Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-16, 13:43   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Jeg er tydeligvis ikke den eneste. Her også, gitt.

Men der fant jeg ut at det er noe som heter topplaken, som ikke er like høy som de vanlige laknene, de vi har når ikke rundt både overmadrass og madrass, men blir for høyt til bare overmadrass.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 31-08-16 kl 13:50.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 14:24   #42
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Jeg eier et kappelaken. Eller støvsamler, om du vil. Jeg tror faktisk jeg bare skal kaste det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 14:31   #43
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.000
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Stretchlaken rundt alle 3 delene.
Vanlig laken er jo kommer ikke i hus her.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 14:54   #44
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Ikeas formsydde laken er fantastiske. Den nederste delen på vår seng et mørkeblå, så der har jeg ingenting utenpå. Så dekker ikea-lakenet overmadrass pluss den neste, uten buer på sidene, uten krøller, uten at det sklir.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 15:05   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Hvilke IKEA-laken er høye nok til å dekke overmadrass og en tykk madrass til? Og finnes de i 180?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 15:35   #46
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Kanskje dette funker?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00314524/

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 15:36   #47
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Vi har tykke gode laken i sateng med strikk. Ikke stretch. Disse er svale og fine. Jeg har dem bare over overmadrassen. Den er så tykk at den ligger på plass og bøyer seg ikke. De har noen ok, men litt tynne fra Princess. De vi har er tykkere. Jeg husker ikke merket, de er en del dyrere.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 15:45   #48
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvilke IKEA-laken er høye nok til å dekke overmadrass og en tykk madrass til? Og finnes de i 180?

Jeg har flere, Sömnig og Dvala iallfall. Det står utenpå at det er plass til høy madrass, en eller annen høyde i cm. Finnes i 180, ja. Ikke 150 (men 160).

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 31-08-16 kl 15:54.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 15:52   #49
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Ikke like fancy som katalogbildet tidligere i tråden. Men her kommer mitt vanlige soverom med kontinentalseng og IKEA-laken.

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 22-02-22 kl 18:51.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 16:00   #50
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20150041/

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70131106/

Jeg har prøvd mange ulike laken, og har vært misfornøyd med alt annet enn IKEA. Men så lenge du får et slikt høyt fra IKEA, funker det veldig bra.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 16:08   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Takk for gode tips og illustrasjonsfoto! Jeg tror jeg begynner med et topplaken på overmadrassen, også får jeg pakke inn mer og mer av sengen etter behov.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 16:12   #52
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Jeg har akkurat bestilt et slikt, og håper det blir pent. Da blir overmadrassen ikledd vanlig laken oppå der igjen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:05   #53
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Stretchlaken rundt den øverste madrassen, prøv deg litt fram med størrelsene så går det å finne ut av det
Også kan du evt kjøpe en sånn kantbeskytter til madrassen under hvis du vil. Jeg har flere av dem i samme farge som stretchlaknene. Sånne, de er egentlig bare et slags "lakenbånd" som går rundt kanten på hele madrassen:



INGENTING er verre enn laken som er for små/lite dype til å tre over overmadrass+madrass, men for lite store og romslige til bare overmadrassen. Da blir jeg GAL.


(Kilde: youtube.com)



Sist redigert av m^2 : 31-08-16 kl 17:13.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:26   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Ja, det må sitte stramt, m^2. Men altså, jeg har kjøpt en pen seng hvor begge de to underste madrassene er i samme tekstil som hodegjerdet, de er ikke sånn "madrassmønstret".

Sånn her ser den ut:


det er jo synd å dekke det til med masse laken? Gjør dere det, altså? Jeg trodde det var mest for sånne "nakne" madrasserfor å få en uniform look.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:36   #55
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Min midterste del er hvit madrass. Derfor bredt laken.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:37   #56
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Vår seng har også madrasser i grått stoff, men vi har hodegjerde i eik. Vi gjør som Ru, dekker overmadrass og øverste madrass med laken (IKEA og Kid), bare det er stort nok går det fint å dytte inn kantene langs hele. Den underste madrassen synes. Den har overlevd to HG-svangerskap og mengder med unger, og den har aldri blitt sølt på.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:39   #57
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tips til gode laken? Jeg liker egentlig aller best sånne glatte bomullslaken med strikk i hjørnene, men de er jo ikke stretchy.

Mitt er visst fra feinjersey.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:42   #58
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det må sitte stramt, m^2. Men altså, jeg har kjøpt en pen seng hvor begge de to underste madrassene er i samme tekstil som hodegjerdet, de er ikke sånn "madrassmønstret".

Sånn her ser den ut:


det er jo synd å dekke det til med masse laken? Gjør dere det, altså? Jeg trodde det var mest for sånne "nakne" madrasserfor å få en uniform look.

Jeg gjør ikke det selv om min seng består av to enkle rammemadrasser fra Ikea og overmadrass, altså ikke spesielt pen.

Jeg tror laken rundt overmadrassen blir bra på den senga.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:52   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Min midterste del er hvit madrass. Derfor bredt laken.

Ja, da skjønner jeg at du har laken på.

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Mitt er visst fra feinjersey.

Takk!

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Jeg gjør ikke det selv om min seng består av to enkle rammemadrasser fra Ikea og overmadrass, altså ikke spesielt pen.

Jeg tror laken rundt overmadrassen blir bra på den senga.

Ja, jeg tror også det, rent visuelt. Så gjenstår det å se om det funker, rent praktisk.

Jeg skulle dog ønske meg en annen farge enn grå på senga, men det fantes ikke. Eller jo, beige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 18:12   #60
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rer man egentlig opp en kontinentalseng?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.



(Kilde: youtube.com)

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no