Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matematikk i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-06, 13:23   #21
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Som realist og matematikklærer på videregående må jeg si at jeg ofte ser unger som er blitt lært ting på feil måte en eller annen gang i ung alder. Det er svært vanskelig å rette på dette i etterkant (det vil si etter 6. klasse egentlig). Det er forferdelig trist å se unger som alltid bare har blitt fortalt hvordan de skal løse mattestykker, uten noe som helst engasjement eller forståelse for hvorfor. Derfor mener jeg det skal være en engasjert og matteinteressert førskolelærer som setter i gang med matte i en barnehage. Det burde være valgfritt, jeg tror det er viktigere at en barnehage står fritt til å legge vekt på de områdene deres ansatte har sin styrke innenfor. Og om de ansatte i en barnehage virkelig aldri fikk til matte for sin egen del, så synes jeg de skal holde seg langt unna det faget, for å si det rett ut. Så er i hvertfall ingen skade skjedd. For de som er virkelig tidlig ute til å være flink med tall, er det viktig å oppmuntre, men ikke la det bli kjedelig. Alt for mange begavede barn her til lands får dårlige arbeidsvaner fordi de ikke får tilpasset opplegg.

Jeg underviser mange elever som har slitt med matte i alle år, og jeg har stor medfølelse med dem. For de som er svake i faget, har selvfølelse alt å si, og det får de kanskje utviklet bedre i barnehagen gjennom lek enn gjennom å begynne tidligere og tidligere med faglig opplæring? Nå har vi jo hatt en utvikling de siste årene med mer og mer faglig innhold i opplæringen, tidligere og tidligere. Jeg får litt inntrykk av at man pøser på mer og mer av noe som ikke funker. Det er flere og flere skoletapere, særlig blant guttene. La barna være barn og leke på egne premisser, det er det aller beste grunnlaget for senere faglig utvikling tror jeg.

Jeg tror nok barnehagen fokuserer på det siste du har skrevet. Det er ikke meningen at barnehagen skal begynne med matteundervisning. Fokuset er nok på å få barn interessert i tall, lære seg og benevne de og kanskje så smått begynne og regne hvis noen er moden for det. Det samme skjer med bokstaver og lesekompetanse.

Førskolelærere har gjennom utdanningen fått undervisning i matte gjennom et helt år og jeg vil tro de fleste pedagoer er rustet til den type kunnskap man da krever i en slik type setting. Nå er det ingen hemmelighet at dagens ungdom sliter mer med realfag enn tidligere, men jeg tror faktisk dette problemet kommer fra barneskolen og ikke barnehagen. Det er jo heller ingen hemmelighet at mange kommende lærere sliter med mattefaget på lærerhøgskolen.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 13:28   #22
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sukk, nå blir jeg misunnelig.


Nå tror jeg at jeg har fått for meg at dere bor i Oslo?! Nå vet jeg ikke hvordan kompetansenivået er i deres barnehager, men mange barnehager i Oslo sliter jo med å få ansatt utdannet personale. I Trondheim feks. er situasjonen helt motsatt. Har flere venninner som er førskolelærere og hun ene kunne fortelle at da hun søkte på jobber som førskolelærer tidligere i år, var det 398 søkere. Stillingsutlysningen gjaldt mellom 20- 30 førskolelærerjobber.

Det er trist at Oslo har mangel på førskolelærere. Jeg mener alle barnehager trenger en andel med pedagogisk kompetanse.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 13:33   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage har i 8 måneder hatt kun en ansatt med utdannelse. Nå har to av tre avdelinger en med pedagogisk utdannelse hver. I tillegg er det en nyoppstartet barnehage, som har hatt enorme utskiftninger i personale, ca en ny vikar i måneden, og sliter fremdeles, etter ett år, med oppstartsproblemer som helt enkle rutiner.

Det begynte bra, gikk skikkelig skeis, nå er det på vei oppover igjen, men jeg begynner å bli utolmodig.

Situasjonen i Oslo er helt uholdbar. Sist de regnet over er det rundt 4000 barn som ikke få rdet tilbudet de har krav på, på grunn av manglende utdannelse hos personalet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 14:13   #24
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vår barnehage har i 8 måneder hatt kun en ansatt med utdannelse. Nå har to av tre avdelinger en med pedagogisk utdannelse hver. I tillegg er det en nyoppstartet barnehage, som har hatt enorme utskiftninger i personale, ca en ny vikar i måneden, og sliter fremdeles, etter ett år, med oppstartsproblemer som helt enkle rutiner.

Det begynte bra, gikk skikkelig skeis, nå er det på vei oppover igjen, men jeg begynner å bli utolmodig.

Situasjonen i Oslo er helt uholdbar. Sist de regnet over er det rundt 4000 barn som ikke få rdet tilbudet de har krav på, på grunn av manglende utdannelse hos personalet.

Det er trist at det skal være sånn. Det gir jo barn en ustabilitet som man gjerne skulle vært foruten! Oslo kommune bør kanskje revurdere hvordan de skal klare og friste flere førskolelærere til Oslo? Friste med bedre lønn og avtaler hos de ansatte?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 18:58   #25
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg tror nok barnehagen fokuserer på det siste du har skrevet. Det er ikke meningen at barnehagen skal begynne med matteundervisning. Fokuset er nok på å få barn interessert i tall, lære seg og benevne de og kanskje så smått begynne og regne hvis noen er moden for det. Det samme skjer med bokstaver og lesekompetanse.

Førskolelærere har gjennom utdanningen fått undervisning i matte gjennom et helt år og jeg vil tro de fleste pedagoer er rustet til den type kunnskap man da krever i en slik type setting. Nå er det ingen hemmelighet at dagens ungdom sliter mer med realfag enn tidligere, men jeg tror faktisk dette problemet kommer fra barneskolen og ikke barnehagen. Det er jo heller ingen hemmelighet at mange kommende lærere sliter med mattefaget på lærerhøgskolen.

Det er selvfølgelig bare bra å kunne sette tall på enkle ting som skjer i hverdagen, og hvis det er god pedagog som liker tall som gjøre det, blir resultatet helt sikkert bra. Men jeg mener fortsatt det er andre ting som er viktigere i barnehagen. Jeg er glad for at snuppas barnehage har lagt vekt på omsorg, sosial kompetanse og miljø i sin halvårsplan. Håper de klarer å gjennomføre planen. De skal blant annet være med på innhøsting av økologiske grønnsaker, være med på å lage maten og lære om kildesortering.

Det nok desverre ikke bare lærerstudenter som sliter med matematikken, og det er sjokkerende å være i den videregående skolen og se hvor dårlig man kan være og fortsatt få en toer i matematikk bare man er pliktoppfyllende. Lenge var det da slik at det var ikke så farlig om man fikk "nuggen" i alle fag, "man kunne jo alltids bli lærer." Det var bra at Clemet innførte krav om 3 i matematikk og norsk for å komme inn på lærerhøyskolen, håper det gjelder for førskolelærere også. Egentlig burde lista vært lagt mye høyere, i hvertfall nå som teorifag vektlegges mer, enda tidligere.

Kjenner en som begynte som lærer i første klasse i fjor, han var sjokkert over hvor lite tid de hadde til lek. De hadde rett og slett så mye fag de skulle gjennom. Og mange av dem er ikke fylt seks år engang. Litt trist, synes jeg. Det passer sikkert for noen, men ikke for alle.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 19:59   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.270
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv innbiller jeg meg at å lære matte gjennom lek på barnehagebarnas nivå kommer til å gjøre mattefaget mer interessant for barna på skolen.

Uten å være noen fagperson på området, tror jeg at grunnen til at mange synes matte er kjedelig, er at de ikke ser hvordan man bruker matte i praksis. Dette ser jo ut til å være en god start for å opparbeide den forståelsen.

(Selv om jeg enn så lenge ikke tror jeg har brukt algebra i dagliglivet. Mulig det kun er fordi jeg aldri var noen racer i algebra. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 20:55   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.430
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mange morsomme tanker om matematikk!

Selv har jeg et ganske ambivalent forhold til dette med læreplaner i barnehagene ettersom jeg opplever læring som en indrestyrt og "naturlig" prosess. Med det mener jeg: Er det mulig å delta i dagliglivet uten å lære? Hvis man har 10 epler og 15 barn, vil ikke det at de voksne deler opp frukten automatisk gi en kompetanse i brøkregning? Selvfølgelig på et ubevisst plan, men alikevel er dette en erfaring som barna vil inneha og som de kan bruke ved innlæring av brøk. Samme med dette med å låne penger. Da har man automatisk fått en forståelse av negative tallverdier. Låner man to kroner og bruker de så er man skyldig to kroner, altså man har -2 kroner. Ja, nå tar jeg litt av her! Jeg mente ikke at ungene skal låne penger av hverandre i barnehagen.. Jeg bare mente at et daglig liv uten at man tilegner seg kunnskap og lærer er umulig.

Men nåja, i vår barnehage har jeg mer inntrykk av at de heller prøver å tilrettelegge forholdene for læring heller enn å direkte lære opp ungene. Og det er jeg volsomt begeistret for.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 21:05   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.073
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg med barn i Montessorribarnehage kan jo bare si velkommen etter.

Ungene i storebrors barnehage regner 3-sifrede substraksjonsstykker uten å blunke, og de syns det er GØY!

Det som jeg syns er kjempeviktig er at det er barnas lærelyst som skal styre dette. Ikke sånn at nå er de 4,5 år, så nå er det sånn og sånn matematikk. Noen 4-åringer er i ferd med å knekke lesekoden men er helt uimottagelige for tall, andre bryr seg BARE om tall. Det nytter ikke å dytte tall inn i et hode som akkurat da er mer innstilt på en annen type læring. La barna søke mot det de syns er spennende, og veilied dem derfra.

:Montessorrientusiast:

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 10:04   #29
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen "vår" starter opp med MIO-prosjektet neste høst, vi fikk info om dette på foreldremøtet i forrige uke. Jeg er absolutt for dette prosjektet. Det dreier seg jo primært om å forebygge senere matematikkvansker - noe som veldig mange sliter med.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 10:14   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er aldeles topp!

Og misunnelig på Polyanna som har en Montessoribarnehage i nærheten

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 14:19   #31
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er positiv til at barn skal lære masse jeg. Også matematikk, så klart. Jeg mener man ikke skal være så redd for å innføre flere læringsmål i barnehagen. Det er vel aldri meninga å presse ungene ned på en pult og hamre brøkregning inn i hodene. Det er vel meninga å gjøre dette på en morsom måte. Som all læring bør være. Det er jo flott å vite ting!

LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 19:52   #32
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Det er vel aldri meninga å presse ungene ned på en pult og hamre brøkregning inn i hodene. Det er vel meninga å gjøre dette på en morsom måte. Som all læring bør være. Det er jo flott å vite ting!

Joda såklart bør all læring være sånn, og tanken bak er veldig ofte god når man innfører mer teori i skolen. Men i praksis så viser det seg gang på gang at det ikke nødvendigvis blir på en morsom måte, og at elevene ender opp med å lære MINDRE, ikke mer. For læreren som har 26 timer i uka, med 28 seksåringer som mye heller vil løpe hit og dit, er det ikke alltid greit å være morsom i alle fag hele tiden. Før var seksåringene i barnehage, kanskje det var lurere tross alt?

Så ja, jeg er helt enig i at læring er bra og kan være morsomt, men alt til sin tid og det finnes flere sider av mennesket enn bare hva man har oppbevart av faktakunnskaper i hjernen.

Tanken er god, men det er desverre ikke sant at det alltid er tanken som teller.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 20:03   #33
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Joda såklart bør all læring være sånn, og tanken bak er veldig ofte god når man innfører mer teori i skolen. Men i praksis så viser det seg gang på gang at det ikke nødvendigvis blir på en morsom måte, og at elevene ender opp med å lære MINDRE, ikke mer. For læreren som har 26 timer i uka, med 28 seksåringer som mye heller vil løpe hit og dit, er det ikke alltid greit å være morsom i alle fag hele tiden. Før var seksåringene i barnehage, kanskje det var lurere tross alt?

Så ja, jeg er helt enig i at læring er bra og kan være morsomt, men alt til sin tid og det finnes flere sider av mennesket enn bare hva man har oppbevart av faktakunnskaper i hjernen.

Tanken er god, men det er desverre ikke sant at det alltid er tanken som teller.

Jeg skjønner godt poenget ditt. Jeg ser de utfordringene man har. Men jeg mener - på prinsippielt grunnlag - at man ikke skal legge fra seg den gode tanken. Selv om oppgaven forbundet med å gjennomføre noe slikt - på en god måte - er omfattende.

LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 21:40   #34
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.291
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du tok sikkert litt i, Bequita - men det er da ingen førsteklasser som har så mange som 28 elever? Er det? Toern begynte akkurat på skolen, og de har 15 i hver klasse.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:04   #35
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er klart jeg setter det litt på spissen, og det er mange flinke lærere der ute som sikkert vil gjøre masse flott ut av dette. Men eksempelet er ekte. Det tok jeg fra hverdagen til en venn av meg, som er nyutdannet lærer. Ofte er de to lærere sammen, men ikke alltid. Veldig ofte er den ene syk og det blir ikke satt inn vikar. En annen jeg kjenner som jobber på en barneskole i Asker er flere ganger blitt bedt om å ta begge andreklassene samtidig (50 elever!) på grunn av sykdom blant personalet. Det er helt sykt.

Når skolehverdagen er sånn, blir det latterlig å snakke om tilpasset opplæring og mer læring i skolen.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:07   #36
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Det er klart jeg setter det litt på spissen, og det er mange flinke lærere der ute som sikkert vil gjøre masse flott ut av dette. Men eksempelet er ekte. Det tok jeg fra hverdagen til en venn av meg, som er nyutdannet lærer. Ofte er de to lærere sammen, men ikke alltid. Veldig ofte er den ene syk og det blir ikke satt inn vikar. En annen jeg kjenner som jobber på en barneskole i Asker er flere ganger blitt bedt om å ta begge andreklassene samtidig (50 elever!) på grunn av sykdom blant personalet. Det er helt sykt.

Når skolehverdagen er sånn, blir det latterlig å snakke om tilpasset opplæring og mer læring i skolen.

Forstår at det kan være vanskelig mange steder.
Men man kan jo ikke resignere heller?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:11   #37
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg mener absolutt ikke man skal resignere, tvert imot! Man skal hele tiden ha barnas beste i sin fremste bevissthet. Men det jeg forsøker å si er at jeg rett og slett ikke tror mer teorifag inn på tidligere og tidligere og nivå er det beste for barna verken da eller i forhold til senere faglig og personlig utvikling.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:14   #38
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare det å få lovfestet rett til vikar om læreren blir syk hadde gjort skolen radikalt mye bedre. Men slike konkrete tiltak koster mer enn politikerne synes det smaker. De synes det smaker mye bedre av billige papirflyttertiltak som å putte inn mer fagstoff i læreplanene.

__________________


Sist redigert av Bequita : 18-09-06 kl 22:15. Årsak: litt vel lang setning...
Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 23:03   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.073
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Bare det å få lovfestet rett til vikar om læreren blir syk hadde gjort skolen radikalt mye bedre. Men slike konkrete tiltak koster mer enn politikerne synes det smaker. De synes det smaker mye bedre av billige papirflyttertiltak som å putte inn mer fagstoff i læreplanene.

Det er helt tragisk at kommuner velger å bruke sykemeldinger som en inntjeningspost. Jo flere sykemeldinger - jo mer går regnskapet i pluss. En skikkelig ond sirkel er det også, og en kortsiktig løsning. Det er sykt. Jeg er ikke så glad i å skulle lovregulere alt kommunene gjør - litt fornuft burde de jo ha. Men det er selvsagt morsommere å bygge et nytt parkeringshus til det nye kulturhuset og ellers låne penger til alle slags gode formål uten å tenke på at pengene skal betales tilbake, enn å bruke dem på kjedelige ting som vikarer... (Helt reelt eksempel fra min egen hjemkommune forresten).

Jeg klarer likevel ikke å se motsetningen i å legge til rette for lystbasert læring i barnehagen (hvor man jo også er 3 voksne på 18 barn og dermed faktisk HAR litt ressurser til dette).

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 23:03   #40
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.291
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Nei, jeg mener absolutt ikke man skal resignere, tvert imot! Man skal hele tiden ha barnas beste i sin fremste bevissthet. Men det jeg forsøker å si er at jeg rett og slett ikke tror mer teorifag inn på tidligere og tidligere og nivå er det beste for barna verken da eller i forhold til senere faglig og personlig utvikling.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no