Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-10, 16:08   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

....


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 20:32.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:13   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Bestemors kjøttkaker var fantastiske
Er så lei meg for at jeg ikke fikk oppskriften før hun døde. Har smakt kjøttkaker mange andre steder, men ingen kan måle seg med de bestemor laget.....

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:18   #3
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Skinkestek og nydelig saus.
Verdens nydeligste julepølser og hjemmelaget rødkål!
Fersk suppe

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:18   #4
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Makaronivelling
Semulepudding
Loff med sirup
Lys lapskaus
Sosekjøtt
Skinestek
Meierismør
Sagogryn
Melboller
Raspeball
Poteter og sild med rødbeter
Fersk suppe med sursøt saus
Lutefisk
Vikingmelk
Korni flatbrød
Brune bananer
Fleskeduppe
Blodpudding

Jeg har laget alt i listen over til ungene mine, bortsett fra blodpudding.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:19   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.970
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Kjeks i stekovnen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:21   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.761
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Fantastisk gode kjøtkaker med tytebærsyltetøy så metta av sukker at det knasa i tennene.
Hermetiserte pærer.
Fruktgraut, liknar på sviskegraut, men med fleire typar frukt i.
Ihelkokt spagettig med ein slags brun kjøttsaus. Det var fast post fredagane før eg sovna på det turkise lammeskinnet under Norge Rundt.

Ah, minner

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:22   #7
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sagogryn ja.
Hva bruktes egentlig sagogryn til med unntak av Sagogrynssuppe (Perlesuppe)?
Jeg husker at perlesuppe laget på saft var noe jeg likte kjempegodt.

Sagopudding laget bestemor husker jeg, men jeg husker best posen med grynene som alltid stod i skapet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:22   #8
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Det jeg husker mormor for, var potetkak og hyllkak. Hun var ellers veldig flink til å lage all slags mat, men dette er de beste minnene. Husker hun laget deigen til potetkaka i et gammelt traug, og det trauget står i stua mi nå.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:22   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.970
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Håkkei da. Farmor hadde riktig nok aldri laget noe i stekovnen sin ever, men hun laget hønsefrikasé og kjøttkaker og plokkfisk. Ja, og hun laget varm sjokolade med krem.
Mormor var i jobb som ung (gymlærer) og hadde piker og kokke. Jeg tror aldri hun laget mat jeg. Jeg husker maten kom bestilt fra det lokale eldresenteret.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:22   #10
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Farmor hadde også vikingmelk i skapet. Kan noen fortelle meg hva det egentlig brukes til?

Key lime pie, f. eks.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:26   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Ja og så husker jeg at bestemor alltid laget "klappakka" til meg når hun bakte brød. Hun tok litt av brøddeigen, klappet den flat og stekte den rett på kokeplata. Hadde på smør og sukker, og nystekt lunken sånn var det beste jeg visste

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:28   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.832
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Jeg husker dette:

- Potetball med potet, gulrot, kålrot, salt fårekjøtt og pølse til barn som ikke ville ha fårekjøtt
- Kabaret
- Verdens beste rømmgrøt i slåttonna
- Melkesuppe
- hjemmelagd fiskeball (eller blandaball, rettere sagt)
- bacalao
- nystekte potetkaker med sirup
- nytrekt uer med bacon og potetstappe, og flatbrød til

Jeg lager ganske mye av dette, faktisk. Ikke kabaret og melkesuppe.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:30   #13
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.665
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Småkjøtt (med løksuppe til forrett)
Flesk og duppe
Kjøttsuppe med melboller
Kjøttkaker (ganske kompakte og temmelig hardt stekt)
Lapskaus

Hasselnøttkaker
Tebrød
Fløtestrull

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:31   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.943
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mormor laget veldig gode kjøttkaker, men det gjør faktisk jeg også.

Fra farmor husker jeg best veldig gode nybakte rundstykker.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:32   #15
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Bestemor nordpå(dvs farmor) sine hjemmelagede gjeddekaker og fiskeboller, og for ikke snakke om hjemmebakte berlinerboller Bestemor sørpå (mormor) sine kjøttkaker har jeg fått oppskriften på, mye godt krydder i de.. som allehånde, muskat osv.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:33   #16
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Lungemos, ALDRI!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:34   #17
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mormor: Svinestek og surkål. Lagde hun noe vi (barna) ikke ville ha, fikk vi alltid pølser.
Farmor: Kjøttkaker i brun saus.
Jeg lager begge deler selv.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:57   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.703
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

- Lukten av hjemmelaget pizza laget med Toro pizzasaus, med paprika og tomat på.
- Eggerøre med bacon i.
- hjemmelaget fiskesuppe
- "Flatt egg" Egg som er pisket, med salt, pepper, gressløk og stekt som en omelett. Blir helt flatt 5mm kansje.
- Gul firkantet leverpostein fra gilde.

Gode minner om helger hos bestemor på slutten av 90 tallet det der.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:11   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mormor bodde på gård og lagde mye gammeldags mat:

Hvit saus og "flesk", dvs poteter, hvit saus og bacon
Enorme elgsteker, nok til 14 personer
Hjembakt brød med gomme
Byggrynsgrøt, byggryn kokt inn med rød saft til en pudding, og melk på til dessert.
Kavring og kulturmelk til dessert
Rabarbrasuppe i mugge i kjøleskapet

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:12   #20
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mormor lagde reinsdyrstek, lammestek og noe hun kalte dyrestek, vet ikke helt hvilket dyr det var, også lærte jeg å lage blandaball av henne. Varm sjokolade laget av Dronningsjokolade fikk vi også. Hun bodde hjemme til hun var nesten 97 år, så på slutten lagde hun ikke så veldig avanserte saker, men hun serverte alltid noe når jeg kom, og da som regel et laksesmørbrød.
Farmor lagde reinsdyrstek, kålruletter og tomatsuppe, Sherrypudding til dessert.
Min grandtante lagde kokt torsk og stek av alle slag, også lærte jeg å lage verdens beste karamellpudding av henne.
Lager ofte Lammestek og blandaball, kålruletter tror jeg aldri jeg har laget. Karamellpudding er min faste dessert til selskap, men Sherrypudding har jeg bare lagd et par ganger.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no