Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ønsker hytteerfaringer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-17, 16:20   #1
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.555
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ønsker hytteerfaringer

Vi lurer på om vi skal kjøpe hytte. og

Jeg har lenge drømt om et fristed på fjellet, med rom for å gå turer, slappe av og bare være. Og så gå på ski om vinteren. Og sende ungene i alpinbakken.
Mannen har vært litt mer skeptisk, men kanskje mest på grunn av økonomien i det. Han argumenterer med at hvert hyttedøgn blir fryktelig dyrt, og mener at vi kan leie hytte masse, masse for det det koster å eie egen hytte.
Selv mener jeg at komforten ved det å eie selv gjør det verdt det. Da tenker jeg på det at man da har sine egne ting i hytta (klær, sengetøy, tannbørster, basisvarer, brød i fryseren, you name it), og kan bare sette seg i bilen og dra. Slippe alt styret med å pakke alt som trengs for en helg i fjellet. Og så kan man jo innrede som man vil, og få det akkurat så hyggelig som en ønsker.

Nå er altså mannen litt på gli, og vi kikker litt på hytte i Trysil. Det er passe avstand for oss som bor i Oslo-området, og har liksom "alt".

Nå vil jeg ha alle dere hytte-eieres erfaring - både på godt og vondt. Og har du hytte i Trysil, så kom gjerne med pros and cons på Trysil spesifikt.

__________________
05 07


Sist redigert av Beckett : 02-03-17 kl 18:32.
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 16:48   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Kom til oss!

Pro hytte generelt: Det er noe helt, helt, helt annet enn å leie. Du er hjemme, du har alle basisvarer, sengen er redd opp når du kommer, det er dine bilder på veggene, du kan invitere venner. Du kan komme når du vil og dra etter køen hjem igjen. Det er en helt annen frihet og hyggefølelse. Du bygger minner og tradisjoner. Det lukter hjemme, du har nok av tallerkener og kjeler og kniver og de gode rødvinsglassene. Du trenger ikke vaske ut hver gang hvis det ikke trengs.

Pro Trysil: Med den nye veien er det en veldig komfortabel tur. Uten kø har vi vært nede i 2 t og 25 min (ikke helt i fartsgrensen, skal sies, men absolutt ingen grisekjøring). Det er det beste alpinanlegget for familier, synes jeg. Det investeres fortsatt i bakker og heiser. Til tross for mange nye hytteprosjekter har prisene holdt seg godt. Det er gode bakker for alle nivåer, og mange hyggelige spisesteder med stadig bedre mat. Hotellene er god avveksling når du vil ha bading, spa eller en god cocktail.

Con hytte: Økonomi. Helt klart. Det er dyrere enn å leie. Men man kan ikke egentlig sammenligne med det, synes jeg. Man kan sammenligne å ha en hytte med å bruke pengene på forskjellige ferier, for det er det som er alternativet. Det er ingen som leier hytte på samme sted 30 dager i året.

Con Trysil: Køen ut av byen på fredager starter før kl. 15. Hvis du bor på østsiden, sparer du gjerne en halvtime, da. Vi har fått større barn, og venter like gjerne til 18 - og kommer frem omtrent samtidig som hvis vi drar 16:30. Skistar er irriterende. Det er for lite kapasitet i vinter- og påskeferien, både i heiser og ikke minst spisesteder. (Fordelene med å eie hytte er jo at man ikke trenger å stresse akkurat de ukene, men ta det lugnt og sitte mest i solen.)

Vi angrer absolutt ikke. Send gjerne link til hvor dere titter, hvis du vil ha my five cents.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 17:29   #3
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Opprinnelig lagt inn av Beckett, her.

Han argumenterer med at hvert hyttedøren blir fryktelig dyrt, og mener at vi kan leie hytte masse, masse for det det koster å eie egen hytte.
Selv mener jeg at komforten ved det å eie selv gjør det verdt det. Da tenker jeg på det at man da har sine egne ting i hytta (klær, sengetøy, tannbørster, basisvarer, brød i fryseren, you name it), og kan bare sette seg i bilen og dra.

Har du min mann?
Hvordan klarte du å overtale?

(Sorry, kan som du skjønner ikke hjelpe med hyttetips!)

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 17:30   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Tenker at ulempen med hytte er at man både binder kapital og får et vedilkeholdsansvar for en eiendom til, og ofte ligger den både langt hjemmefra og et stykke fra allfarvei som gjør jobben mer krevende. Hvis man er på en hytte 30 dager i året, som er nevnt, vil jo en større andel av tiden gå med til renhold, vedlikehold, musefeller, ved og annet enn hvis man er på hytta helger og ferier gjennom året.

Opplever også at hytteeiere noen ganger føler at hytta er noe de "burde" dra til, og at om det er lenge siden de har vært på hytta er det vanskelig å velge/ forsvare andre destinasjoner de har lyst til.

En mulighet hvis man vil finne ut av det, er å leie hytte på åremål. Det er jo endel som leier og drar til samme hytte hver gang.

Vi har tilgang til en slik åremålshytte, den er ren luksus. Ikke først og fremst pga utstyret, men fordi den er leid møblert og det meste som skal gjøres blir gjort av utleier, inkl å fylle på ved (vi vasker selv, men utleier tar hovedvask ). Så får man prøvd om man ønsker å være ett sted i feriene.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 18:18   #5
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Det er fantastisk å ha egen hytte. Jeg kommer egentlig ikke på noen ulemper. Alt det positive trumfer kø og reisevei. Det er som du sier et fristed, hvor vi er helt fritatt fra "burder". :frelst:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 18:54   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Vi har hatt egen hytte i snart åtte år og jeg (vi! hele familien!) elsker det.

Jeg tror det er viktig å finne et område som oppleves som "deres", og som barna deres har lyst til å dra til. Vi har venner med hytte i samme område, som har barn i passende alder (blant annet en av Minis bestevenninner, oppdaget vi ved en tilfeldighet), og det er unektelig en fordel.

Pro: Den er deres, og føles som hjemme. Det er deres ting, deres senger og deres møbler. Dere bestemmer når dere vil være der, og når det er nødvendig å vaske ut. Og dere bestemmer om dere har lyst til invitere med noen, eller være der alene. Dere kan i prinsippet ha alt dere trenger på hytta (hvis dere har gode vaske- og tørkemuligheter), og bare handle og dra etter jobb, uten å pakke. (I praksis ender det alltid opp med litt pakking, men vi er gjerne på veien før klokken 17, hvis vi er hjemme fra jobb mellom 1630 og 1700.) Det er godt å ha et sted å trekke seg tilbake til, og den rette hytta blir et skikkelig pusterom.

Contra: Kapitalbinding og ekstra vedlikehold. Dessuten er det viktig å ha barna med på laget. Vi kjenner folk som har endt opp med å selge fordi de ikke fikk brukt hytta, fordi store barn nektet å være med. Dere bør dessuten være innstilt på å bruke hytta i ferien og helger, ellers er det lite vits å ha hytte. (Det var et av argumentene våre for å kjøpe hytte mens barna var små. De er like glade i hytta som vi er, og gleder seg foreløpig alltid når vi skal opp. Vi tåler derfor noen år med tenåringsnektning, før de forhåpentligvis begynner å bruke den som sin egen når de blir voksne. Det er i alle fall det vi håper på.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 20:13   #7
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Denne er fin...
https://m.finn.no/realestate/leisure...0&fks=91703050

Vi har hytte uten innlagt vann og strøm sør i Valdres. Vi er der alt for sjelden, men jeg elsker tida vi har der. Så rolig, så fredelig, så uten lys- og lydforurensing.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:04   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.371
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Jeg er helt inne på Candy tanker. Vi leier ut også og det er greit å blir litt inntekt. Vi leier ut vinterfeieuker når ikke vi har vinterferie og så videre, men greit å ikke leie ut og så bruke og så leie ut annenhver helg, det er ikke verdt utvasket for kosete tid. Vi har bygget større enn hva vi trengte så at vi kan ha storfamilie med, det finansierer vi litt med å leie ut.

Det er meget deilig med vinterhytte! Vi har hytte på Hafjell og vi syns veien dit er strålende ra og vi liker bakkene. Å ha mulighet for å ta på seg skiene ved hytten er et stort pluss, da kan hver og en dra hjem når man vil og ungdommene kan stå uten at vi må kjøre.

Det er veldig deilig å mer eller mindre kunne ta på sparket å dra til hytten, vi må bare ha med oss hunden til jobb og så tar ofte Herremannen t-banen til en av våre jobb som er på den siden av byen og så kjører vi derfra.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:06   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.020
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Det er ikke aktuelt for oss med hytte nå, men vi har diskutert det litt, og en vurdering jeg ville hatt med er hvor mange helger man faktisk vil være i stand til å dra dit. Om jeg ser på kalenderen fra jul til april, tror jeg kanskje det er 1 helg vi ville ha kunnet dratt på hytta. Om vi da skulle hatt hytte, måtte vi vært forberedt på å droppe både håndballkamper, bursdager og annen aktivitet.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:19   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg er helt inne på Candy tanker. Vi leier ut også og det er greit å blir litt inntekt. Vi leier ut vinterfeieuker når ikke vi har vinterferie og så videre, men greit å ikke leie ut og så bruke og så leie ut annenhver helg, det er ikke verdt utvasket for kosete tid. Vi har bygget større enn hva vi trengte så at vi kan ha storfamilie med, det finansierer vi litt med å leie ut.

.

Jeg vet jo ca hvor hytta deres ligger, kan jeg spørre om hva dere ca får i inntekt for å leie ut en vanlig helg? Vi er i tankeprosess på hytte, og tenker også om vi skulle kjøpe større enn vi strengt tatt trenger for å kunne leie ut. (Det vil si legge litt mer penger i det enn om vi bare skulle ha den til oss) Hafjell er fantastisk!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:25   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Trysil er virkelig supert om sommeren også! Veldig godt utbygde sykkelveier, i tillegg til anlegget i Gullia. I tillegg til kanopadling, fjellturer og skogsturer. Eneste negative med Trysil, er køen ut av byen fredag ettermiddag... Jeg synes forresten ikke det var mye heiskø i vinterferien nå. Vi sto torsdag og lørdag -sto svært lite i kø.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:41   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.371
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg vet jo ca hvor hytta deres ligger, kan jeg spørre om hva dere ca får i inntekt for å leie ut en vanlig helg? Vi er i tankeprosess på hytte, og tenker også om vi skulle kjøpe større enn vi strengt tatt trenger for å kunne leie ut. (Det vil si legge litt mer penger i det enn om vi bare skulle ha den til oss) Hafjell er fantastisk!

Jeg kan ta frem eksakte tall med regnestykke i morgen, men 5000 en helg i januar netto til oss, vi bruker Hafjell booking, så momsen "forsvinner". 12-17 februar fikk vi 14500 for. Vi leier ut 4 soverom. Det er 5, men vårt soverom og bad er låst.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:48   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er ikke aktuelt for oss med hytte nå, men vi har diskutert det litt, og en vurdering jeg ville hatt med er hvor mange helger man faktisk vil være i stand til å dra dit. Om jeg ser på kalenderen fra jul til april, tror jeg kanskje det er 1 helg vi ville ha kunnet dratt på hytta. Om vi da skulle hatt hytte, måtte vi vært forberedt på å droppe både håndballkamper, bursdager og annen aktivitet.

Glad det er flere som tenker som meg. Fikk spm av min far i sommer om min bror og jeg ville kjøpe deres hytte. Han hadde da amputert begge ben, satt i rullestol og kunne ikke komme inn dørene. Vi takket nei. Min bror har lang reisevei fra Oslo, jeg er alene. Vi så at hytten ville bli brukt alt for lite rett og slett.

Hytten ble solgt, min far døde og hans kone sitter nå med leilighet på samme vintersted. Vi har rett og slett ikke klart å reist dit i vinter. Det er alt for mye som skjer i helgene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 00:27   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Vi har hytte (egentlig er det vel mer en leilighet) på Norefjell, og er veldig godt fornøyd med den. Blant annet feirer vi jul der hvert år, og bare det er for meg god nok grunn til å beholde hytten.

Jeg syns det er langt nok å kjøre til Norefjell, jeg, og er overlykkelig hver gang vi kommer fram og ikke skal sitte ett minutt til i bil.

Vi kjøpte en hytte som er større enn det vi selv trenger, i håp om å få besøk av venner på hytta. Det har virkelig slått til, så vi har hatt mange venner på besøk, både helger og deler av ferier. Vi sliter med å treffe venner og å vedlikeholde vennskap i hverdagen, så for oss har hytten vært gull verd.

Pro Norefjell: Nært Oslo, noe som også gjør det enkelt å få besøk! (Jeg syns det trumfer det meste.) I tillegg er Norefjellsområdet et veldig flott område hvor man har alt fra Krøderen (hvor man kan bade og padle om sommeren) til et av Norges beste spahotell. Norefjell er ikke bare for vintersport, for det er massevis av fine turområder der også.

I tillegg er selve slalåmanlegget ganske bra med blant annet Norges største fallhøyde.

Con Norefjell: Andre slalåmanlegg har bedre tilleggsfasiliteter (for eksempel butikker) og jeg vil tro bedre åpningstider. På Norefjell stenger bakkene vanligvis før kl. 17. (Det er kveldskjøring i noen bakker noen dager.)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 03:42   #15
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Hytta!
Jeg har vokst opp med hytte på fjellet, langt i fra så fancy som Trysil, uten innlagt hverken vann eller strøm men det er ikke noe sted på jord som gir meg den samme roen.
Der har jeg minner med besteforeldre, foreldre, onkler, tanter og hvahardu og det er et fristed og ungene elsker den også.
Deler av den har jeg reparert med bestefar, ovnen hjalp jeg mormor å bære ned og jeg har utallige gode minner festet til en masse steder i området.
Det er ikke det at akkurat vår hytte er så spesiell, den er bare spesiell for meg, det er, for meg, fordelen med hytte.
Alle minnene er ett sted, liksom, de er lette å oppsøke og de sitter igjen hver gang jeg er der.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 08:13   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Vi er stadig i denne tankeprosessen, vi og. Å ha noko som er bare vårt, samanlikna med det å betale for vedlikehold, avdrag lån og liknande. Vi kan leige ganske mykje hytte før vi er oppe i den prisen det koster å eige. Likevel ... Nå har vi tilgang på hytte gjennom svigerfamilien. Men eg føler vi vasker oss inn kvar gong vi kjem dit. Og det er eit sterkt argument for noko eige.

Det er ganske mange hytter som er relativt rimelige til salgs nå for tida. Desse er gjerne utan vatn/avløp. Når vi kikker og drømmer, har vi med i betekninga at alle hytter som ikkje er tilknytta offentleg avløpssystem må ut med 2-300K i løpet av dei neste åra. Det er eit påbud om avløp under innkøyring nå. Eg synest det ser ut som om det er ei auking i enklare hytter for salg, der det står merknad om akkurat dette i prospekta.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 08:49   #17
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.706
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Vi ønsker oss veldig hytte på fjellet og har i noen år leid ulike hytter i området der vi ser for oss å kjøpe. Det har vært veldig nyttig, fordi vi da har oppdaget fordeler og ulemper med de ulike områdene av fjellbygda. For eksempel trodde vi at nærhet til alpinanlegg var viktigst for oss, men det viste seg å være muligheten til å spenne på seg langrennsskiene ved hytteveggen som ble mest satt pris på. (til alpinbakken kjører man gjerne uansett hvis man ikke bor kliss oppi og da kan vi like gjerne kjøre femten som fem minutter).

I vårt foretrukne område er prisene høye og vi ser derfor etter en mulighet i form av et objekt som kan bygges ut/legges inn vann og avløp på sikt. Vi har gjort dette på sommerhytte og vet litt om kostnadsnivå og prosess. Dette er tanker det er lurt å ha tenkt før man faller pladask på visning.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 09:18   #18
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.876
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Vi har ikke hytte selv, men min mor har og vi kommer til å overta den etter hvert. Inntil videre så har vi altså den store fordelen at den ikke koster oss noe. Vi har ganske kort kjørevei til hytta (mellom 75 min og 1t 45 min alt etter trafikk og kjøreforhold). I og med at vi har så kort vei, kan vi drøye det på fredagene før vi kjører opp dersom Arvingen har noe hun skal først.

Pros: Slippe å pakke hver gang man skal opp/hjem. Hytta er et fristed der man slapper av og kobler helt ut. Herlig å kunne ta på skiene og gå rett ut på skitur.
Cons: Vi har en forholdsvis gammel hytte, så det blir mye arbeid på (i hovedsak) mannen. Dersom man ønsker å slippe det, er jo leilighet et alternativ.
Kostnaden. Hytte er utvilsomt dyrt. Man får dårlig samvittighet når man ikke får brukt den så mye.

Det kan også bli en utfordring å få ungdommene med på hytta. Arvingen har gjerne en venninne eller to med, i tillegg kjenner hun mange som har hytte i samme området. Det hjelper selvsagt.

Jeg vet faktisk ikke om vi hadde kjøpt hytte selv om vi ikke hadde hatt tilgang til denne. Hyttene her er ganske så dyre og jeg vet ikke om jeg hadde prioritert å bruke så mye penger på det.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 10:35   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.371
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

emm

F.eks. så leide vi ut søndag til torsdag over nyttår. De som leide betalte 31730 (pluss at de må betale for utvask). Momsen utgjør 2885 kr så netto blir det 28845. Hafjell booking tar 30,7 % av det så vi får 20769 og det tilsvarer ca 65 % av det som den sm leier betaler. Jeg tror at de pleier å si at man får 10.000-12.000 per seng per sessong og vi har fått mer enn, men det er selvsagt avhengig av hvor mye man vil leie ut. På Hafjell er det fordelen av at det er mange som sykler på sommeren så det kan bli noe utleie da også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 10:41   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker hytteerfaringer

Vi leier hytte på åremål, og får ganske mange av fordelene med egen hytte, og slipper noen av ulempene.

Pro:
I all praktisk henseende er den vår. Dvs. at vi kan ha våre greier der, møblene er våre og den leies ikke ut til andre. Vi er ansvarlig for indre vedlikehold, samt "bruksvedlikehold" som plenklipping, mens utleier er ansvarlig for ytre vedlikehold. Veldig greit når pipa og taket trengte rehabilitering.

Cons:
Det er selvsagt en mer usikker løsning, og utleier kan bestemme seg for å ikke ville leie ut mer, eller øke prisen. Vi leier for to eller fire år av gangen, husker ikke helt. Vi kunne betjent et lån for kjøp av hytte for pengene vi betaler i leie, men ikke i samme område. Der er hyttene altfor dyre.

På generelt grunnlag: Jeg syns det virker som det er lettere å få dårlig samvittighet for en sommerhytte enn en vinterhytte. Det er som regel sommerferien man bruker til å reise langt, mens det er langt mer vanlig å tilbringe feriene i vinterhalvåret på hytta.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no