Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Geocaching - en spennede hobby

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-06, 18:38   #1
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Geocaching - en spennede hobby

Tenkte jeg skulle fortelle litt om min nyeste hobby, og høre om noen andre driver med det samme her.

Geocaching er kort fortalt at man leiter etter små "skatter" ved hjelp av en GPS. Slike skatter, som ofte er små isbokser med spennende ting i, er overalt i hele verden og Norge. I hver eneste lille avkrok! Man finner skatten, skriver en liten hilsen i den lille boka, og kan ta med seg en ting fra boksen, så lenge man putter noe oppi igjen.

Deretter logger man på nettet, www.geocaching.com og den som har plassert ut boksen (alle kan det) får se hva som skjer. På nettet har hver boks sin egen side, og der legges det ut bilder og hint for de som vil ha litt hjelp eller ikke har GPS. Jeg har funnet mange bokser uten GPS.

Dette er en glimrende inspirasjon for å få med seg barn på tur, det ligger mange bokser på offentlige steder, ved vann, parker, fjell osv.

Her er en norsk side: www.starte.no
Hvis dere scroller litt på den siden kan dere se en artikkel som heter "på skattejakt med GPS" - den har jeg og ei venninne skrevet, den har vært på trykk i lokalavisen her.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:44   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Det høres artig ut. det ligner litt på turorienteringen vi har her i byen, hvor veldig mange deltar. Når man har et godt utgangspunkt er det alltid moro å gå på tur.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:51   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Har tenkt på å sette meg inn i dette flere ganger, men aldri blitt noe av. Høres passe spennende ut

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 19:15   #4
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Har funnet en boks på Østbanen jeg Har en venninne som driver med slikt, følte meg helt kriminell der vi skulle finne boksen uten at forbipasserende skulle forstå hva vi gjorde

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 19:15   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Har funnet en boks på Østbanen jeg Har en venninne som driver med slikt, følte meg helt kriminell der vi skulle finne boksen uten at forbipasserende skulle forstå hva vi gjorde

Hehe, ja høres kjent ut. Det er litt av gamet.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 19:57   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Det høres kjempegøy ut for hele familien!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 19:59   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det høres kjempegøy ut for hele familien!

Ja, det er virkelig det! Og det som er så bra er at mange av skattene er plassert på severdige plasser, og man trenger liksom ikke gå "flere mil" - hvis man ikke er innstilt på det. Passer bra for liten og stor. Jeg og gutta var en liten tur i en park her i byen forrige kvelden for å finne skatten. De syns det er så stas å se hva som er oppi boksen. Det er som regel enkle, men morsomme ting, nøkkelringer, små figurer, og alt annet som er litt lite.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:48   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Jeg skulle akkurat skrive en tråd for å spørre om noen holdt på med dette! (Eh, skrive en tråd ...? )

Oppdaget denne glimrende aktiviteten da jeg var gravid (fikk GPS til jul), og registrerte meg og prøvde såvidt litt før babyen kom. Etter at hun ble født ble det liksom ikke noe mer av det, men nå har jeg lyst til å fortsette mer, for det er jo egentlig skikkelig morsomt! Jeg har noen venner som er veldig aktive. Alltid når de skal reise et sted sjekker de om det er en cache i nærheten.

Jeg går mye tur uansett, og det er jo litt morsomt å ha et mål med turen. Spesielt når jenta blir større tenker jeg at det må være morsomt for henne også. Gleder meg til å ta fatt på dette videre!

(Noen har sagt til meg at det er en skikkelig nerdehobby )

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:54   #9
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

(Noen har sagt til meg at det er en skikkelig nerdehobby )

Nei, sier du det …

(men jeg har også lyst til å prøve!)

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:57   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Nei, sier du det …

(men jeg har også lyst til å prøve!)

Kommer det i samme kategori som rollespill?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:58   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Nei, sier du det …

(men jeg har også lyst til å prøve!)

Tanken har slått meg ja, og jeg har vel selv kalt det "nerdehobby". Men det er jo så moro! Moderne orientering kan vi vel kalle det, pluss at det er mye mer stas å finne en skatt enn å klippe et hull.

Gøy å være nerd!

Og enhver anledning til å komme seg på turer er bra. Jeg har vært på mange avkroker i mitt distrikt jeg ALDRI hadde tatt turen til hvis det ikke var for geocaching. Og det er skikkelig kjekt!

Vi har hatt mange ekstremt morsomme opplevelser med sniking og leiting, blant annet i Riga når vi lette etter en cache ved en kirke, forbipasserende må jo ha trodd vi var helt koko der vi kikket bak søplekasser, takrenner, under trappa osv.


Sist redigert av Magica : 20-10-06 kl 10:00. Årsak: ville skrive litt mer
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:04   #12
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Dette hørtes jo skikkelig artig ut. Det må jeg prøve ut engang …

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:08   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tanken har slått meg ja, og jeg har vel selv kalt det "nerdehobby". Men det er jo så moro! Moderne orientering kan vi vel kalle det, pluss at det er mye mer stas å finne en skatt enn å klippe et hull.

Gøy å være nerd!

Og enhver anledning til å komme seg på turer er bra. Jeg har vært på mange avkroker i mitt distrikt jeg ALDRI hadde tatt turen til hvis det ikke var for geocaching. Og det er skikkelig kjekt!

Og utrolig bra hvis det fører til at nerdene kommer seg ut på tur! De har jo ofte ikke det for vane.

Digresjon: Jeg tok Dovrebanen nordover til Trondheim etter påske for et par år siden. Det var skikkelig festlig. Det var hovedsakelig to kategorier mennesker på dette toget: Brune friskuser med anorakk og ski, som hadde gått fra hytte til hytte i Jotunheimen eller Rondane, og bleke nerder som hadde vært i Vikingskipet på data-gathering, med laptoper og diverse obskure gjenstander (jedi-stæsj og sverd og lignende). Kontrasten var fantastisk!

(Hvis noen lurte så hørte jeg til den første kategorien ...)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:11   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Og utrolig bra hvis det fører til at nerdene kommer seg ut på tur! De har jo ofte ikke det for vane.

Digresjon: Jeg tok Dovrebanen nordover til Trondheim etter påske for et par år siden. Det var skikkelig festlig. Det var hovedsakelig to kategorier mennesker på dette toget: Brune friskuser med anorakk og ski, som hadde gått fra hytte til hytte i Jotunheimen eller Rondane, og bleke nerder som hadde vært i Vikingskipet på data-gathering, med laptoper og diverse obskure gjenstander (jedi-stæsj og sverd og lignende). Kontrasten var fantastisk!

(Hvis noen lurte så hørte jeg til den første kategorien ...)



Ja, supert hvis nerder kommer seg på tur.

Den togturen virket helt fantastisk spennende, et riktig sosialt studie.
Tror jeg hadde passet i begge kategorier jeg.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:36   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Kan tenke meg dere må ha vært passe diskret på Østbanen... Ser for meg overvåkningskameraene i byen som ser noen mistenkelige folk som tukler med en mistenkelig boks i det skjulte... Bom, der gikk terroralarmen!

Men det høres gøy ut ja, har flere ganger tenkt på at det der må være gøy for en nysgjerrigper som meg - og ungene da.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:43   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kan tenke meg dere må ha vært passe diskret på Østbanen... Ser for meg overvåkningskameraene i byen som ser noen mistenkelige folk som tukler med en mistenkelig boks i det skjulte... Bom, der gikk terroralarmen!

Enda en digresjon: Kjenner en gammel professor (geograf) på Blindern som ble arrestert for spionasje en gang på åttitallet. Han studerte strandflater og gikk rundt og vima med kart og kamera i fjæra like ved nato-flyplassen på Ørlandet

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:46   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kan tenke meg dere må ha vært passe diskret på Østbanen... Ser for meg overvåkningskameraene i byen som ser noen mistenkelige folk som tukler med en mistenkelig boks i det skjulte... Bom, der gikk terroralarmen!

Det har jeg ikke tenkt på.

Vet det er en cache på Gardermoen også, det er vel kanskje litt beredskap der også.

Her i Molde er det flest bokser plassert i naturskjønne omgivelser.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:29   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Hva koster en GPS?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:30   #19
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Det så jo morsomt ut. Masser av bokser å finne her vi bor. Kan hende det kan bli en motivasjon til å få med seg mannen (smånerd) ut på tur. Guttene er alltid klare for skattejakt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:40   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching - en spennede hobby

Prisen på GPS varierer veldig. En Garmin eTrex Legend som jeg har koster for øyeblikket 3295 hos Komplett.no.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no