Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-17, 18:38   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Jeg skal lage koldtbord til podens konfirmasjon, og samler lure tips, oppskrifter osv. Jeg er ikke videre glad i å lage mat og trenger både inspirasjon og hjelp til lure tidsbesparende greier...

Hva er ditt beste koldtbordtips til en som skal lage det meste selv? Hva ønsker du å finne på et koldtbord? Oppskrift på favoritt koldbordrett? Hva kjøper du ferdig i butikk og legger på fat? Er ferdige kjøttboller innafor? Kyllingvinger?

Jeg trenger en tråd som kan fungere som "Alt du trenger å vite om koldtbord".

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 18:42   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Røkelaks, eggerøre, spekemat, oliven, salat.
Kyllingvinger er jo mest bein, og grisete å spise syns jeg..
Kjøpekjøttboller må da være greit.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 18:47   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Pastasalat, grønn salat, honningmelon, foccacia eller annet brød, smør, aioli, roastbeef.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 18:51   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Dadler surret med bacon er godt. Hva med en lun pai? Gode oster.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 18:56   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Om jeg ikke hadde likt å lage mat hadde jeg laget spekematbord tror jeg. Spekemat/ røykalaks, potetsalat, grønn salat, eggerøre, rømme,flatbrød, honningmelon e.l

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 19:27   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Gode kjøttboller, skinke, foccacia, salater, pesto, laks og eggerøre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 19:30   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Sataykylling med peanøttsaus

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 20:43   #8
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Båtpoteter er alltid populært. Billig og enkelt. Mye godt brød/focaccia. God spekemat. Eggerøre. Pai (ferdig paideig er helt ok). Kjøttboller tar litt tid, men er lett å lage, og mye bedre/billigere enn ferdige. Stek dem lett i panne og så i stekeovn. Shish kenab krydder i kjøttbollene gjør dem litt spenstigere.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 20:45   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Parmesankylling-fatet blir alltid fort tomt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:25   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Sataykylling

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:27   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Eggestanden min får alltid skryt i sånne sammenhenger. Lettere å lage og lettere å servere "fint". Denne oppskriften funker bra: http://herligblanding.blogspot.no/20...eggestand.html

Jeg lager også karamellisert løk og rødløkskompott. Det går mye av begge deler.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:31   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Jeg er takknemlig for forslag til retter, men en oppskrift eller lenke til forslagene ville vært supert!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:35   #13
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Parmesankylling-fatet blir alltid fort tomt.

Er det en varm eller kald rett?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:37   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Jeg lager mye tapas/koldtbord, så henger her for å se om jeg kan komme med tips.
Det jeg umiddelbart kommer på er f. eks at jeg er veldig overrasket over hvor det går unna på marinerte grønnsaker.
Jeg kutter opp tilgjengelige grønnsaker (f. eks blomkål, broccoli, squash, paprika, bittesmå tomater, sukkererter, rødløk,purreløk osv), har det i en pose, har i godt med gode olivenolje, salt og pepper, og gjerne litt timian og en liten anelse lys eddik og lar det ligge i posen i en ca 12 timer og legger opp i en bolle. Knasende sprøtt og godt, fresht i farger og god smak. Jeg bruker ikke mais og agurk i denne, maisen setter alt for mye smak, og agurken gir for mye væske.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:48   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Jeg synes forøvrig ofte blir alt for mye kjøtt, og for lite og kjedelige grønnsaker på koldtbord og tapasbord.
En annen ting jeg har lagd de siste gangene på smårettbord er ovnsbakt pak-choi.
Du deler hver kål i 4 eller 6, ringler over litt olje og salt, legger aluminiumsfolie over og hiver i steovnen på 200 grader i 6-8 minutter.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:49   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Er det en varm eller kald rett?

Funker som begge deler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:50   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Broccoli madness-salat!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:58   #18
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Broccoli madness-salat!

oppskrift?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 22:17   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg lager mye tapas/koldtbord, så henger her for å se om jeg kan komme med tips.
Det jeg umiddelbart kommer på er f. eks at jeg er veldig overrasket over hvor det går unna på marinerte grønnsaker.
Jeg kutter opp tilgjengelige grønnsaker (f. eks blomkål, broccoli, squash, paprika, bittesmå tomater, sukkererter, rødløk,purreløk osv), har det i en pose, har i godt med gode olivenolje, salt og pepper, og gjerne litt timian og en liten anelse lys eddik og lar det ligge i posen i en ca 12 timer og legger opp i en bolle. Knasende sprøtt og godt, fresht i farger og god smak. Jeg bruker ikke mais og agurk i denne, maisen setter alt for mye smak, og agurken gir for mye væske.

Ingen steiking, altså?


Enig med deg i at det ofte blir lite grønsaker på koldtbord.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 22:32   #20
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 473
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Broccoli Madness salat ja! Bare å Google oppskrift. Alltid poppis!

Spekemat
Godt brød
Kjøttboller (gjerne i hjemmelaget tomatsaus)
Dadler i bacon liker mange
Potetbåter
Et utvalg gode oster
Laks
Eggerøre
En god grønn salat
Pastasalat
Roastbeef

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no