Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

DAB meg her og DAB meg der

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-17, 23:44   #61
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.823
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nei lite sattelitt gitt. Er sendere som er montert på diverse fjelltopper, på samme måte som FM og mobil.

Jøsses jeg vet ikke hva jeg trodde, men i hvert fall ikke at det er "gammeldags" digitalradio med frekvenser og sånt. Man lærer så lenge man lever tydeligvis. I hvert fall jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 23:51   #62
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.958
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Eller noe satelitt er det jo inne i bilde men det er som mating inn på sendere som ikke når andre DAB sendere da et de matet med satelitt. Men fra DAB sender på fjelltopp eller lignende er det mye likt som for FM men det er bygget opp litt anderledes så du trenger ikke å skifte kanaler slik du må med FM for der kunne ikke nærliggende sendere sende på samme frekvens uten at det ble tull. DAB senderene har ikke det problemet.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:07   #63
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Eller noe satelitt er det jo inne i bilde men det er som mating inn på sendere som ikke når andre DAB sendere da et de matet med satelitt. Men fra DAB sender på fjelltopp eller lignende er det mye likt som for FM men det er bygget opp litt anderledes så du trenger ikke å skifte kanaler slik du må med FM for der kunne ikke nærliggende sendere sende på samme frekvens uten at det ble tull. DAB senderene har ikke det problemet.

Satellitt benyttes vel også som backup. Dvs. mange av senderne har både tilkobling via kablet samband eller "radio" mot annen sender (mao. de blir en repeater), men altså i tillegg satellitt.

Dette er vel noe av årsaken til at bruk av mobilnettet ikke ville dekt de kravene som er stilt for radiodistribusjon - det har ikke den samme feiltoleransen og blir veldig avhengig av "sentral" styring.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:49   #64
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.958
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Satellitt benyttes vel også som backup. Dvs. mange av senderne har både tilkobling via kablet samband eller "radio" mot annen sender (mao. de blir en repeater), men altså i tillegg satellitt.

Dette er vel noe av årsaken til at bruk av mobilnettet ikke ville dekt de kravene som er stilt for radiodistribusjon - det har ikke den samme feiltoleransen og blir veldig avhengig av "sentral" styring.

Nei det er ingen backup mating på de, de har kun en form for mating, det er enten matet på fiber, radiolinje eller sattelitt alt etter tilgjengelighet på mating.
DAB er dermed like sårbart som mobilnettet om ikke mer sårbart grunnet manglende batteribacup i tillegg. De aller fleste DAB sendere er koblet på 230V mens mobilnettet er 48V og dermed koblet via likerettere med batteribackup. Unntaket er de store senderene hvor det både er batteribackup og backup på 230V ved strømbrudd.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 21:48   #65
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nei det er ingen backup mating på de, de har kun en form for mating, det er enten matet på fiber, radiolinje eller sattelitt alt etter tilgjengelighet på mating.
DAB er dermed like sårbart som mobilnettet om ikke mer sårbart grunnet manglende batteribacup i tillegg. De aller fleste DAB sendere er koblet på 230V mens mobilnettet er 48V og dermed koblet via likerettere med batteribackup. Unntaket er de store senderene hvor det både er batteribackup og backup på 230V ved strømbrudd.

Dette stemmer vel ikke helt. De største senderne skal ha mating fra to kilder. Det er vel ikke batteribackup, men nødstrømaggregat på en del av senderne (kan vel være at det er UPS i tillegg, for en "bedre overgang" til nødstrøm). I utgangspunktet skal alle senderne være matet direkte (hvilket vel p.t. nødvendigvis ikke er implementert - nettet er fortsatt under bygging). For FM har man mange steder kjeder av sendere, der man vil sette ut en rekke sendere om én settes ut av spill.

Bruken av -48V generelt innenfor telekom er vel noe som har hengt for legacy, og vil for mange type installasjoner bare gjøre det mer komplisert, så en overgang til 230V på flere områder nå kan vel virke logisk. Bl.a. med tanke på at man i stor grad er over på fiber i stedet for koaks. Er vel også å tildels praktisk med svakstrøm i forhold til kravene for dem som skal jobbe med anleggene i en del tilfeller (telemontør ≠ elektriker...).

Rundt halvparten av senderne har satellittmating. Slik sett kan se om så få uplink fra utlandet et sted om Nittedal ikke skulle kunne levere sin tjeneste.

Mobilnettet vil i praksis være langt mer sårbart. Her er det en langt rekke av sentraliserte systemer som man er avhengig av for at det skal fungere. Uten i praksis stamnettene, er kapasiteten også svært begrenset - selv om stamnettene også skal være bygget temmelig robust (og basestasjoner er normalt sett koblet til ganske så perifere nett hvor det ikke er noe mer robusthet enn en fiber hjem til en husstand ofte). Slik mobilnettet er i dag, vil også en situasjon der mange skal høre på radio samtidig kunne gi for dårlig kapasitet mange steder. LTE Broadcast kunne i teorien da ha vært en bedre løsning, men nok for tidlig, og kostnadene med å bygge ut mobilnettet med den samme robustheten og dekningsgrad vil kunne være vanskelig/kostbart.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-17, 22:03   #66
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.958
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Ikke helt enig med deg her gitt. Selv om jeg ikke kan uttale meg helt på detaljnivå om de aller største senderene, men middels store sendere har både 48v og 230 v forsyning og da med aggregat på 230v.

Når du sier at over halvparten er sattelitt matet kan jeg ikke skjønne at det stemmer, det stemmer iallefall ikke for Rogaland.

Daben har også desverre samme svakhet som FMen når det gjelder kjede av sendere faller en ut faller de videre i kjeden også ut. Det er nok ikke like utbredt som for FM men det forekommer.

Overgang til 230v på telecom utsyr kan i noen tilfeller være lurt, men man er da tilbake til backup krav ved strømbrudd, som skjer oftere enn hva man skulle tro.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 16:04   #67
Bonzai
Aktiv
 
Bonzai sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 295
Bonzai er litt kulBonzai er litt kul
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Hvis dere har aux inngang så kan dere få adapter til under 500kr som fungerer helt greit. F.eks denne https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b.../227077.11604/

Kjøpte denne og testet den i dag og den fungerer supert. Har til og med radio i tunneler her i Oslo. Billig løsning. Takk for tips!

Bonzai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 17:15   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Jeg vet pinlig lite om dette, men jeg har i hvert fall enda radio i bilen (FM) og hadde trodd det skulle bli stille etter nyttår men det sviver og går enda, og i går sa de på radioen at FM-nettet ikke skulle slukkes så man trengte ikke styre med noe DAB-opplegg. Jeg er litt lost. Forsvinner radioen i bilen eller forsvinner den ikke?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 17:20   #69
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.415
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Det skjer gradvis, Dixie. I Rogaland skjer det 21. juni.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 08:48   #70
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Eg får framleis inn NRK via Sogn og Fjordane merkelig nok så eg har ikkje kjøpt noko dings

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 10:09   #71
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.799
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Det er jo bare de store kanalene om forsvinner. Lokalradioene vil fortsette å sende på FM nettet.
Her ligger oversikt over når de ulike kanalene forsvinner: https://radio.no/2015/04/fm-slukker-region-for-region/

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 11:18   #72
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Vår AUX-inngang (Nissan Quasquai) dukka opp i den boksen bak koppholderen, mellom setene. Det er praktisk fordi då kan telefonen ligge der utan at vi får ledningskrøll rundt girstanga. Men lett å finne var han ikkje.

Ikkje bil, men Enkler liv hat tilbud på DAB-radioer denne veka. Eg kjøpte ein klokkeradio for 400.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 12:09   #73
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.625
Blogginnlegg: 212
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Det slukkes om bare noen uker her og DAB-radioer er på tilbudet i alle butikker. Jeg har kjøpt meg en snasen retro-inspirert Pop-radio.

Har ikke giddet å investere i en til bil enda, men vi har kjøpt et adapter til hovedbilen. Får se om det duger.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 13:20   #74
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av Bonzai, her.

Kjøpte denne og testet den i dag og den fungerer supert. Har til og med radio i tunneler her i Oslo. Billig løsning. Takk for tips!

Så bra!

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 19:28   #75
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.798
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Nå er jeg glad vi ikke kjøpte adapterdings til den gamle haugen av en ford vi har - for i dag har vi kjøpt ny bil. Den nye bilen har Dab+.

(Jeg nærer et intenst mislikerforhold til forden. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 00:29   #76
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: DAB meg her og DAB meg der

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

(Jeg nærer et intenst mislikerforhold til forden. )

Jeg sympatiserer hardt!
Jeg har aldri likt Ford og siden jeg har et par kompiser som alltid har likt Ford har det blitt mye godmodig mobbing, oppigjennom åra.
Så, for noen år siden, trengte jeg en slengebil i et par måneder og fant en Mondeo jeg kjøpte fordi det var V6 og jeg da kunne sveise bur i den og bruke den til bilcross når jeg var ferdig med den.
Du kan tro jeg ble mobbet, hadde jeg endelig sett lyset, liksom?
Den holdt en uke før den sluttet å virke.
Det hjalp ikke på mitt forhold til Ford.
Men, altså, avsporing.
Gratulerer med ny bil!

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no