Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Flatt dekk på sykkel

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-14, 14:41   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Flatt dekk på sykkel

Herremannen punkterte bakhjulet på sykkelen i fjor høst, helt på tampen av sykkelsesongen. Vi lot den derfor stå, og siden det har vært så vårlig de siste ukene tok faren den med til sykkeldoktor og fikk skiftet slange i vinterferien (uke 9). Så ble sykkelen stående igjen fordi det endelig kom snø, og da han skulle hente den fram igjen etter noen uker var dekket flatt igjen.

Det er jo åpenbart at dette ikke er en punktering, er det ikke? Hva kan det i så fall være? Er dette noe vi kan reklamere på, på en sykkel kjøpt ny i mai i fjor, og forvente å få fikset hos forhandleren?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:45   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flatt dekk på sykkel

Det er nok enten en deffekt ventil på sykkelslangen eller at det sitter stein fast på innsiden av dekket som igjen stikker hull i slangen. Eller så har han vært uheldig å punktert igjen. Eller så er det er eike som sitter feil og som lager hull. Mange muligheter.

Det er VELDIG lett å sjekke dette selv. Ta av dekket, (kjøp dekkspaker,) dra dekket av felgen, plukk ut slangen og sjekk at det bare er glatte flater på innsiden av dekket og felgen. Pump litt luft i slangen, dypp slangen i vann, klem på slangen....er det hull så lapp. Finner du ikke noe så er det nok ventilen.

Sykkelslanger regnes for å være slitasjedeler, så der får du ikke noe igjen hos forhandler. Om ventilen er deffekt på den nye slangen, så kan du kanskje klare få en ny gratis. Uansett så koster ikke en slange all verdens da, så jeg vet ikke om jeg hadde giddet styret med en reklamasjon pga det.


Sist redigert av Joika : 27-03-14 kl 14:52.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 14:47   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flatt dekk på sykkel

Det kan vel knapt være noe annet enn en punktering? Jeg tenker at det kan sitte fast noe (en glassbit eller skarp stein) på innsiden av selve dekket som gjør at sykkelen punkterer på ny, med ny slange. Dette kan sykkelreparatøren ha oversett. Jeg ville tatt den med tilbake til reparatøren og forklart saken - kanskje fikser de det uten omkostninger, men det er mulig dere trenger et nytt dekk også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 15:01   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flatt dekk på sykkel

Reparatøren kunne/ville ikke gjøre noe mer.

Det er ikke lett å sjekke selv når man aldri har gjort det før. Jeg har faktisk aldri i mine 43 leveår hatt punktert sykkel selv, og ikke ungene heller før denne. Jeg er nevenyttig til vanlig, men alt som ser superenkelt ut på instruksjonsvideoer ble kjempevanskelig da jeg skulle prøve selv, så jeg ga opp.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 15:09   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flatt dekk på sykkel

Det var dårlig at reparatøren ikke kunne gjøre noe mer! Jeg ville nok ha kjøpt nytt dekk og slange (veldig rimelig på Biltema, f.eks.) og levert til et verksted fått byttet det ut. Kan ikke helt se at feilen kan ligge i noen andre og "fastere" deler på selve sykkelen. (Jeg gjør heller ikke sånne ting selv, altså - og jeg har sikkert minst én punktering i sesongen i snitt.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no