Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Male hus. Dine beste tips

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-16, 09:21   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Male hus. Dine beste tips

Vi skal male huset i sommer. Vi har bestilt stillas, huset er delvis over tre etasjer og på vanskelig tomt, så vi vil verken male med stige eller ha ansvar for å sette opp stillas selv.

Jeg regner med at vi skal høytrykkspyle og så la det tørke, skrape, grunne det som er blitt bart, og så male? Vi maler med liknende farge til den som er fra før, så det er ikke noe stort problem med farge.

Jeg lurer litt på hva vi gjør om vi oppdager at det er planker som må skiftes i kledningen. Er det noe vi klarer å gjøre selv? Mannen er forholdsvis handy (jeg gjør det jeg får beskjed om. :sparker, men selv han er usikker på akkurat det. Og vi kan ikke akkurat ha en snekker på standby i fire uker.

Er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:16   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Aldri høytrykksspyle kledning. Du risikerer å ødelegge fibrene i treet, og dessuten vil det ta mange uker å tørke treet skikkelig, da vann trenger helt inn i plankene.

Vaske med kraftvask og skylle av med hageslangen. Så la tørke og deretter fortsette som du skisserer over.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:19   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

OK. Takk.

Da kan jeg jo egentlig begynne med det nå mens det er så varmt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:20   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

I forhold til planker: jeg vet ikke hvor lett det er. Jeg har aldri forsøkt. Men du trenger jo ikke ta de ødelagte plankene underveis. Det er jo bare å male over, merke det som skal byttes og be en snekker om å fikse når dere er ferdige og du vet akkurat hva som skal tas. De nye plankene kan du jo male for seg selv når de er satt opp. Jeg vet ikke hvordan det er med maling av nytt treverk, men jeg innbiller meg at man ikke kan gjøre det sånn helt umiddelbart uansett? (Jeg er på tynn is her altså, men kan sjekke litt i ettermiddag, hvis du vil.)

Vi fant råte i vindskiene da vi malte huset i fjor. Det bare malte vi over, og nå står det på årets to do-liste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:21   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Det Teo sa.
Og så skal du ikke skrape vekk all malingen, bare det som er løst.
Vi grunnet med Visir (tror jeg?) de stedene det var skrapt helt til treverket, ellers var det bare nye lag. Det er sikkert fjørti lag med maling på huset.

Dere klarer sikkert å bytte kledning selv, men det vi har sett er at det krever noen runder på forskjellige butikker for å finne riktig bord. Vi har ganske brede bord uten fals, gammelt hus ..., og det er ikke det som er in nuh for tiden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:23   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Vær litt forsiktig med å vaske med kraftvask i direkte sollys. Det er vanskelig å få skylt bort såpen når vannet tørker alt for fort. Det kan være lurt å vente med vasken til kvelden. Uansett bør du vaske så små områder av gangen at du rekker å skylle bort såpen før den tørker. (Ikke vask veggen først og skylle den etterpå, liksom.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:24   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Enig med Teofelia. Mannen min er snekker og jeg har aldri fått lov til å bruke høytrykkspyler på huset.
Sprayer over med husvaskblanding på sånn pumpe, gnikker med børste der det trengs og skyller med hageslangen.
Lykke til med malingskosten. Jeg skal kose meg med vindusmaling i år.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:24   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Og så skal du ikke skrape vekk all malingen, bare det som er løst.

Noen ganger er det ikke allverdens forskjell på de to.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:24   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Gode poeng begge to. Men det hadde vært veldig greit å bytte eventuelle ødelagte planker når vi likevel har stillaset oppe. Jeg håper selvfølgelig at det ikke er noe som må skiftes, det er et forholdsvis solid hus. Men det er sikkert 15 år siden det sist ble malt, så der er en del usikkerhetsmomenter.

Jeg kan ta kontakt med den hyggelige snekkeren som bygget veranda for oss og høre om det er noen mulighet for at de plutselig har litt ledig kapasitet i sommer.


Sist redigert av Blå : 11-05-16 kl 10:32.
Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:27   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Du vil ha en slik til å spraye på vaskemiddel:
Fås på Obs Bygg, Jernia, Plantagen osv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:29   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Notert.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 10:44   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.383
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Min passelig handy mann og svigerfar skiftet de plankene som måtte byttes i vår kledning da vi hadde malesommer for noen år siden. Svigerfar er en sånn som bygget eget hus på 80-tallet. Dessverre malte vi bare en side av huset, så det står igjen 3 sider til i år.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 21:33   #13
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.027
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Vi malte i fjor, tre etasjer på vanskelig tomt. Leide inn 18 meters lift, det var det eneste vi kom til over alt med.
Vask med kraftvask og hageslange først, skrape/børste der det trengs. Godt grunnarbeid er viktig, kjedelig å gjøre det om igjen når det er vanskelig å komme til.
Planker klarer man fint å bytte ut selv. Vi har ett bord som må byttes, og det skal gjøres nå til sommeren.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 01:50   #14
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Mitt beste tips; lift. Vi har også tre etasjer, og var vanskelig å komme til overalt med stillas. Pluss klatring opp og ned med malingsbøtter, hadde spart mye tid og energi med lift.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 22:27   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Male hus. Dine beste tips

Bruk gummihansker og vernebriller når du holder på med kraftvask! Og ha klær på ellers. For dette vil drysse over deg og huden kan bli veldig tørr. *BTDT*

Selv om det er soppmiddel i malingen, kan det være greit å ta en ekstra behandling med dette.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no