Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-11, 18:44   #1
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Hybelboerne mine som bor i kjelleren kom opp til meg i dag og sa at de hadde oppdaget litt sånn svart sopp på ytterveggen, inne på soverommet sitt. Dette er altså et rom delvis under bakkenivå, og veggene er av mur som er malt.

Det har vært bebodd de siste årene, men dette er først gang jeg hører om at det er mugg der. De har ikke åpent vindu på soverommet, og hadde også lukket ventilen i vinduet fordi det ble kaldt. De skulle forsøke å vaske vekk det svarte, og jeg påpekte at det var viktig at det var luftsirkulasjon i rommet. Jeg tenker umiddelbart at det er dumt å lukke ventilene på et såpass lite rom, og tenker at det nesten MÅ bli kondens og sopp der om det ikke blir luftet.

Men: Jeg har googlet litt nå, og blir litt redd for at det ikke bare er manglende ventilasjon som er problemet. Hva bør jeg gjøre først, for å finne ut av dette? Hvem kan jeg kontakte?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 18:49   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

http://www.thelmainneklima.no/kontakt ??

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 19:05   #3
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Vi hadde samme problemet da de forrige leieboerne bodde her. De hadde aldri vinduet på soverommet åpent, og slisseventilen i vinduet var ikke nok til å ta unna all den fuktigheten to voksne mennesker produserer/utånder i løpet av natten. Vi løste problemet med å sette inn to ekstra ventiler samt passe på at de ikke hadde møbler stående inntil veggen som ligger under bakkenivå. Etter disse tiltakende har det ikke vært fukt eller svertesopp på soverommet. Vi kjøpte til og med en fuktferner som skulle slå seg på når fuktigheten kom over et skadelig nivå, og den har aldri slått seg på.

Her er at svar vi fant da vi googlet:

SV: Fukt på soverom
De sorte flekkene er muggsopp. Regner med at disse problemene har oppstått nå i senere tid hvor temperaturen ute har begynt å synke. Dette skyldes mest trolig kondens. Det kondenserer der det er kaldest. I eldre, dårlig isolerte hus forekommer dette svært ofte i vinterhalvåret, gjerne bak gardiner, skap, kommoder som står mot yttervegg.

For å få vekk de sorteprikkene, kan du vaske flatene med klorin. Men de vil komme tilbake dersom du ikke gjør noe med klimaet i soverommet.

Du må sørge for å bedre ventilasjonen i soverommet. Det hjelper ikke med en luke åpen, og lukket soveromsdør. Men må sørge for at luften i rommet blir byttet ut. Dvs 1 luke og 1 vindu åpent, eller 2 luker åpne. Det vil også hjelpe og øke temperaturen på overflatene, slik at det ikke kondenserer. Husk dette: for hver persom som sover i soverommet, tilføres ca 0,3 liter vann ila. natten. Dette gjør at relativ luftfuktighet stiger, kondenspunkete stiger, og det vil kondensere der det er kaldest.

Ikke sette klesskap, seng og kommode mot yttervegg. La det være min. 5 cm luftspalte mellom gjenstand og yttervegg slik at det kommet til luft i mellom. Skap, seng og kommode vil oppføre seg som isolasjon, og isoleres det på varm side, flyttes kondenspunktet inn fra vegg, og det vil lages vann på yttervegg, som igjen gjøt at det etableres muggsopp. Denne problemstillingen gjerder også for kontruksjoner under bakken sommerstid. I kjellere med disse problemene, installeres gjerne avfuktersystemer for å få kontroll med kondensproblematikken.

Håper dette kan hjelpe.

Mvh
Tørt Bygg AS

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 22:19   #4
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Takk, alle sammen!

Canisa: Det er akkurat slik det er hos meg, tror jeg. To mennesker i et bittelite soverom, med vindu og ventiler igjen.

Jeg tenkte også på luftavfukter, men den jeg har bråker i hvert fall for mye til at jeg ville hatt den på et soverom. Men jeg tror man kommer langt med å sørge for at lufta sirkulerer og at fuktigheten slipper ut.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:23   #5
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Canisa sitt innlegg var veldig bra. Rådene fra Tørt Bygg AS var gode.

Det hjelper å ha en panelovn på lav varme på yttervegg samtidig som ventilen er åpen. Svak varme skaper luftsirkulasjon. De som bor i rommet må sørge for å lufte med både vindu og ventil.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:37   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Du kan og sette inn tørkeboller,

Fås kjøpt bl.a. på clas ohlson, må tømmes, men er utrolig effektive.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:25   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Du kan og sette inn tørkeboller,

Fås kjøpt bl.a. på clas ohlson, må tømmes, men er utrolig effektive.

Fuktslukere heter det på Biltema. Veldig effektive. Vi bruker de i campingvogna, men sikkert fine på soverom også som er fuktige. Vi hadde svart sopp på yttervegg på soverommet vårt en vinter hvor vi plutselig oppdaget det i hjørne bak en kommode. Vi har aldri fått det tilbake så lenge vi flyttet kommoden noen cm vekk fra ytterveggen, vasket med salmiakk tror jeg vi gjorde og passe på å ha god luftgjennomstrømming i rommet. Vi har også panelovnen lavt på om vinteren, men lufteluke og natt lås på vinduet åpent.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 16:46   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Vi har de i båten, og båten er tørr og fin inni.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 22:56   #9
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg er spesielt glad for at Kaprifol ikke synes jeg skal rive veggen umiddelbart. Har sendt hybelboerne mange tips nå, og håper jeg aldri hører noe mer om dette.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 23:05   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kanskje muggsopp i kjellerleilighet- what to do?

Hør på Kaprifol ja

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no