Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Overvintring av oliventre

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-10, 22:32   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overvintring av oliventre

Hva skal jeg gjøre med oliventreet mitt? I fjor hadde vi et ute hele vinteren, men det døde. Det ble kaldere enn minus 15, for å si det sånn. Jeg har litt lyst til å ha det inne, for det er så pent. Men jeg vet det i utgangspunktet ikke trives så godt inne.

Kan jeg sette det på soverommet? Der er det temmelig kaldt, men hvis det blir steinkaldt, skal vi sette inn en ovn, og hva da?

Vi har ikke kjeller. Og jeg vil helst se på det.

Noen tips?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:32   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Og: Skal det ha vann om vinteren?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:35   #3
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

I en gang? Ellers vet jeg ikke, jeg har visst et naturlig anlegg for å drepe alt som driver med fotosyntese.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:43   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

I en gang? Ellers vet jeg ikke, jeg har visst et naturlig anlegg for å drepe alt som driver med fotosyntese.



Gangen er ikke dumt, vi har et vindfang som egentlig er ganske kaldt. Kjenner ikke huset så godt ennå, har bare bodd her et halvt år. Men i gangen har jeg en stor, flott plante allerede. Jeg kan vel forsåvidt bare bytte de to plantene, da. Men nå har jeg allerede plassert oliventreet på soverommet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:44   #5
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Jeg har satt mitt på garasjeloftet, for der er det kjølig uten å bli frost. Jeg leste forleden at det skal ha vann en gang i uken, men det praktiserer ikke jeg. De får jo ikke så mye vann i sine vante omgivelser i sør-Europa.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:46   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg har satt mitt på garasjeloftet, for der er det kjølig uten å bli frost. Jeg leste forleden at det skal ha vann en gang i uken, men det praktiserer ikke jeg. De får jo ikke så mye vann i sine vante omgivelser i sør-Europa.

Nei, ikke sant? Det er jo knusktørt på olivenlundene.

Vi har ikke garasje, men det er sikkert ikke dumt. Bortsett fra at jeg altså gjerne vil se på det.

Lurer på hvorfor det ikke trives inne. Jeg har lest det flere ganger. Rundt Middelhavet er det jo en del varmere enn vi har det i stua, for å si det sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:47   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, ikke sant? Det er jo knusktørt på olivenlundene.

Vi har ikke garasje, men det er sikkert ikke dumt. Bortsett fra at jeg altså gjerne vil se på det.

Lurer på hvorfor det ikke trives inne. Jeg har lest det flere ganger. Rundt Middelhavet er det jo en del varmere enn vi har det i stua, for å si det sånn.

Vårt stod i stua i fjor vinter og det trivdes ikke. Jeg tilskrev det at vi har vannbåren varme i gulvet...

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:54   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vårt stod i stua i fjor vinter og det trivdes ikke. Jeg tilskrev det at vi har vannbåren varme i gulvet...

Det har ikke vi, men det er i grunnen merkelig at det ikke liker innendørsvarme.

Hvordan så du på det at det ikke trivdes?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 23:39   #9
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Det tåler aldeles ikke innendørsvarme om vinteren - det blir altfor tørt i lufta. Det kommer først midd, så ryker alle bladene. Gjort det der litt for mange ganger.

Jeg eksperimenterer litt i år, siden jeg likevel ikke har fått dem til å overleve noen gang før. Ute gikk ikke, inne har aldri gått. Nå står de ute på trappen, inntil varm vegg, de får varm sol og står godt i le for vinden. Foreløpig ser de helt utmerket bra ut. Blir det kaldere, slenger jeg dem inn i en (uisolert) garasje med vindu, eller vinterstuen (som ikke blir særlig varm). Jeg tror nemlig at overgangen er det som har gitt dem verst medfart, å gå fra en kald høstdag til 20 grader inne. Nå har jeg spurt på mange hagesenter og lest litt, og jeg tror det skal kunne funke. Jeg er superoptimist, som vanlig!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 20:45   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det har ikke vi, men det er i grunnen merkelig at det ikke liker innendørsvarme.

Hvordan så du på det at det ikke trivdes?

Det ble litt sånn tørt og trøstesløst, men det døde ikke.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 09:31   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Blir det faktisk olivner på oliventrærne deres, eller er trærne bare til pynt?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 17:28   #12
hera
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 88
hera har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Drar opp denne gamle tråden jeg, i tilfelle noen har flere erfaringer å rapportere. Jeg tok inn treet vårt fra balkongen i dag, og satte det ute i oppgangen, hvor tempen pleier å ligge mellom 10 og 15 grader på vinteren. Nå er jeg spent på om det klarer seg gjennom vinteren.

Jeg har ikke fått olivener i år, bare inntørkede kart, men på mitt forrige tre (som jeg hadde innendørs), fikk jeg masse grønne olivener! Visste ikke hva jeg skulle gjøre med dem, så de ble ikke spist, men er jeg så heldig å få frukt igjen, skal jeg prøve dette:
http://www.bigplantnursery.co.uk/olivepreparation.html

hera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 18:53   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Jeg forsøkte å sette mitt søte lille oliventre på soverommet i fjor. Det ble ganske forsømt, og mistet alle bladene, men når det ble satt ut på våren, kom det nye skudd fra roten. det så veldig rart ut, og ble forsømt i sommer, så da døde det helt.

Nå har jeg tenkt å prøve igjen med det jeg kjøpte som erstatning. Det er ikke varmt på soverommet vårt, men jeg burde kanskje gi det litt vann av og til?

Jeg har fått små frukter på begge mine trær, men har ikke brukt dem til noe, annet enn å smake på dem. De smakte litt rart.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 19:11   #14
hera
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 88
hera har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Overvintring av oliventre

Hehe, ikke så rart at de smakte rart, siden de skal etterbehandles. Ang. vann skal de visst ha max 1 dl/uke.

hera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no