Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan lage saus?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-06, 20:12   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan lage saus?

Jeg har nettopp (forrige uke) laget hvit saus for første gang i mitt 32 år lange liv. I morgen skal vi ha noe kylling-greier til middag. Hvordan i huleste lage saus som passer til sånt- fra bunnen av? Jeg har til nå sverget til Toros poser, jeg har fortsatt et godt forhold til Toro, men kunne tenke meg å i det minste vite hvordan saus blir som saus er: tykk, farget og med smak. Hvordan lager man en lys saus som passer til kylling, for eksempel??

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 20:16   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*venter på Mim*

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 21:22   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

HVa slags kyllinggreier er det du skal ha da?
Jeg lager av og til en kyllinggryte, da blir det sø i bunnen som vi bruker som "saus".
Kyllingfileter som skjæres opp, legges i en ildfastform som er smurt med masse olje, har så oppi diverse gode grønnsaker. Setter det så i ovnen i 45-60 min på 175-200 grader. Serveres med ris. Meget enkelt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 21:39   #4
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fløtesaus kan brukes. Kok opp kraft, jevn med litt mel og la det koke. Rør inn matfløte. Smak til med salt, balsamico, litt sukker og gjerne litt rognebærgele, tyttebær el.

F.eks
5 dl kraft
halvannen ss hvetemel (tror jeg ...)
1 dl matfløte
salt, pepper, litt karri, tyttebærsyltetøy eller rognebærgele, balsamico, litt sukker eller hva man måtte ha.

Rødvinsaus kan også brukes, gjerne med en liten fløteskvett, så blir den litt mildere.
5 dl rødvin
2 stk. sjalottløk
5 dl oksekraft
100 g usaltet smør
½ ts salt
½ ts nykvernet pepper


Slik gjør du:

1. Skrell og finhakk løken. Ha den i en gryte, tilsett rødvin, og kok det inn til 1/4 (til det får en "marmelade" konsistens), dette tar minimum 30 minutter.

2. Tilsett kraft og kok det inn til halv mengden, ca. 15 minutter.

3. Sil, og rør inn kaldt smør. Smak til med salt og pepper. Evt tilsett litt fløte.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 21:43   #5
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det forresten veldig godt med en kald yoghurtsaus til flere retter. Rett og slett yoghurt naturell, litt sitronsaft, salt, pepper og gjerne litt friske urter om du har det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 21:46   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*venn med Toro*

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 23:08   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Fløtesaus kan brukes. Kok opp kraft...

...der stoppet det for meg.
Er en kjøkkennoldus.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 23:20   #8
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, nå skrøt jeg på meg heftig mye

Redigerer:

Kok opp vann, og tilsett hønsebuljong (= kraft)

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 12:32   #9
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Tråd for meg. Jeg er ikke flink til å lage saus, men har selvfølgelig en kokebok som kun inneholder oppskrifter på saus. Får jeg brukt den? Nei. Jeg trenger å lære hvordan jeg "hiver sammen en saus".

Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 14:23   #10
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mest skysaus, jeg. Når jeg har stekt kjøtt koker jeg ut av panna med vann, eller noe morsommere: eplejus, appelsinjus, portvin, sherry osv. Jevner med litt fløte, setterrømme eller en hvetemelsjevning, og krydrer etter smak. Eller så tar jeg f.eks og steker koteletter, koker ut av panna og har i en boks hakkede tomater, har sausen over kotelettene i en ildfast form og lar det surre i ovnen.

Ellers har jeg A+ i hvit saus fra skolekjøkkenet på Chisipite Senior School. Vi hadde det som tema i tre måneder.... Dere aner ikke hvor mange retter som krever hvit saus, altså, jenter!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 22:17   #11
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hvit saus er jo et must å kunne. Basis for mye, men jeg synes 3 måneder med hvit saus kanskje er å overdrive!

Kraft er nødvendig for å få god smak på saus. Prøver å være flink, koke kraft og fryse ned. Det tar litt tid å koke kraft, men det er absolutt verdt det.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 22:20   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Da kan jeg opplyse om at jeg har laget saus til kylling i dag. Jeg fant et supertriks, kjørte en del ingredienser i stavmikseren (paprika, vårløk, litt sitron) og blandet det i det som skulle bli saus. (Litt jevning og litt buljong, pytt pytt, er da ikke gjerrig).

Ble sånn passe godt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 22:29   #13
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager saus med jevning eller bruning, alt etter hva jeg skal ha sausen til.

Jevning: 50 gr margarin smeltes i kasserolllen, når dette er smeltet tilsettes ca 3 spiseskjeer mel og dette røres sammen til en ganske tykk røre. Nå tilsettes kraft eller melk for å lage sausen. Kryddres med salt og pepper, evt buljong. Eller muskat, ost eller noe annet for hvitsaus.

Bruning er jevning som er "brent", ikke så veldig sunt ..... Men godt til f.eks steik

Fløtesaus/hvit pastasaus: 1 pk fløte + 1 pk tine smelteost, med f.eks pepper, dette blandes og kokes. Kan også brukes som grunn til fløtegratinerte poteter.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:52   #14
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Stek sopp. Kok deretter opp fløte og hvitvin, ha i soppen med sky, smak til med salt og pepper.

Namnam!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no