Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg har 6 liter rips, what to do?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-07, 20:46   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Jeg har 6 liter rips, what to do?

Ja, seks liter nyplukkede med kjærlig hånd. Saft gidder jeg ikke lage siden jeg skal lage det i morgen av 50 liter kirsebær, men hva med syltetøy? Gelé? Noe annet snadder? Likør?

Oppskrifter, takk!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:50   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Ripspai!

Helt aldeles nydelig med vaniljesaus til.
Lag vanlig smulepaideig og legg rips oppå.
Inn i ovnen på passe varme og passe lang tid.

Kjempegodt.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:51   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Ikke glem å sukre ripsen, forresten.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:52   #4
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Ripspai
Kan fryses og tines i ovnen og serveres med vaniljeis til.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:52   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Åh ja, det blir dessert i morgen. *nam* Noen som har peiling på hvor mye en liter rips veier?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:53   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Ripsgele er godt, men da bør ripsene ikke være veldig modne. Når bærene modnes, minker innholdet av pektin(?) som trengs for å gjøre geleen stiv. Har ingen oppskrift tilgjengelig her, men har lagd det et par ganger med stor suksess.

Ellers lager jeg ripssaft av mine rips - beste saften i verden. :selvskryter:

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:53   #7
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Du kan også fryse noen og ha til jul.
Kjempegodt med riskrem med varm ripssaus til. Ha litt vaniljesukker i sausen under koking.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 20:55   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ripsgele er godt, men da bør ripsene ikke være veldig modne. Når bærene modnes, minker innholdet av pektin(?) som trengs for å gjøre geleen stiv. Har ingen oppskrift tilgjengelig her, men har lagd det et par ganger med stor suksess.

Ellers lager jeg ripssaft av mine rips - beste saften i verden. :selvskryter:

De er dessverre veeeldig modne, så det spørs om gelé blir noen vinner. Det er forresten min kirsebærsaft som er den beste i verden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 21:11   #9
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.557
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Ripsvin!
Vi "lagde" 25 liter i fjor. Namnam!

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 22:40   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.686
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Lag ripspai av litt og frys ned resten - halvfrosne rips med vaniljesaus smaker sommer - også i november. :enkel:

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 22:48   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Du lager enten en fantastisk god rips-iskake (jeg har oppskrift, veldig enkelt! ) eller en diger porsjon med ripschutney som du setter på kjøl eller fryser. Moren min har flere oppskrifter, eller, det vil si, hun lager det mest på slump, men det finnes nok en del oppskifter på nett. Setter prikken over i-en på massevis av middager.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 23:48   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.922
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Svigers har noen ekstremt gode oppskrifter hvor ripsgele inngår i sausen. Nam, nam ...

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 08:41   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Oppskrift? Kjøp 6 liter vaniljesaus og NYT

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 08:47   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Urk, rips er noe av det mest stusselige jeg vet på bærfronten. Min stemor pleide å lage trollkrem med rips. Den eneste måten jeg liker å få servert rips er som pynt på en heavy, mørk sjokoladekake. Jeg vet ikke hvor mange sjokoladekakestykker som kreves for å få unna 6 liter rips?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 08:51   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.686
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Forøvrig funker det kanskje i likør
Fyll et norgesglass fullt med rips. Fyll på sukker så det også dekker kanten (sukkeret blir jo liggende mellom ripsen, så du får en god del på, faktisk) fyll så opp glasset med 60% sprit. Glasset må vendes ca hver 3.uke (tror jeg det er) men jeg vet ikke hvor lang tid det tar før det er ferdig. *udreven*

Vin er sjelden god hjemmelaget spør du meg, så det blir mye jobbing for fæl vin altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 12:19   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har 6 liter rips, what to do?

Takk for masse tips! Jeg har et litt kjøligere forhold til bærarten selv etter å ha renset seks liter, så alt blir most sammen i syltetøy. (Bortsett fra den lille delen som bli mikset sammen med browniesene! )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no