Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 13:04   #81
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Jeg vet jeg får en del på nakken nå.

Men hvorfor skal vi som eneste land få lov pålagt til 4 år bakovervent?
Hva med de som blir bilsyke?
Hva med de som blir forlang lenge før 4 år?
Hva med de som har hylende unger når de sitterbakovervent? Det er ikke mye trafikksikkert.
*har selv hatt en hylende unge i en babybilstol. hun hylte uansett hva vi skulle, men når hun kom over i securaen i 7 mnd alderen ble det fint. prøvde først den der nye aktaen fra 0 til18 kg med den uttagbare basen *hjernteppe* Og der hylte hun enda mere..... Her vi bor må vi kjøre uansett hvor vi skal, så var ikke bare å droppe å kjøre. hun kunne jo heller ikke være alene hjemme *

*bare lufter tanker*


Jeg er for bakovervent


Måtte snu turbo som 2 åring pga at han ble for lang. Har målt den nye britax stolen og han hadde kanskje hatt 2 cm mere å gått på om den hadde kommet da. Men jeg synnes ikke det er godt nok.
Jeg kan jo ikke noe for at onkelen og pappaen til turbo er lang, og har ellers lange folk i slekta.
Snoopy er og lang i ryggen.Når hun var 7 mnd så hadde hun ikke mere å gå på i akta graco babybilstolen.og hun er ikke på langt nær så lang som turbo var.. og jeg vet 2åringer som får plass i de

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 13:08   #82
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Uff, for et rotete hovedinnlegg. Måtte inn og rydde litt.

Ja, montering av enkelte seter kan være vanskelig, men bør vi ikke da oppsøke folk som kan lære oss monteringen av setet vårt i steden for å velge et alternativ som er så mye mindre trygt?

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 13:12   #83
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Men hvorfor skal vi som eneste land få lov pålagt til 4 år bakovervent? Det er snakk om at de ønsker dette for alle EU landene også, om jeg ikke har misforstått helt. Og at de vil fjerne forovervendte seter for små barn på markedet ila. en femårs periode.
Hva med de som blir bilsyke? Det blir helt sikkert en løsning for dem med f.eks. mulighet til legeerklæring.
Hva med de som blir forlang lenge før 4 år? Nå får jo stortsett barn på over 120 cm plass i de største bakovervendte setene, så det skal vel litt til at særlig mange fireåringer er lengre enn det?
Hva med de som har hylende unger når de sitterbakovervent? Det er ikke mye trafikksikkert.

Dette er jo enda litt i det blå, men jeg er sikker på at disse problemene lar seg løse. Jeg syntes i allefall det som er hovedproblemet er faktisk alle de tusenvis av barna som sitter for dårlig sikret i dag, uten noen spesiell god grunn til det valget fra foreldrenes side. Ja, for det er jo faktisk de barna det er flest av, ikke de med medisinske grunner til å sitte forovervendt.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 13:19   #84
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Men hvorfor skal vi som eneste land få lov pålagt til 4 år bakovervent? Det er snakk om at de ønsker dette for alle EU landene også, om jeg ikke har misforstått helt. Og at de vil fjerne forovervendte seter for små barn på markedet ila. en femårs periode.
Hva med de som blir bilsyke? Det blir helt sikkert en løsning for dem med f.eks. mulighet til legeerklæring.
Hva med de som blir forlang lenge før 4 år? Nå får jo stortsett barn på over 120 cm plass i de største bakovervendte setene, så det skal vel litt til at særlig mange fireåringer er lengre enn det?
Hva med de som har hylende unger når de sitterbakovervent? Det er ikke mye trafikksikkert.

Dette er jo enda litt i det blå, men jeg er sikker på at disse problemene lar seg løse. Jeg syntes i allefall det som er hovedproblemet er faktisk alle de tusenvis av barna som sitter for dårlig sikret i dag, uten noen spesiell god grunn til det valget fra foreldrenes side. Ja, for det er jo faktisk de barna det er flest av, ikke de med medisinske grunner til å sitte forovervendt.


Jeg har en kar som er over 120 å han har ikke slangs å få plass i noe bakovervent stol.
Mange unger er lengre i fotene en overkroppen. men min kar er lang i ryggen.
Fikk som svar da jeg lette etter noe da han var 2 år og alt for lang. At det gikk ikke ant at han var for lang for ungene da skulle vokse i armer og ben ikke ryggen


Nei jeg er glad jeg ikke skal ha flere barn så jeg slipper å plages med å finne bilstol løsninger og betale 10 000 vis av kroner på å kjøpe 3 bilstoler på ett år sånn som vi måtte da han var 2 år.

Betaler enda på den gjelden...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 13:47   #85
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om ba

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det skrev jeg ikke, så da bør du kanskje lese innlegget mitt en gang til istedet for å tillegge meg meninger.

Jeg har ikke tillagt deg en eneste mening utenom det du skriver her:

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Og jeg kan heller ikke være den eneste som ikke synes det er så fryktelig avansert. Hva er det som gjør det så innmari vanskelig?
Man leser bruksannvisningen og følger innstruksjonene, hvor er den delen som er så voldsomt vanskelig?
At det kan være knotete, klønete og slikt, ja så absolutt, men veldig vanskelig? Ja faktisk for vanskelig?

For noen ER det for vanskelig. Jeg vet at det ikke er lett å forstå at andre kan synes at noe en selv lett får til er vanskelig. Men jeg står for at det å hardnakket påstå at det ikke kan være vanskelig også etter at andre i klartekst forteller at det er det, DET er arrogant.

Jeg monterte setet riktig første gangen. Andre gangen, mange måneder etterpå, fikk jeg hjelp fra en butikk, for sikkerhets skyld. Bruksanvisningen stinker. Tegningene er altfor skisseaktige. Og jeg har null praktisk sans, som sagt. Det tok lang tid før jeg skulle montere setet igjen. Da prøvde jeg å følge anvisningen slavisk. Da jeg skulle ta det ut og sette det inn igjen gangen etter det så oppdaget jeg, til min skrekk, at jeg hadde gjort det feil. Jeg hadde misforstått hvor en av pilene pekte på tegningen.

Jeg har også montert feil babysetet. Jeg hadde gjort det så mange ganger at jeg ikke finleste bruksanvisingen. Og så husket jeg feil.

Poenget mitt er ikke å "forsvare" det jeg gjorde. Men jeg VET at det finnes ganske mange mennesker der ute som er temmelig mye dummere enn meg. Og så lenge de bakovervendte setene ikke er mer idiotsikre så er det den reneste galemattias å påby folk å bruke dem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:04   #86
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten o

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg står for at det å hardnakket påstå at det ikke kan være vanskelig også etter at andre i klartekst forteller at det er det, DET er arrogant.

Og det har jeg ikke sagt.
Jeg gikk over til å spørre hva som var vanskelig for å forsøke å fatte det etter at flere sa det var vanskelig.
(Samtidig påpekte jeg også at jeg ikke trodde jeg var mer intelligent enn andre av den grunn, eller trodde at jeg var den eneste som klarte det, eller ikke synes det var så vanskelig.)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg monterte setet riktig første gangen. Andre gangen, mange måneder etterpå, fikk jeg hjelp fra en butikk, for sikkerhets skyld. Bruksanvisningen stinker. Tegningene er altfor skisseaktige. Og jeg har null praktisk sans, som sagt. Det tok lang tid før jeg skulle montere setet igjen. Da prøvde jeg å følge anvisningen slavisk. Da jeg skulle ta det ut og sette det inn igjen gangen etter det så oppdaget jeg, til min skrekk, at jeg hadde gjort det feil. Jeg hadde misforstått hvor en av pilene pekte på tegningen.

De kunne sikkert gjort noe med bruksannvisningene, hvis det er vanskelig å skjønne dem/lese dem/forstå tegninger/de har dårlige tegninger eller hva_har_du.
(Men jeg har aldri synes at de stinker.)
Og dersom man synes det er vanskelig å montere setene forresten, så hadde jeg garantert fått hjelp, enten av butikken som du gjorde den ene gangen, eller av noen mer praktisk anlagte eller et eller annet.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har også montert feil babysetet. Jeg hadde gjort det så mange ganger at jeg ikke finleste bruksanvisingen. Og så husket jeg feil.

Det derimot, kan ikke forsvares nei.
Men menneskelige feil skjer jo hele tiden.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Poenget mitt er ikke å "forsvare" det jeg gjorde. Men jeg VET at det finnes ganske mange mennesker der ute som er temmelig mye dummere enn meg. Og så lenge de bakovervendte setene ikke er mer idiotsikre så er det den reneste galemattias å påby folk å bruke dem.

De bør i hvertfall gjøre noe for å unngå feilmontering også.
Alle må jo kjøpe setene et sted, så kanskje de rett og slett må påby utsalgsstedene å vise hvordan de skal monteres.
(Det utelukker brukt-kjøp da.)
Bedre bruksannvisninger, og ikke minst flere kampanjer som går på hvor skummelt feilmontering er for å øke folks bevissthet om hvor viktig det er å feste setene riktig. Eller noe sånnt.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:08   #87
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapport

Problemet for oss har vært at setene jo stort sett står i bilen. Det kan gå et år mellom hver gang de skal flyttes på. Jeg har ikke hukommelse for sånt. Og det er ikke alltid man har hjelp tilgjengelig akkurat når det skal skje (ved oppkast, for eksempel).

Jeg har generelt ikke livet mitt sånn på stell at jeg kan planlegge at seteflytting skal skje akkurat da og da og da har jeg to timer tilgjengelig for å dra til en butikk - som er åpen da og da - og få hjelp. Og igjen - det gjelder nok mange andre også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:15   #88
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrap

Og det er vel da man må grave frem bruksannvisningen og sette seg ned og finlese den.
Sånn er det jo bare.
Eller hva synes du man skal gjøre? Satse på at man gjør det riktig?

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:22   #89
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskning

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Og det er vel da man må grave frem bruksannvisningen og sette seg ned og finlese den.
Sånn er det jo bare.
Eller hva synes du man skal gjøre? Satse på at man gjør det riktig?

Nei. Selvsagt skal man gjøre så godt man kan, søke hjelp, finlese bruksanvisning, whatever. Det gjør jeg. Og har bommet. Det er ikke poenget.

Poenget mitt er: Vi må anerkjenne at det ER vanskelig. For mange! Ikke for alle. Og det må gjøres en stor jobb på forenkling. For det har mye å si for sikkerhet! Det vil være FARLIG å påby bakovervendte seter når virkeligheten er at en hel haug med folk ikke vil makte å gjøre det riktig. Fordi de er for dumme/upraktiske/likegyldige/svimete/normale.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:26   #90
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Et steg i riktig retning vil uansett kunne være å trekke tilbake alle bilseter i klasse 1 som KUN kan brukes forovervendt. Det er et dårlig signal, og er helt unødvendig. Særlig med det kompetansenivået utstyrsbutikker opererer med.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:26   #91
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Isofixfester tåler ikke mer enn 18 kg.

'

Korleis kan Britax ha ein beltestol (Kid Fix?) dersom isofix ikkje tåler meir enn 18kg?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:29   #92
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forsk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei. Selvsagt skal man gjøre så godt man kan, søke hjelp, finlese bruksanvisning, whatever. Det gjør jeg. Og har bommet. Det er ikke poenget.

Poenget mitt er: Vi må anerkjenne at det ER vanskelig. For mange! Ikke for alle. Og det må gjøres en stor jobb på forenkling. For det har mye å si for sikkerhet! Det vil være FARLIG å påby bakovervendte seter når virkeligheten er at en hel haug med folk ikke vil makte å gjøre det riktig. Fordi de er for dumme/upraktiske/likegyldige/svimete/normale.

De har jo ikke tenkt å gjøre det i morgen heller, men i løpet av en 5 års periode. Jeg antar at de også har tenkt litt på slike ting.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:33   #93
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Dessuten er jeg enig med Polyanna at bruksanvisningene er unødvendig dårlige. Det bør gå an å stille strengere krav til noe så livsviktig. Jeg er ganske flink til sånn fikling, men jeg brukte over en time første gangen jeg skulle montere Acta Gracoen. Jeg har montert Ikeadingser på halve tiden.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:43   #94
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

'

Korleis kan Britax ha ein beltestol (Kid Fix?) dersom isofix ikkje tåler meir enn 18kg?

Fordi festene bare er godkjent opp til 18 kg bakovervendt, grensen er høyrere for forovervendte seter.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 17:53   #95
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Honda: Hvor lang var Turbo når han var 2 år da?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 18:32   #96
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nå finnes det faktisk seter som er enkle å montere, med lang rygg og lang brukstid.
Da får man få butikkpersonalet til å tipse usikre foreldre om disse setene istedet.
Man trenger ikke kjøpe et som er knotete å montere. (som HTS sine, som jeg har inntrykk av at "alle" kjøper)

Vi skal se at dette går seg veldig godt til, selv om det blir lovpålagt.
Det er mekelig hvordan ting løser seg om man MÅ.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 18:45   #97
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslag

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Nå finnes det faktisk seter som er enkle å montere, med lang rygg og lang brukstid.
Da får man få butikkpersonalet til å tipse usikre foreldre om disse setene istedet.
Man trenger ikke kjøpe et som er knotete å montere. (som HTS sine, som jeg har inntrykk av at "alle" kjøper)

Men HTS har da ikke noe sete som går til mer enn 18 kg. bakovervendt heller?
Jeg har et inntrykk av at flere og flere går for Britax jeg, og de som er bevisst på bakovervendt velger seter til 25 kg. bakovervendt for å slippe å evnt. kjøpe flere senere.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 18:49   #98
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nei, nå snakket jeg om klønete montering av seter, ikke om vektgrense.
Når jeg ser meg rundt synes jeg bare at jeg ser HTS.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 19:27   #99
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Ser mest HTS jeg også, virker som om veldig mange butikker foretrekker å selge HTS.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 20:42   #100
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

En ting jeg har tenkt på.For å få folk til å ha ungene bakovevent.

Bilindustrien og bilsete produsenter bør samarbeide mere for å få det mere konfortabelt og plass til bakovervent.

Vi lånte opel astra stv. til svigers en gang turbo var liten og den var så trang inni at forsetet på passasjer måtte være helt i frotruta for å ha bakovervent bak den, med at den var i midten ble det ikke plass til mann å kjøre.
Og vi skulle kjøre nordover. 150 mil en vei. Jeg nektet. å skulle kjøre 18 timer i et strekk å sitte knøvlet i frontruta nå når jeg ikke kjørte. Skulle nå ha plass å puste når jeg ikke kjørte Så vi måtte ut på jakt for å finne en annen bil vi kunne låne..
Vi hadde most vår mazda 626 og fikk ikke ny før etter ferien.


Ikke alle som har rå å kjøpe ny bil for at de får en til unge eller ungene skal ha bilstoler. Bil er dyrt. Svindyrt.
Så skjønner godt at folk i sverige har ungene lengre bakovervent for der er bilene billigere å de an velge å vrake i hva de skal ha.
Søskenbarnet til mann i sverige har kjøpt seg en 2007 v70. og betalt 1\8 del av prisen den er i norge...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no