyttalere og den lys blå Saccosekken var noen av mine kjæreste eiendeler.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:12   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg var 9 år i 1990. Noen lekte med Barbie og Pony, jeg tror jeg hadde sluttet med det. I 1990 var det Brandenburger Tor som var Norges bidrag til MGP, og vi var en gjeng som sang blant annet den sangen, på toppen av et av de høye byggene i byen. Vi trodde vi sang vakkert, og jeg lurer på den dag i dag hvor mange som hørte oss. Jeg tror ellers at vi faktisk klatret i trær, vi hoppet strikk, paradis, lekte sisten, boksen går. Vi lekte frisør ved å ordne håret på hverandre, vi tjuvlånte litt sminke som vi testet ut, og skravlet endel.

Opptakskassetter holdt vel ut langt utover 90-tallet? Vi hørte på Roxette i 1990, selv om Look Sharp da var et par år gammel, og det var rett før Joyride kom i 1991. Bortsett fra en Roxette-kasett og MGP-kasett tror jeg ikke at jeg hadde så mye musikk-erfaring. Eller var det den tida det kom ut sånn reiseradio-kassetter, tro?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:18   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Brita Katrine Wallevik var en av mine store idoler. Hun døde av kreft i 1989 (tror jeg det var), men ga ut en plate med norske barnesanger før det. Jeg hørte på den kassetten til den smuldret opp.

https://youtu.be/0i7NGTQiewo

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:21   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.552
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg var bare 5 år i 1990, men opptakskassetter drev vi med da jeg gikk i 5. klasse og oppover.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:25   #8
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Det var vel rundt den tiden vi lekte med Polly Pocket? Jeg hadde en boks som inneholdt et hus der de bittesmå dokkene bodde.

Et par av venninnene mine hadde kassetter med Jannicke (?), norsk barnesanger. Selv husker jeg neimen ikke hva jeg hørte på før litt lenger utpå 90-tallet.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:28   #9
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg fylte 8 i 1990, og gikk i første klasse. Jeg husker at vi var mye ute, hoppet tau og sånt. Vi lekte fortsatt med dukker, men det begynte vel å dabbe av. Barbie var stas. Og Polly Pocket!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:30   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Vi hørte på Kine Ludvigsen omtrent på den tiden, husker jeg.
Skoledagbøker var poppis, playmo og polly pocket.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:31   #11
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Ja, vi hoppet mye strikk, også var det veldig kult med rulleskøyter. Ikke rollerblades.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 11:32   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Minnebøker var mye i bruk. Og det var stas å få lærerne til å skrive i dem. De ble pyntet med glansbilder og klistremerker, og man tegnet gjerne en regnbue og sky med smilefjes.

Versene man skrev inn var ganske pompøse:

En rose din mor og far fikk i gave
Ble plukket i himmelens have
Et barn ble lagt i deres favn
Albertine ble hennes navn

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 12:00   #13
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Hvordan i all verden kunne jeg glemme strikkhopping.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 12:09   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg var 9 i 1990. Lekte med Barbie, My Little Pony, Popples og sto mye på rulleskøyter. Var ikke så mye furuhelvete enda på den tiden, men pastellfargede skinnsofaer og tørkede blomster/blonder var en greie på interiørfronten. Og hvite brunevarer. Elsket (elsket elsket) Punky på TV og hørte på Roxette. Nintendo NES og GameBoy var også vanlig på denne tiden!

Også husker jeg at jeg ønsket meg desperat en Teddy Roxspinn!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 12:13   #15
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg er eldre, men husker at mine yngre søskenbarn og nabojenter lekte mye med sprettballer og klinkekuler ute på den tiden. Guttene lekte med småbiler, plastsoldater og actionfigurer.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 12:33   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Eg var jo, hehe, nitten da, men leser gjerne boka di, Albertine!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 12:40   #17
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg var jo, hehe, nitten da, men leser gjerne boka di, Albertine!

Jeg tror ikke du har noe valg, du blir nok første testleser.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 15:10   #18
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg var 10. Og jeg hadde quints, femlinger som jeg hadde masse gøy utstyr til. Søsteren min var 7, og der gikk det i My Little Pony. Ellers var vi mye ute og lekte og vi tok mye opp på kassett.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 17:33   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Jeg ble syv i 1990, og mener å huske at jeg lekte mye med lego, med sånne treklosser vi hadde som søsknene og jeg lagde store slott og byer av, som ble bebodd av legomennesker, jeg tegnet masse, leste masse, og var veldig, veldig mye ute og lekte med søsknene. Da lekte vi vår helt egne "rømte barn"-lek (som var ganske intrikat med fargekodede biler som ga oss hint om hvor forfølgerene var i landskapet, rød bil betydde "blodig fare", svart bil betydde "død eller levende", blå betydde "litt roligere nå" og hvit betydde "faren over", og da kunne vi gå og få epler av hun snille damen som ga oss mat i ny og ne. (Mamma.) Og så bygde vi hytter i skogen, lekte at verandarekkverkene var hester som vi salte på og red på tokt, vi lekte med biler i sandkassa og boksen går og gjemsel og alt sånt.

Og så hadde jeg en dokke og en bamse som var med i dokkevogn hit og dit, men stort sett var det (den evige tålmodige) katta som lå i dokkevognen og ble matet med hundemat på gaffel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 19:42   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lekte åtteåringer med i 1990?

Vi lekte masse i skogen. Bygde hytter. Sugde på pinner vi hadde hatt nedi maurtua (...). Trilla pinnsvin rundt i dukkevogner. Slåball, men da var vi nok litt eldre. Inne lagde vi radio med kassettspiller. Barbie. My little pony. Jeg hadde en sånn der Keyper-snegle. Samla på såper, servietter, viskelær. Hadde settekasse. Også bugg, da.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no