Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-13, 00:07   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Jeg synes det må være greit at femåringer er med en forelder. Men når de er 7-8 bør de for sin egen del og andres begynne å trene på å gå alene, synes jeg. Den ene gutten jeg traff i dag var alt for stor, (jeg tipper han var 9) og jeg syntes det var helt merkelig at han var i damegarderoben.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 00:10   #42
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Med mine unger så har vi vel diskutert godt og grundig "50 forutsigbare og mindre forutsigbare ting som kan skje i og fra en garderobe" med mulige løsningsforslag. Men understreker igjen at vi er på kjent grunn, og 6-7 år.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 07:29   #43
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Jeg synes også dette er noe man skal trene på, og da vil nok de fleste fikse det de fleste steder før de blir 8 i hvertfall. Enkelte steder går det ikke likevel, og da er det vel kanskje slik at man ikke kan på slike steder uten følge av samme kjønn akkurat i den overgangsperioden før de blir store nok. Det kunne vært løst ved badevakter i garderobene, men det har jeg faktisk aldri sett.

Mine har vel vært ca 7 siste gang de var med meg tror jeg. Eldstemann 6, jeg følte at han var for stor omtrent da, han er lang for alderen. Det gikk greit for hans del, mens toern aldri hadde greid det på samme alder. Heldigvis var han mindre og ser mer barnslig ut, så ingen reagerte for å si det sånn. Jeg ser imidlertid sjelden for store gutter i damegarderoben synes jeg, de som er med er max 6 år. Mens mannen forteller at det regelmessig er med jenter opp til 10-års alder i herregarderoben. Det er kanskje ikke like tabu?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 09:38   #44
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

MIn tiåring ville i hvertfall heller dødd enn å gå i herregarderoben.

Mannen hevder at han aldri har møtt jenter i herregarderoben, men det er noen år siden sist han var med i svømmehallen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:42   #45
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Minsten hadde ikke turt å gå alene i garderoben som 7åring, muligens ikke 8-9 heller - nå er det ikke noe problem siden han alltid er med kamerater eller samboeren min er med så da går han i guttegarderoben - mulig han tørr alene også nå da, men vi prøvde en gang på color line da han var 7-8 og da måtte han få gå i garderoden sammen med vei når vi skulle ut igjen...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:49   #46
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Hva er det en 1.-2. klassing ikke skal klare selv i en garderobe? Man kan jo avtale at hårvask tar man så bra som mulig og så kan en heller ta en ekstradusj hjemme etterpå?

Å passe på tingene sine er vel ikke vanskelig? Sett navn på alt og ta en sjekk at alt er i sekken når barnet møter deg etter garderoben.

Ha på enkle klær, en joggebukse, genser og boxer!

Ungene går vel som regel aldri alene i garderoben aller første gang en er der? Viss ungene har vært der når de er mindre så må man begynne å øve! "du går først, lat som mamma ikke er her og så møtes vi der vi har avtalt på utsiden".

Her får forresten 10 åringer gå alene i svømmehallen uten voksne. Det er da en selvfølge at de klarer seg i garderoben i god tid før det. De klarer seg jo i garderoben i gym og svømmetimene på skolen!

Gutta mine gikk i Lalandia i Danmark alene når de var 6 og 8 år. De var da to sammen, men hadde aldri vært der. Men de vet jo hva som gjøres i en garderobe. Vi avtalte at de skulle vente rett utfor garderobedøren når de kom inn i svømmehallen. Jeg fortet meg og kom jo lenge før dem ut i hallen!

Når det gjelder antasting og sånt så må man vel ha snakket om barna i god tid før skolealder? Det tok vi når barna begynte å gå alene på herretoalettet.
Man kan jo aldri helgradere seg mot sånt, men viss det er mange i garderoben så er vel sjansen liten for at sånt skjer? Og dersom ungen har fått instrukser i hva han skal gjøre så er det enda "tryggere"?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:52   #47
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Hva er det en 1.-2. klassing ikke skal klare selv i en garderobe? Man kan jo avtale at hårvask tar man så bra som mulig og så kan en heller ta en ekstradusj hjemme etterpå?

Å passe på tingene sine er vel ikke vanskelig? Sett navn på alt og ta en sjekk at alt er i sekken når barnet møter deg etter garderoben.

Ha på enkle klær, en joggebukse, genser og boxer!

Ungene går vel som regel aldri alene i garderoben aller første gang en er der? Viss ungene har vært der når de er mindre så må man begynne å øve! "du går først, lat som mamma ikke er her og så møtes vi der vi har avtalt på utsiden".

Gutta mine gikk i Lalandia i Danmark alene når de var 6 og 8 år. De var da to sammen, men hadde aldri vært der. Men de vet jo hva som gjøres i en garderobe. Vi avtalte at de skulle vente rett utfor garderobedøren når de kom inn i svømmehallen. Jeg fortet meg og kom jo lenge før dem ut i hallen!

Når det gjelder antasting og sånt så må man vel ha snakket om barna i god tid før skolealder? Det tok vi når barna begynte å gå alene på herretoalettet.
Man kan jo aldri helgradere seg mot sånt, men viss det er mange i garderoben så er vel sjansen liten for at sånt skjer? Og dersom ungen har fått instrukser i hva han skal gjøre så er det enda "tryggere"?

Det trenger ikke handle om at man ikke klarer det selv å vaske hår, passe på klær, kle på seg osv... men man kan synes det være ekkelt og gå alene

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:56   #48
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Da må man øve på det! Viss barn ikke liker å gå alene når de er skolebarn så må man øve! Man begynner vel kanskje ikke i en garderobe, men øve på å får selvtillitt til å gjøre ting på egenhånd!? Starte med alt fra å være litt alene hjemme, gå hjem/til skolen, gå en tur på butikken og pante flasker, være alene på trening osv.

Jeg ser jo at noen barn har spesielle behov og trenger å være med i mottsatt garderobe lenger enn andre, da syns jeg det er greit! Men jeg synes faktisk at mine barn skal slippe å treffe jenter fra klassen i samme garderobe.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 14:49   #49
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Hos oss så har de hatt svømming fra 2.klasse på skolen, så fra da av må de uansett klare seg selv i garderoben og det er helt uaktuelt at jentene mine ville gått i "feil" garderobe når de er over denne alderen. Lillebror tror jeg hadde brydd seg mindre egentlig. Men når vi drar på badeland nå så er vi stort sett med begge to, men nå er vi ytterst sjelden det siden vi ikke er så glad i å være i badeland og svømmehaller. Svømmetrening får ungene i varmere strøk og minsten er på svømmekurs. Mannen følger minsten på svømmekurs, for der må alle på kurset gå i riktig garderobe. Men der får foreldrene være med inn i feil garderobe om en ikke har noe alternativ av riktig kjønn å sende med. Og det er jo bare småungene som dusjer da siden det er lukket kurs. Det er bare siste gangen av kurset dette ikke går siden da kan de få ha foreldrene med i bassenget.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 15:26   #50
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns grensen går et sted ved 7. Jeg ser dog at min minste (5 og 1/2) som er STOR for alderen og lett kan tas for å være et par år eldre ved første blikk, får noen usikre blikk fra jenter i 8-10-årsalderen, så vi øver litt med ham nå, for å gjøre ham selvstendig til skolestart omtrent. Han har et par ganger gått med storebroren (10) uten voksne. Det er bare dusjen som er kjønnsdelt, etterpå skifter man i familiebåser. Så det er bare det med dusjing og shampo han må lære seg å håndtere. Og hvordan han skal svare på henvendelser fra fremmede...

Det hadde ikke vi snakket om før minsten var i garderoben alene med en kompis. Da fortalte han når han kom ut at det var en mann der som hadde spurt om han skulle tørke han på ryggen Jeg ble helt svett og lurte på hva han hadde svart, da fortalte han at joda han hadde sagt nei takk det greier jeg fint selv. Etter det tok vi praten om hvordan han skal forholde seg til slike henvendelser og han fikk skryt for svaret

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 15:48   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør barn slutte å gå i "feil" garderobe

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Det hadde ikke vi snakket om før minsten var i garderoben alene med en kompis. Da fortalte han når han kom ut at det var en mann der som hadde spurt om han skulle tørke han på ryggen Jeg ble helt svett og lurte på hva han hadde svart, da fortalte han at joda han hadde sagt nei takk det greier jeg fint selv. Etter det tok vi praten om hvordan han skal forholde seg til slike henvendelser og han fikk skryt for svaret

Lurer på om det var du som fortalte denne historien en annen gang denne debatten var oppe? Det arv i hvert fall den eller en lignende historie som trigget meg til å ta praten med storebror da han skulle begynne å gå alene. Det utløste en lang og omstendelig samtale om sex og pedofili og hva noen menn kan tenkes å spørre gutter om og "men hvorfor det?!" og til slutt det store spørsmålet "men hva ER det egentlig som er så om å gjøre med å få stiv tiss, da?!". På vei inn på kjøpesenteret.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no