Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Økonomi og ungdom

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-15, 13:23   #1
Milktrucker
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2015
Innlegg: 1
Milktrucker har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Økonomi og ungdom

Hei.
Har en sønn på 13, snart 14 og lurer litt på hva som er normalt å gi i ukelønn og sparepenger? Vi har relativt god økonomi og har de siste 12 mnd ligget på 200kr pr uke i lommepenger + 1000kr pr mnd til sparing. Ser att dette er i høyeste laget i forhold til det kompisene får. Hva kan mann kreve av en 13 åring av oppdrag i hjemet som må gjøres for att ukelønnalønna skal komme på kortet?
Blir det feil å bruke gode resultater på skolen som ett lokke middel, f eks 100kr pr G og 150kr pr M osv... Kjør diskusjon å kom med tips...

Milktrucker er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 13:53   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Min 13-åring får penger når hun trenger noe. Hun avkreves barnepass, husvask, dovask, middagshjelp, barnehagehenting osv uten lønn. Hun bor her og er en del av familien, vi drar alle lasset.

Hun sitter barnevakt for andre av og til og disponerer pengene hun tjener da helt fritt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 14:00   #3
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

14-åringen får 400 i mnd. til fri disposisjon. Ellers får hun det hun trenger av oss. Pengene går stort sett til å spare til nye fotballsko. I fotballsesongen dømmer hun kamper som hun får betalt for.

11-åringen får 200 i mnd. Han sparer også stort sett til fotballsko.

Begge hjelper til med husarbeid, legge sammen klær, ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge osv.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 14:06   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

13-åringen min får 50 kr timen for arbeid hun gjør utenom sine vanlige plikter. Disse er rydde rommet, ta ut søppel, brette sammen og legge på plass egne klær, lage middag en dag i uka, samt generelt være til hjelp. Når hun vasker badet, bidrar med oppussing eller hagearbeid, for eksempel, betaler vi timelønn.

Hun har hittil fått penger av oss til kino, svømmehall, buss o.l., men fra i høst av må hun betale sine egne ridetimer (2500 kr pr halvår).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 14:07   #5
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.362
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Snart 14 åringen vår får 800 kr i måneden, men da dekker hun alle bursdagsgaver (som faktisk blir en del!) og kjøper en del klær selv.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 14:11   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.834
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

400 i måneden får min 13-åring. Oppgaver for å få lønn er å ta inn og ut av oppvaskmaskin hver dag og ellers annet vi ber om. Etter ungdomsskoleoppstart går pengene til mye tull på butikken ... Ikke så glad for det. Vi dekker kino, svømmehall og buss ved behov. Ting han ønsker seg må han spare til eller vente til jul/ bursdag. Han er ikke god på å spare.

Penger som spares går utenom ham, det er barnetrygden som spares og det vet han knapt om, og han har ikke tilgang til pengene.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 15:35   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Min femtenåring skal egentlig få ukelønn. Han skal- i teorien- lage middag en dag i uken, holde orden på rommet sitt og kjellerstuen og bringe/hente klær til/fra vaskerom+ diverse forefallende arbeid. Systemet fungerer ikke optimalt og vi er mer på "Her ser jo ut som et rottereir, rydd! Nå! " et par ganger i måneden, og så får han penger når han trenger, men da er vi ganske gnitne siden han ikke oppfyller sin del av avtalen og gir ikke nødvendigvis 150 kr hver uke, slik vi i utgangspunktet hadde tenkt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 16:00   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.508
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Min 13-åring får penger hvis hun gjør ting utover det vanlige. Hun har en liste med ting hun kan gjøre, pluss pris. Klippe gress f.eks, vaske bad, osv. Hun gjør fint lite, så det blir billig for oss.

Jeg fikk 200 kr i uka når jeg var tenåring (i steinalderen) for å vaske huset hver lørdag, så jeg syns ikke det er så voldsomt mye? Jeg fikk jo mye mer for 200-lappen min enn man gjør nå. Ikke at jeg mener at man bør gi mer altså - absolutt ikke!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 18:33   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.394
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Ikke begynn å belønne karakterer på skolen med en gang, nei. Å gjøre det bra på skolen bør være styrt av en indre motivasjon, og en 4-er kan være en bragd for noen, mens det er lavt prestert for andre. Motiver heller for innsats, ikke resultatene.

Hvis vedkommende mister fullstendig motivasjon på høsten i 10.ende ville jeg heller vurdert å dele ut litt penger, for å få opp arbeidsinnsatsen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 18:34   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.394
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Hvis han snart er 14 går han vel i 9.klasse, og da er det på tide å lære seg at det er innført tallkarakterer i ungdomsskolen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 18:40   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.902
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.


Jeg fikk 200 kr i uka når jeg var tenåring (i steinalderen) for å vaske huset hver lørdag, så jeg syns ikke det er så voldsomt mye?

Hehe, min snart-fjortenåring (og elleveåring) får 50 kr uka. Hilsen Tydeligvis Dritkjip. Men dette er ikke lønn for arbeid, hjelpe til må de gjøre når de blir bedt om det uansett. Og de får alt de trenger utenom og vel så det. Begge velger å spare pengene, de har visst ikke behov for å disponere penger, ser det ut til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 19:00   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.891
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Min 13-åring får faktisk ikke noe ukelønn. Men han får det han trenger da. Han spør ikke etter det heller. Vi hadde det en periode, men det falt ut. Jeg tenker 50-100 kr i uka enn så lenge for vår del. Vi sparer utenom til de, men det vet de ikke om.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 19:03   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.902
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Min 13-åring får faktisk ikke noe ukelønn. Men han får det han trenger da. Han spør ikke etter det heller. Vi hadde det en periode, men det falt ut. Jeg tenker 50-100 kr i uka enn så lenge for vår del. Vi sparer utenom til de, men det vet de ikke om.

Det er i praksis sånn det foregår her også, all den tid de ikke har etterspurt femtilappen sin ennå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 19:16   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.173
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

10- og 12-åringene får 50 kr. 16-åringen får 100 kr i måneden. Alle får dekket mobilabonnement og eldste får dekket månedskort.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 19:22   #15
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Både 12-åringen og 15-åringen får 400 i måneden. 15-åringen bruker pengene på café, kino og sminke og klær utover det nødvendige, mens 12-åringen sparer til PC. 15-åringen sparte tidligere tim iphone, men den er på plass nå, så da kan hun bruke pengene på andre ting. I tillegg får de dekket mobilabbonement.

Begge lager middag en dag i uka, passer lillebror ved behov (det lønnes ekstra dersom det er snakk om flere timers barnevakt på kveldstid), og bidrar ellers daglig med småoppgaver som å henge opp klær, gå med søppel, tømme oppvaskmaskin, dekke bord osv, uten at det er definert hvem som gjør hva når. Vi jobber med at de skal se og gjøre disse tingene av seg selv.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 19:41   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.865
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Min 9.klassing får ikke noe konkret i uka men han skal rydde, tørke støv, støvsuge og vaske rommet sitt hver fredag + støvsuge resten av huset. Det må masing til men han gjør det da.
Skal også ta ut av oppvsken men det blir så mye mas at det glir over..
Jeg setter inn litt på kortet hans når han spør og det blir rundt 4-500 i måneden.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-15, 23:08   #17
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

14-åringen får 400 i mnd. til fri disposisjon. Ellers får hun det hun trenger av oss. Pengene går stort sett til å spare til nye fotballsko. I fotballsesongen dømmer hun kamper som hun får betalt for.

11-åringen får 200 i mnd. Han sparer også stort sett til fotballsko.

Begge hjelper til med husarbeid, legge sammen klær, ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge osv.

Akkurat samme her. Ja, 11-åringen sparer ikke til fotballsko, da. Men ellers kunne innlegget vært skrevet av meg (med motsatt kjønn på barna )

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-15, 18:00   #18
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hehe, min snart-fjortenåring (og elleveåring) får 50 kr uka. Hilsen Tydeligvis Dritkjip. Men dette er ikke lønn for arbeid, hjelpe til må de gjøre når de blir bedt om det uansett. Og de får alt de trenger utenom og vel så det. Begge velger å spare pengene, de har visst ikke behov for å disponere penger, ser det ut til.

Her også. 11-åringen får foreløpig ikke noe, men 14-åringen får 200kr i mnd. Det "dekker" sparing til klassetur og godterier. Klær, kino, telefonregning etc får han.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-15, 18:23   #19
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

Mine på 11 og 12 får ikke ukelønn.
De får dekket et abonnement på Mobilen til rundt 150,-
Ellers tror jeg mannen setter inn rundt 200 kr på kortet dems ca hver 6.uke.
De får det de trenger, når de trenger.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-15, 00:10   #20
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomi og ungdom

13 åring her får dekket telefon og f år penger ved behov. Rundt 200 i mnd. Passer han lillebror får han samme lønn som barnevakten. Snart 16 åringen tjener egne penger, men får telefon dekket av oss, og lommepenger på reiser (elitesvømmer) totalt max 500.i mnd . Alle må bidra hjemme, små som store. En 6-er på en prøve =en rosinbolle og det er likt for alle. Helt sant, og en etterhvert innarbeidet tradisjon.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
karakterer, lønn, sparing


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no